به گزارش افکارنیوز، تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه دیشب ۱۳ اسفندماه میزبان مراسم رونمایی از دو بخش از مستند داستانی «نام‌ها» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی بود که در این مراسم مسئولان و مدیران فرهنگی از جمله حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده قائم مقام حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری رئیس سازمان سینمای سوره و خانواده‌های رزمندگان و همرزمان شهید چمران و شهید دوران حضور داشتند.

سیدرضا میرکریمی کارگردان مجموعه «نام‌ها» که بررسی زندگی سرداران شهید در فرمت کمیک‌موشن پرداخته است ببا اشاره به این مطلب که ساخت فیلم درباره زندگی شهدا همواره دغدغه ذهنی او بوده است، گفت: شروع این پروژه از ۲ سال پیش و بر اساس یک دغدغه شخصی بود و در ادامه با حمایت حوزه هنری به سرانجام رسید.

وی در ادامه افزود: همیشه قصد ساخت مستندهایی درباره شهدایی را داشتم که با نام و تصویر آنها در سطح شهر زیاد روبه‌رو می‌شویم، اما شاید جوانان این شهدا را نشناسند و متوجه دلایل این ارادت به آنها نباشند. از همین رو دوست داشتم در لکنت کلامی که در شرایط فعلی برای توضیح این ارادت وجود دارد، یک کار تصویری ارائه دهم.

کارگردان فیلم‌تحسین‌شده «یه حبه قند» درباره گروهی که با وی همکاری داشته‌اند اینگونه توضیح داد: به کمک گروهی از طراحان و گرافیست‌ها روشی نوپا در ایران را برای این پروژه در نظر گرفتم. تکنیک موشن گرافیک یا همان کمیک موشن که نمونه مکتوب آن کتاب قصه های مصور است شیوه‌ای بود که ما برای ساخت این مجموعه انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت فیلم به شیوه کمیک موشن محدودیت ها و جذابیت هایی به همراه داشت، عنوان کرد: مجموعه حاضر اولین تجربه من در این فضا بود و به همین دلیل ساخت آن مقداری زمان برد. از جمله محدودیت هایی که داشتیم زمان ۳۰ دقیقه ای در نظر گرفته شده برای ساخت هر قسمت از این مجموعه بود؛ مجموعه ای که قرار بود در همین فرصت امکان آشنایی با شخصیت و زندگی این شهدا را فراهم آورد.

میرکریمی با توضیح این مطلب که فرمت کمیک موشن در خارج از ایران با مونولوگ‌گویی همراه است، گفت: فرمت کمیک موشن در خارج از ایران با مونولوگ گویی همراه است و تا اندازه ای با فرمت سینما متفاوت است، بنابراین این نوع بیان تصویری به فیلمنامه‌ای قوی نیاز دارد. ضمن اینکه باید به مستند پایبند بود و ریشه های قوی تحقیقاتی داشت که خود این مساله در فضای دراماتیک فیلم خلل ایجاد می کرد.

میرکریمی به تصمیم‌گیری نهایی درباره شکل ارائه این اثر اشاره کرد و گفت: با تمام این مسایل در نهایت تیم کارگردانی به این نتیجه رسید که مستند ما شکل داستانی به خود بگیرد به صورتی که سرگذشت هر شهید از زبان خودش روایت شود.

کارگردان فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» ادامه داد: اگر امشب مراسم رونمایی از این مجموعه را داریم به خاطر شهدایی است که ارزش این احترام و خیلی بیشتر از اینها را دارند. اگر قرار باشد داشته‌های فرهنگی یک ملت تصویر شود، حاصل آن قهرمانانی است که در طول تاریخ داشته‌اند، اما در مورد قهرمانان جنگ تحمیلی با وجود اختصاص یافتن همه تریبون‌های سفارشی و رسمی به موضوع آنها ولی نظر می‌آید که هنوز بسیار مظلومند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل این مظلومیت این است که هنوز از مساله جنگ ۸ ساله فاصله تاریخی نگرفته‌ایم، بیان کرد: شاید بعدها بفهمیم که این جوانانِ اغلب زیر ۳۰ سال چه کارهای بزرگی انجام دادند و چه انسان های بزرگی بودند که امروز فقط نامشان را بر اتوبان‌ها داریم و عکس شان را بر دیوارها. این شهدا متعلق به همه طبقات جامعه اند و نوعی ذخیره‌ای معنوی هستند که خرج کردن از آنها برای مقاصد و اهداف کوتاه‌مدت به جایگاه آنها آسیب می زند.

میرکریمی با اشاره به ساخت مجموعه «نام ها» گفت: امیدوارم این ادعا به وجود نیامده باشد که ما کار بزرگی کردیم. به نظر من حضور شهدا به کلیت اثر ابعاد ویژه ای می دهد. در این مجموعه ها سعی شد تا جایی که امکان دارد به ساختار قصه دست نبریم از همین رو حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد وقایع کاملا واقعی هستند.

وی همچنین اشاره کرد: در حالی که ۲ سال گذشته کشور در شرایط سیاسی و اجتماعی خاصی قرار داشت و همه از این شرایط رنج می بردیم من با تحقیق و مطالعه روی زندگی سرداران شهید برای این مجموعه بهترین روزهای را سپری کردم.

کارگردان فیلم «امروز» که امسال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، تشریح کرد: کلیت همه بخش‌های این مجموعه مستندهای واقعی هستند و کوچکترین دخل و تصرف در آن نداشتیم و از قصه‌پردازی تنها در سکانس و پلان هایی که وصل کننده فصل های مختلف فیلم است، استفاده کرده ایم. هرچند در این بخش ها هم سعی شده مطابق با روحیات شخصیت اصلی فیلم این اتفاق بیفتد.

این تهیه کننده سینما که در چند سال اخیر همراهی با فیلمسازان جوان را بیشتر دنبال می‌کند، درباره جایگاه شهدا گفت: نمی خواهم درباره شهید عباس دوران و شهید مصطفی چمران صحبت کنم؛ چراکه شهدا در قله‌ای ایستاده اند که بیان جایگاه رفیع آنها با کلام و تفسیر سخت است. اجازه دهیم شعار و آرمان شهید انتقال داده شود و مخاطب با صمیمیتی که در لحن شخصیت اصلی اثر می بیند خودش قضاوت کند و تاثیر بپذیرد. امیدوارم کاری که روی پرده می‌بینید بتواند بخشی از احساس شیرین بودن با این شهدا را انتقال دهد.

میرکریمی در پایان صحبت هایش با اشاره به این مطلب که چهار اثر از این هفت‌گانه تقریبا به مرحله نهایی رسیده اند، گفت: سه مستند شهید باکری، باقری و شیرودی در مراحل نهایی طراحی قرار دارد و تا اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد.