کریستیز دوبی از فردا چکش می‌خورد

به گزارش افکارنیوز، کریستیز فصل جدید فروش بهاره اش را همزمان با هفته هنر دوبی آغاز می کند.

مراسم شام جشن کریستیز امشب(۱۸ مارس) برگزار می شود و این حراجی فردا انجام می شود.

منتخبی از آثار هنرمندان ایرانی در این حراجی که متشکل از آثار هنری هنرمندان ایرانی، عرب و ترک است، فردا(چهارشنبه ۲۸ اسفند) در این حراجی عرضه خواهد شد.

در حالی که هنر مدرن و معاصر خاورمیانه در سال ۲۰۱۳ با رشدی ۸۵ درصدی روبه رو شده بود، مایکل جها مدیر کریستیز در خاورمیانه از برگزاری دور جدید این حراجی ابراز خوشحال کرد و گفت از شروع یک دور دیگر از این برنامه ها هیجان زده است.

وی گفت وقتی ما اولین فروشمان را سال ۲۰۰۶ در این منطقه آغاز کردیم، هرگز تصور نمی کردیم که دوبی بتواند به چنین جایگاه مهمی در تقویم بین المللی هنر بدل شود.

در حراجی امسال آثار ۲۰ هنرمند برجسته ایرانی چون پرویز تناولی مجسمه ساز، عباس کیارستمی فیلمساز، مسعود عربشاهی و فریده لاشایی نقاش در هتل برج جمیره امارت زیر چکش حراج می رود.

سه خط نقاشی از محمد احصایی، سه نقاشی از فرهاد مشیری و دو اثر از حسین زنده رودی از جمله آثار ایرانیانی است که در این حراجی عرضه خواهد شد.

یک سال پس از فروش استثنایی اثری از فرهاد مشیری هنرمند ایرانی با عنوان «باغ اسرار» به قیمت ۹۸۷ هزار و ۷۵۰ دلار، وی با اثری با عنوان «بانی خرگوشه» از مجموعه «کرکی» در این حراجی حضور دارد. این اثر که متعلق به سال ۲۰۰۹ است یک خرگوش اسباب بازی بزرگ صورتی را نشان می دهد. قیمتی که برای این اثر پیش بینی شده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است.

علی بنی صدر دیگر نقاش ایرانی نیز که حضور آثارش در حراجی ها امری نادر است، با یک قطعه مهم از هنر معاصر با عنوان «سیاه ۳» در این حراجی حضور دارد. قیمت پیش بینی شده برای این اثر ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار است.

بر مبنای کاتالوگ آنلاین کریستیز، محمد احصایی با یک نقاشیخط بی عنوان با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار و حسین زنده رودی با یک مجموعه خط نقاشی بی عنوان با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار از دیگر هنرمندانی خواهند بود که بالاترین قیمت های این دوره را به خود اختصاص داده اند.

آثاری از منصور قندریز هنرمند فقید(۱۹۶۵-۱۹۳۵) و نیز فریده لاشایی دیگر هنرمند فقید ایرانی(۲۰۱۳-۱۹۴۴) نیز در این مجموعه جای دارند.

این در حالی است که در چند روز اخیر سه نمایشگاه پیش از فروش این حراجی در برج بالروم امارت آغاز شده بود. یکی از این نمایشگاه ها با عنوان «مجموعه فاروس از هنر مدرن مصر»، تنها یک بار در سال ۲۰۱۰ در یک دوره کوتاه مدت در قاهره در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

هشتمین دور نمایشگاه هنر دوبی که به مهمترین نمایشگاه های معاصر در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوبی بدل شده نیز همزمان با این حراجی کار خود را آغاز می کند.

حراجی کریستیز کار خود را از فردا با حراج یک مجموعه ساعت آغاز می کند. حراج موفق ساعت در اکتبر گذشته، موجب تکرار این بخش در حراج بهاره کریستیز نیز شده است.

یکی از دلایل برگزاری این بخش این است که سرانه هزینه کردن بابت کالاهای لوکس چون ساعت و اتومبیل و کالاهای چرمی در خاورمیانه ۱۴۰۰ یورو در سال است که بالاترین رقم در جهان را به خود اختصاص می دهد. مایکل جها در این زمینه می‌گوید مردم خاورمیانه به طور سنتی به خرید جواهر و ساعت علاقه دارند.

به گفته گلف نیوز، بیش از ۲۰۰ قطعه کار هنری و ساعت مدرن به ارزش ۷.۵ میلیون دلار در این حراجی عرضه خواهد شد. در این میان ۱۵۷ اثر هنری نقاشی، مجسمه، طراحی و دیگر هنرهای مدرن از هنرمندان ایرانی، عرب و ترک در این حراجی عرضه می شود. قیمت این آثار در مجموع حدود ۵.۵ میلیون دلار برآورد شده و ۲ میلیون دلار قیمت مجموعه ساعت ها است.

حراجی کریستیز اعلام کرده است که در جستجوی خریداران آثار هنری در ابعاد مختلف است و به همین دلیل آثار هنری از ۲ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار را عرضه می کند. قیمت ساعت‌ها نیز از هزار تا ۳۵۰ هزار دلار است.

در مجموعه فاروس ۴۳ اثر هنری از هنر مصر در ۱۰۰ سال اخیر، عرضه خواهد شد. آثاری از آدم حنین و حسن سلیمان و نیز ۲۱ اثر از عراق در کنار آثاری از سوریه و لبنان نیز در حراجی این فصل جای دارند.

یک پرتره با عنوان «هاجر» از محمود سعید که به عنوان پدر هنر مدرن مصر محسوب می شود با برآورد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار یکی از مهمترین آثار ارایه شده در این حراجی خواهد بود. پیش از این یک نقاشی دیگر از این هنرمند به قیمت ۸۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسیده بود.

اثری از شفیق عبود نقاش لبنانی نیز یکی از مهمترین آثار ارایه شده در این نمایشگاه را تشکیل می دهد.

در سال ۲۰۱۳ حراجی هنر شرقی کریستیز با فروش ۱۸.۴ میلیون دلار موفق شد تا آمار فروشش را به نسبت سال ۲۰۱۲ بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد.

در میان حراجی های فصلی کریستیز تنها حراجی ماه اکتبر امکان خرید آنلاین را فراهم کرده است، اما حراجی این دوره را می‌توان مثل دوره‌های پیش به صورت مستقیم در سایت کریستیز مشاهده کرد.

این حراجی فردا ۱۹ مارس ساعت ۷ بعداز ظهر شروع می شود.