کدام‌ کتاب‌ها در نمایشگاه اقبال بیشتری داشتند؟

به گزارشافکارنیوز، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارد کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. این دوره نمایشگاه با وجود امیدواری ناشران، همانند سال‌های پیشین مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته و در اکثر ساعات روز به خصوص در روزهای اولیه راهروهای شبستان چنان که انتظار می‌رفت، میهمانان را در خود جای نداده بود.

رودخوانی

در این میان برخی از ناشران از رویه نمایشگاه ناراضی و برخی دیگر نیز خشنود بودند. با وجود این برخی از آثار توانستند طی ایام برپایی نمایشگاه کتاب مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و برای چندمین‌بار بازچاپ شوند. از جمله این آثار کتاب «رودخوانی» سروده جدید محمدمهدی سیار است که توسط انتشارات شهرستان ادب در نمایشگاه عرضه می‌شود. این اثر شاخص‌ترین کتاب شهرستان ادب بوده و در کمتر از چهار روز از آغاز عرضه توانست به چاپ دوم خود برسد.

سیار برگزیده بیست‌ و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و از شاعران توانا است که به زعم برخی از کارشناسان می‌تواند یکی از تأثیرگذاران در جریان شعر انقلاب باشد. این اثر مجموعه‌ای از سروده‌های جدید اوست که به گفته خودش مجموعه جدید در قالب غزل، نیمایی، چهارپاره و رباعی را در بر می‌گیرد که با مضامین عاشقانه، اجتماعی، آیینی و حدیثنفس سروده شده‌اند. این اثر چندی پیش با حضور میثم مطیعی در هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) رونمایی شد. شاید «رودخوانی» سیار جزء اولین رونمایی‌هایی باشد که در میان مردم اهل هیئت برگزار شده است.

«عباس دست طلا» ‌

«عباس دست طلا» ‌ یکی دیگر از آثار پرفروش در این دوره است که خاطرات حاج عباس‌علی‌باقری را به قلم محبوبه معراجی‌پور روایت می‌کند و توسط نشر فاتحان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است. دو روز گذشته، ۱۶ اردیبهشت ماه، پس از اعلام توجه مقام معظم رهبری به کتاب «عباس دست طلا» ‌ تمام نسخه‌های موجود این کتاب در نمایشگاه به فروش رفت. به گفته مسئول این انتشارات حدود ۳۰۰ نسخه از این کتاب در حدود ۲ ساعت به فروش رسید. قرار است که تمام نسخه‌های موجود این کتاب به نمایشگاه کتاب منتقل شود. گفته می‌شود به احتمال زیاد چاپ دوم این کتاب نیز در نمایشگاه عرضه می‌شود.

رهبر انقلاب در مورد این کتاب فرمودند: «کتاب این آقای حاج عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات[گفته] خواندم. خیلی خوب بود انصافاً؛ مخصوصاً کتاب ایشان؛ هم مطلب در آن زیاد بود، هم آثار صفا و صداقت در آن کاملاً محسوس بود و انسان می‌دید. خداوند ان‌شاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد»

«دغدغه های فرهنگی»

کتاب «دغدغه های فرهنگی» نیز شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ در دیدار با عناصر جبهه خودی حوزه فرهنگ است که با استفاده از دیگر بیانات معظم له شرح داده شده است. این اثر نیز در کنار «انسان ۲۵۰ ساله» پرفروش‌ترین کتاب انتشارات صهبا در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به امروز بوده است. این کتاب شامل ۹ فصل است که فصل اول آن با «طرح دغدغه» مطرح می‌شود، و بعد از آن، سه فصل به عنوان پیشنیازِ ادامه بحث، آمده است. سه فصلِ «منشأ انقلاب اسلامی»، «فرهنگ و هنر ایران و انقلاب» و «جریان روشنفکری بیمار» در مجموع به شرح تاریخچه جریان فرهنگی ایران بعد از ورود اسلام تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

فصل «جریان روشنفکری بیمار» به بحثسه جریان روشنفکری بعد از پیروزی انقلاب می‌پردازد: جریان روشنفکری بیمار، جریان روشنفکری مذهبی و امتداد جریان روشنفکری بیمار. این فصل، ریشه‌های این جریان را بررسی کرده و اطلاعات لازم درباره ارتباط این جریان با انقلاب اسلامی را به مخاطب می‌دهد. سپس به تهدیدات، توقعات و نتیجه‌گیری می‌رسد. سیر این فصول بر اساس سیری است که در صحبت محوری تنظیم شده است و سعی بر آن بوده تا ترتیب متن محوری به هم نخورد.

«رقعه»


«رقعه» کتاب دیگری است که برای اولین‌بار در این دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده و با استقبال مخاطبان مواجه شده است. این اثر جدیدترین کتاب سیدحمیدرضا برقعی است که توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است. این اثر سومین کتاب برقعی در حوزه شعر آیینی است که البته به گفته شاعر اشعاری با موضوع آزاد نیز در آن دیده می‌شود.

سروده ذیل نمونه‌ای از اشعار مندرج در «رقعه» است:

«تمام پنجره را غرق حسن یوسف کن
دل اهالی این کوچه را تصرف کن

قدم بزن وسط شهر باصدای بلند
به عابران پیاده غزل تعارف کن

وبی‌بهانه تبسم کن و نگاهت را
شبیه اینه ها عاری از تکلف کن

سپس به مجلس ترحیم یک غریبه برو
و چشم‌های خودت را پر از تأسف کن…»

«من زنده‌ام»

کتاب «من زنده‌ام» به قلم معصومه آباد است که مراسم رونمایی آن سال پیش در صحن علنی جلسه شورای شهر برگزار شد. این کتاب در برگیرنده خاطرات وی از دوران مبارزات دفاع مقدس و چهار سال اسارت در زندان‌های رژیم بعثعراق است. انتشارات بروج برای اولین‌بار این اثر را به نمایشگاه کتاب آورده است.

آباد در خصوص این اثر می‌گوید: من فکر می‌کنم به دلیل اینکه نسل امروز سال های ابتدایی تاریخ جمهوری اسلامی را ندیده است، با این برهه تاریخی و خیلی از مواضعی را که ما بر آن مقاومت می کنیم نا آشناست. من در این کتاب تلنگری زده ام بر اینکه فراموش نکنیم و به طور کلی یک یادآوری از دوران دفاع مقدس است. «من زنده ام» در واقع یک نماینده از یک نسل است؛ این کتاب صدای یک نسلی که می‌خواهد بگوید من هنوز زنده ام و بر مواضع خودم پایدار هستم.

«سید عزیز»

«سید عزیز» حاصل ساعت‌ها گفت‌وگوی اختصاصی حمید داودآبادی با دبیرکل حزب الله لبنان در سال ۱۳۷۷ است که در آن سیدحسن نصرالله، زوایای ناگفته زندگی خود را بازگو کرده است. بسیاری از خاطرات و گفته‌های منتشر شده در این کتاب، برای اولین‌بار است که ذکر می‌شوند. این اثر پرمخاطب‌ترین کتاب در غرفه نشر یازهرا اعلام شده است.

عنوان کتاب از تقریظ مقام معظم رهبری بر نسخه قبل از چاپ آن گرفته شده است که ایشان نوشته‌اند: «هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است.»

داوودآبادی که تاکنون آثار متعددی را در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده، در مقدمه کتاب آورده است: «اولین بار، در تابستان ۱۳۶۲ در سفری…به لبنان با حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن نصرالله» آشنا شدم. همان ایام، به دلیل شباهت چهره و خلق‌و‌خو، بچه‌های ایرانی و لبنانی به تبعیت از آنان - وی را خامنه‌ای کوچک می‌خواندند. بهار ۱۳۷۴ … توفیقی دست داد تا پس از ۱۲ سال، مجدداً سیدحسن نصرالله را در بیروت ملاقات کنم… در دو جلسه در مجموع حدود ۶ ساعت، خاطرات سیدحسن را ضبط ویدئویی کردم. در این کتاب با اوضاع، احوال و روحیات شخصی سید حسن نصرالله که ذکر و یادآوری آنها برای خود وی جالب و جذاب بود آشنا می‌شوید. کسی که بر خلاف بسیاری از رهبران سازمان‌های به اصطلاح مبارز، مسئولیت و دبیر کلی را نه برای کسب پست مقام و مال، که برای خدمت خالصانه‌تر می‌داند تا آنجایی که از اعزام فرزند دل‌بند خود به جبهه‌های نبرد علیه اشغالگران، ابایی ندارد و بر شهادت جگرگوشه خود افتخار می‌کند.» در پایان کتاب عکس‌هایی از کودکی تا بزرگسالی سیدحسن نصرالله در لباس‌ها و موقعیت‌های گوناگون درج شده است.

«آه با شین»

تازه‌ترین رمان محمدکاظم مزینانی با عنوان «آه با شین» که پس از سه سال از تالیف و دو سال پس از برگزیده شدن در جشنواره سراسری داستان انقلاب سرانجام امسال برای اولین‌بار توسط انتشارات سوره مهر منتشر و در نمایشگاه کتاب توزیع شده است. بنا بر اعلام انتشارات سوره مهر این کتاب یکی از آثار پرفروش طی روزهای اخیر بوده است.

«آه با شین» دومین مجلد از سه‌گانه مزینانی درباره انقلاب اسلامی است که به گفته نویسنده برای تألیف آن بیش از دو نیم سال زمان صرف شده است. وی در این رمان به روایت‌ فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی می‌پردازد که از دهه ۲۰ شمسی و از بدو تولد او آغاز شده و تا سال ۹۰ ادامه دارد و در خلال آن به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزند او اشاره می‌شود. این رمان در ۶ فصل تدوین شده که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: آن‌هایی، سال سِن، باغ‌های بی‌سیرت، کلت و کتلت، از افلاک تا کراک و این‌هایی‌ها.

زندان الرشید

کتاب زندان الرشید، نوشته محمدمهدی بهداروند است که خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده در سال ۶۷ و سالهای اسارت وی در زندان‌های عراق را روایت می‌کند.

سردار گرجی‌زاده مدت چهار ماه فرماندهی خود بر قرارگاه سپاه ششم را از عراقی‌ها مخفی می‌کند و بعد از چهار ماه لو می‌رود. بعد از لو رفتن، مورد بد‌ترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرد. عراقی‌ها او را به زندان الرشید که مخوف‌ترین زندان عراقی‌ها بوده منتقل می‌کنند و ماه‌های اسارت خود را در این زندان به سر می‌برد. اگر که عراقی‌‌ همان ابتدا می‌فهمیدند که او فرمانده سپاه ششم بوده، صد در صد او را اعدام می‌کردند و تنها به‌دلیل پایان یافتن جنگ و قبول قطعنامه از اعدام او منصرف شدند. ولی وی شکنجه‌های زیادی را متحمل می‌شود که در این کتاب بازگو شده است.

سردار گرجی‌زاده راوی کتاب زندان الرشید

«مقاومت» اصلی‌ترین کلیدواژه‌ای است که در کتاب بار‌ها مورد توجه نویسنده قرار گرفته است و تمثیل‌های بسیاری نیز در کتاب از این مقاومت روایت شده است. نکته جالب این است که ابتدای کتاب که روایت سقوط جزایر مجنون را روایت می‌کند همزمان با روایت اسارت «سید ناصر حسینی‌پور» راوی کتاب «پایی که جا ماند» است. این هم‌زمانی و روایت آن، برای خوانندگان کتاب «پایی که جا ماند» بسیار جذاب است.

البته انتشارات سوره مهر عناوین دیگری را در کنار آه با شین نیز اعلام کرده است: لشکر خوبان، ضد، فیضبوک و پایی که جاماند.