«هفت سنگ» زیر تیغ شورای نظارت می‌رود

به گزارش افکارنیوز، سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان از ابتدای ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت و منتقدان از همان قسمت‌های اول گفتند که این سریال کپی نعل به نعل از یک سریال آمریکایی با نام «خانواده مدرن» است.

آنچه که باعثهجمه رسانه‌ها و روانه شدن انتقادات به این سریال شد این بود که کپی‌برداری در این سریال نه تنها در شکل و ساختار که در محتوا، حرکت دوربین و حتی دیالوگ‌ها نیز انجام گرفته است و تنها تفاوت‌هایی اندک میان این دو سریال دیده می‌شود.

اما واکنش‌ها و انتقادات به این سریال تنها در ایران نبوده‌ است و این سریال در معرض نقد رسانه‌های غیر ایرانی نیز قرار گرفته و بازتابی جهانی پیدا کرده است. رسانه‌هایی همچون گاردین، میرر، سیدنی مورنینگ هرالد و هافینگتون پست درباره کپی برداری در این سریال سخن گفته‌اند.

از جمله نشریاتی که به این اثر واکنش نشان داده‌اند نشریه تایم چاپ آمریکا بوده است که ویدیویی از سکانس‌های مشابه این ۲ اثر در سایت خود منتشر کرده و در گزارشی آورده است: طرفداران سریال «خانواده مدرن» شبکه ABC هرگز چشمشان به سریال «هفت سنگ» ساخته تلویریون ایران نخورده اما در واقع آن را پیش از این دیده‌اند. «هفت سنگ» سریالی است که به‌خوبی از روی «خانواده مدرن» به صورت سکانس به سکانس و با همان حرکت دوربین و شوخی‌ها ساخته شده است.

درحالیکه این کپی‌برداری از سریال اینچنین آشکارا در میان رسانه‌ها و کابران فضای مجایز مطرح می‌شود علیرضا بذرافشان از جمله نویسندگان و همچنین کارگردان اثر در گفتگویی این مساله را رد کرده و معتقد است: «ما تنها ساختار کلی را از سریال «خانواده مدرن» الهام گرفتیم و در جزئیات، ‌ روابط و دیالوگ‌ها کاملاً متکی به نویسندگان خود بوده‌ایم»

بذرافشان همچنین در واکنش به انتقادات اعلام کرد که پیش از این در مصاحبه‌ها از اقتباس خبر داده بوده است و این درحالیست که این کارگردان پیش از این در مصاحبه های خود از شباهت‌های این سریال با «خانواده سبز» سخن گفته بود.

این حاشیه‌ها و واکنش‌ها به سریال «هفت سنگ» حالا به دست شورای نظارت بر صداوسیما هم رسیده است و این شورا امروز جلسه‌ای برای بررسی محتوای سریال تشکیل داده است.

سید رمضان شجاعی کیاسری نایب رئیس شورای نظارت در خصوص مطرح شدن موضوع سریال «هفت سنگ» در جلسه امروز ۱۴ تیر اعضای شورا گفت: طبق بررسی ها، داستان سریال «هفت سنگ» کپی برداری شده از یک اثر آمریکایی به نام «خانواده مدرن»(Modern Family) است که برای پخش در تلویزیون بازنویسی شده است.

اعضای شورای نظارت الگوبرداری از سریالی که توسط کشوری تولید می‌شود که از لحاظ فرهنگی تفاوت بسیاری را با کشور ما دارد مناسب ندانسته در حالی که این اعضا مخالفتی با الگو برداری‌های شکلی و ساختاری مناسب در جهت بالا بردن کیفیت و جذب مخاطب ندارند بنابراین اگر این الگو برداری از لحاظ محتوایی صورت پذیرد بدلیل مغایرت فرهنگی خلاف ضوابط، اهداف و معیارهای رسانه ملی است.

نایب رییس شورای نظارت در پایان گفت: در جلسه امروز مقرر شد محتوای سریال «هفت سنگ» بطور ویژه مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد و گزارش تهیه شده جهت تصمیم‌گیری در جلسه آینده شورا مطرح شود.

مساله اصلی اما شاید جدای از پیگیری شورای نظارت بر صداوسیما این باشد که چرا برنامهسازان اینچنین با استفاده از پول بیتالمال به سراغ ساخت آثاری میروند که از ابتدا تا انتها هیچ تعلقی به آنها ندارد و از همه مهمتر اینکه چرا مخاطب خود را ناآگاه فرض میکنند و از همان ابتدا از نحوه ساخت اثر پرده برداری نمیکنند و این میان گاهی تکلیف ناظران صداوسیما نیز زیر سوال میرود که همیشه به درمان بعد از بیماری میپردازند.