مديركل اداره همكاريهاي سمعي و بصري و شبكه نمايش خانگي معاونت سينمايي در خصوص ديدار خود با شوراي عالي تهيهكنندگان سينماي ايران، نحوه حمايت از موسسات ويدئو رسانه براي عرضه فيلمهاي فرهنگي و پيشنهاد داوري اداره كل ميان موسسات و تهيهكنندگان سينماي ايران با خبرنگار سينمايي فارس به گفتوگو پرداخت.

/ شورای عالی تهیه‌کنندگان ردپای مؤسسات ویدئورسانه در تولید کمدی‌های سطحی را روشن می‌دانست /

* از دیدار اخیر خود با شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران و نتایج آن بگوئید.
- در این جلسه مباحثزیادی مطرح شد اما دوستان در صحبت‌های خود وارد یکسری مصادیق می‌شدند و آنها را به عنوان شاهدی برای مثال خود می‌آوردند. و به طور مشخص اینها ردپای موسسات ویدئو رسانه را در تولید کمدی‌های سطحی خیلی روشن می‌دانستند که بنده با ارائه آمار و مستنداتی ثابت ‌کردم که سهم موسسات ویدئو رسانه در این زمینه بسیار ناچیز است و بعضا هم اینها با آثاری که ساخته‌اند خیلی با اقبال گرمی مواجه نشده‌اند.
در زمینه آثار سینمایی هم مطلبی که قبلا هم گفته بودم را تکرار می‌کنم که موسسات ویدئو رسانه بعضاً اقدام بر پیش خرید رایت آثار سینمایی می‌کنند که خوشبختانه با مواجه به سوابق می‌بینم که موسسات ما گرایش به سمت آثار نسبتاً مطرح، فرهنگی و قابل دفاع داشته‌اند.
من در مجموع گفتم که چون مرجع صدور پروانه ساخت این آثار ویدئویی که انتقاداتی نسبت به برخی از آنها بوده است، ما نیستیم و اداره کل ارزشیابی و نظارت است که بنده با صحبت‌ها و هماهنگی که با آقای سجادپور انجام داده‌ام قرار شده است مقداری روی مضمون و محتوای این آثار تأمل بیشتری انجام دهند و تلاش کنند تا ما به یک تعادل و نظمی در این زمینه برسیم که خدای نکرده در سوپر مارکت‌ها و سبد کالای نمایش خانگی ما آثاری یکدست و یکجور نباشد و این انتقاداتی که الان دارند، نسبت به خروجی‌های ما انجام می‌دهند، کم و کم‌تر شود.

/ مؤسسات ویدئورسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزی و سود بیشتر نیستند /

* در چند وقت اخیر مطالبی مطرح شده است که به خصوص نسبت به سطح فیلم‌های تولیدی توسط موسسات ویدئو رسانه اعتراضاتی را برانگیخته است، آیا قرار است در این زمینه نظارت بیشتری صورت گیرد؟
- مهم این است که تولید‌کنندگان و ما به عنوان اهرم نظارتی به گونه‌ای عمل کنیم که غلبه‌ با این گونه آثار سطحی نباشد و خدای ناکرده این‌ها درصدد ذائقه‌سازی به آن معنای واقعی کلمه نباشند، البته فراموش نکنیم که اینگونه کارها ابتدا در تلویزیون و سنیما تولید شدند و امروز دامنه‌اش دارد شبکه نمایش خانگی را در بر می‌گیرد. چه اداره نظارت و چه اداره کل سمعی و بصری خوشبختانه اهرم‌ها و کنترل‌هایی را در اختیار دارند که بتوانند وضع موجود را کنترل کنند و اتفاقا برخلاف سینما، ما در شبکه نمایش خانگی به همه جور جنس براساس گستردگی مخاطب خود نیازمندیم اما سعی می‌کنیم که از این رهگذر نه آثار سینمایی ایرانی روی زمین باقی بمانند و نه مضمون و درونمایه آثار غیراکرانی و تولیدی ویدئویی، فقط و فقط کمدی‌های سخیف و سطحی باشد که این موضوع را در دیدار با اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز گفتم و اشاره کردم که در سه ماه اول سال جاری برای بیش از ۳۰ مورد عنوان فیلم سینمایی را که عمدتا نیز فیلم‌های فرهنگی مستند پروانه نمایش خانگی صادر کردیم و این نشان می‌دهد که مؤسسات ویدئو رسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزی و سود بیشتر نیستند.

/ دوستان در نام‌گذاری فیلم‌ها باید سلیقه به‌خرج دهند اما ما هم نباید اسم‌ها را کنار هم بچینیم /

* در زمینه اسامی این فیلم‌ها نیز این حساسیت وجود دارد؟
- به نظر من اسم خیلی تعیین کننده نیست و مثلا در بین فیلم‌‌های هیچکاک، «مرد عوضی» هم دیده می‌شود و نباید نام فیلم‌ها ما را به اشتباه بیندازد، مگر این که بیائیم و حساب و کتاب کنیم که وقتی نام‌های این اسامی کنار هم چیده می‌شوند خیلی خوشایند نیستند و نام این فیلم‌ها در قضاوت ما را به اشتباه بیندازد. البته در نامگذاری فیلم‌ها دوستان باید سلیقه به خرج بدهند و نام فیلم نباید اینگونه القاء کند که با اثری ساده و سطحی روبرو هستیم.

/ موسسه رسانه‌های تصویری بسته حمایتی از آثار فرهنگی پیش‌بینی کرده است /

* در چند روز اخیر صحبت‌هایی مبنی بر تنظیم جدول اکران و ورود فیلم‌هائیکه بیش از دو سال از عدم اکران آنها می‌گذرد به شکبه نمایش خانگی مطرح شده است. اما آیا قرار است برای اینگونه فیلم‌ها و یا موسسات که اقدام به توزیع فیلم‌های فرهنگی در شبکه نمایش خانگی می‌کنند تسهیلاتی ویژه لحاظ شود؟
- موضوعی که از سوی آقای سجادپور عنوان شده است مستلزم این است که تهیه‌کنندگان و صاحبان این آثار اراده‌ای برای اینکار داشته باشند. که ما هم آمادگی ارائه این آثار را در شبکه نمایش خانگی داریم. در بسته حمایت‌های پیش بینی شده توسط موسسه رسانه‌های تصویری خوشبختانه به سرمایه گذاری که موسسات از اینگونه آثار انجام دهند اشاره شده است، از جمله اینکه در تبلیغ و یا آگهی پخش این آثار در شبکه‌های استانی و یا رسانه‌ای یکسری یارانه‌هایی را موسسه رسانه تصویری منظور کرده است که شاید کمک کند تا آن فضای تبلیغی برای اینگونه آثار ایجاد شود و متقابلا تمایل و تقاضا برای اینگونه آثار در بین مخاطبان ما را بالا ببرد.

* یعنی با حمایت رسانه‌ای تصویری قرار است تبلیغات اینگونه کارها در شبکه‌های استانی و رسانه ملی پخش شود؟
- بله، اگر این کارها بیاید و مجموعه برنامه‌های حمایتی موسسه رسانه‌های تصویری به نظر من خیلی کمک می‌کند تا این آثار بیش از این به مخاطبان معرفی شوند.

/ قیمت رایت فیلم‌های اکران نشده، با فیلم‌هائی که رنگ پرده را دیده‌اند متفاوت خواهد بود /

* آیا موسسات ویدئو رسانه در نوع عرضه این فیلم‌ها نیز قرار است تفاوتی قائل شوند؟
- البته نمی‌شود اینگونه آثار را با فیلم‌های که مخاطب دارند و بعضا فروش‌های میلیاردی دارند مقایسه کرد چرا که قیمت رایت این آثار نیز متفاوت است و این آثاری که مهجور مانده‌اند و به هر دلیلی امکان اکران نیافته‌اند طبیعی است که قیمت رایت با فیلم‌هائی که رنگ پرده را دیده‌اند متفاوت خواهد بود. اما همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد و به میزان توافقی که بین خریدار و فروشنده حاصل می‌شود و ما سعی می‌کنیم آن تسهیلات و برنامه‌های تشویقی خود را اعلام کنیم تا هر سه طرف معامله(خریدار، فروشنده و مخاطب) بتوانند از این اقدام خوب منتفع شوند.

/ از پیشنهاد حکمیت تا تنظیم قراردادهای تیپ /
* ظاهرا در نشست اخیر با تهیه‌کنندگان، اداره کل به عنوان حکم میان موسسات و تهیه‌کنندگان انتخاب شده است در این زمینه توضیح بفرمائید؟
- در این دیدار دوستان تاکید داشتند که موسسات ویدئو رسانه هنگام عقد قرارداد با تهیه‌کنندگان حتما اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری را به عنوان حکم(داور) در قراردادهای خودشان ذکر کنند تا اگر احیانا به اختلاف و تعارضاتی رسیدند حکمی مثل اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری بتواند به مشکل رسیدگی کند.
همچنین دوستان گفتند در بعضی از نمونه کارهایی که به بازار عرضه شده است نام تهیه کننده اثر ایرانی سهوا و یا مسامحتا در روی بسته‌های تبلیغاتی ذکر نشده است که از ما خواستند برای پاسداری از حقوق و هویت تهیه‌کنندگان سینمایی ایران روی این موضوع تاکید داشته باشیم که در اقلام تبلیغی ضمنا اسم تهیه کننده نیز شود.
البته یک پیشنهاداتی هم شد که یک قراردادهای تیپ و یا متحدالشکل را با توافق اداره کل سمعی و بصری، موسسات ویدئو رسانه و شورای عالی تهیه‌کنندگان تهیه کنیم که قراردادها بتوانند با یک وحدت رویه‌ای مواجه شوند و پاره‌ای از اختلافات که تاکنون بوده است کم‌تر دیده شوند.
انتهای پیام / ا - ۱۹