توصیه جدی آیت‌الله جنتی به صداوسیما

به گزارش افکارنیوز، مراسم تقدیر از برنامه‌های برگزیده ماه مبارک رمضان و تابستان ۹۳ سیما شب گذشته یکشنبه نهم شهریور با حضور معاون سیما، مدیران شبکه‌ها و گروه‌ها، دبیر شورای نگهبان و برنامه‌سازان و اهالی رسانه در تالار مولانا مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

‌آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با حضور در این مراسم از اهتمام تلویزیون در تولید برنامه‌های معارفی ماه رمضان و تابستان ۹۳ و برنامه‌سازی در حمایت از مردم غزه قدردانی کرد و گفت: صدا و سیما در فراخوان مردم در همایش‌های عظیم اسلامی و انقلابی نقش تاثیرگذاری دارد. در جریان‌هایی همچون یوم الله ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس، محکومیت فتنه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، رسانه ملی نقش تعیین کننده و اثرگذاری دارد.

تقدیر از صداوسیما برای پرداخت به موضوع غزه

وی افزود: صدا وسیما در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، ظلم رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم ستمدیده فلسطین را به خوبی نشان داد و عواطف و احساسات مردم به نفع مظلومین را برانگیخت. مردم حقایق سرزمین اشغالی فلسطین را به چشم خود دیدند و از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کردند.

جنتی تأکید کرد: غزه و قدس شریف آزاد و فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر نابودی اسرائیل محقق خواهد شد.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی ادامه داد: صداوسیما نقشی تعیین کننده در عرصه‌های مختلف انقلاب از جمله خنثی کردن فتنه ۸۸ داشت. گرچه هنوز مسئله فتنه مطرح است و رهبر معظم انقلاب مرتب بر این نکته تاکید می‌کنند. صداوسیما باید اینها را شناسایی و خنثی کند تا عزت اسلام و اهلش و ذلت نفاق و اهلش نشان داده شود.

غرب زدگی را نکوهش کنید

وی تصریح کرد: باید توجه به ارزش‌های دینی و انقلابی از جمله حجاب و عفاف در دستور کار شما باشد. همچنین ترویج فرهنگ ازدواج، مذمت طلاق، بالابردن آستانه تحمل و نکوهش غرب زدگی نیز در صداوسیما ضروری است و باید درباره آن کار کرد.

دبیر شورای نگهبان با برشمردن ویژگی های بارز شهیدان رجایی و باهنر از صداوسیما برای پرداختن به شخصیت و ویژگی های این دو شهید والامقام قدردانی کرد.

آیت الله جنتی در پایان سخنان خود ایستادگی رسانه ملی و به ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران در مقابل شبکه های ماهواره ای را ستود و خطاب به مدیران، کارکنان و برنامه سازان تلویزیون گفت کاری کنید که خدا و مردم همیشه از شما راضی باشند.

موج بزرگ صداوسیما درباره غزه به پیام دادن سران سه‌قوه انجامید

همچنین علی دارابی معاون سیما در بخشی از این مراسم گفت: مدیران شبکه‌ها، گروه‌ها و حوزه‌های تولید و برنامه‌سازی امسال برنامه‌های فراوان، متنوع و متعددی فراهم کردند و کارشناسان مذهبی و مداحان و … تلویزیون را جذاب‌تر و پربیننده‌تر کردند.

وی افزود: امسال شاهد تجاوز و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در قدس بودیم. خوشبختانه برنامه «کودکان غزه، کودکان ایران» نیز موج بزرگی در حمایت از کودکان فلسطینی ایجاد کرد و پیام سران سه قوه و مسئولان ارشد را در پی داشت. در حوزه زنان و دختران نیز «درد مشترک» پخش شد و از جمله کارهای سیما در رساندن پیام مظلومیت کودکان و زنان بی پناه فلسطینی بود.

برنامه‌سازان افسران و فرماندهان جنگ نرمند

معاون سیما تصریح کرد: امروز در نبرد رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با استکبار جهانی هستیم و این یک واقعیت است که شما افسران و فرماندهان جنگ هستید و میدان جنگ، استودیوهای رادیویی و تلویزیونی است. شما برنامه سازان باید با برنامه های موثر مخاطب بیشتر را جذب و پیام حق و راستی را انتقال دهند.

دارابی با بیان اینکه دشمنان انقلاب، غیرت دینی، ایمان، حیا، حجاب، پاکدامنی و کانون خانواده را هدف قرار داده‌اند، ادامه داد: باید به این مهم توجه کنیم و با برنامه های خوب و جذاب توطئه های آنها را خنثی سازیم. ما باید شادابی و نشاط را به جامعه تزریق کنیم به گونه ای که مردممان به گذشته خود افتخار کنند و به آینده امیدوار باشند.

باید با مبانی و هنجارهای خودی طنز تولید کنیم

وی تصریح کرد: البته ما در این حوزه به شدت موانع و مشکلاتی داریم و باید متناسب با مبانی و هنجارهای خودمان دست به تولید طنز بزنیم. متاسفانه کلیاتی که در این باره ارائه می‌شود برای ما کاربردی نیست و ما کار سختی داریم. چون هم باید نظریه پردازی کنیم وهم برنامه بسازیم.

دارابی یادآور شد: اخیرا به توصیه مقام معظم رهبری بازدید ۴ ساعته‌ای از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی کشور داشتیم و پیشرفت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه های علمی، دفاعی و نظامی حیرت آور و افتخار آمیز بود. هنرمندان در تولید آثار تلویزیونی باید به آینده نگاه کنند و قدم های بزرگ تری رو به جلو بردارند.

معاون سیما افزود: وقتی آمریکایی‌ها جنگ ستارگان را در قالب فیلم و انیمیشن در دنیا طراحی می‌کنند مقدمات کارهای خودشان را در دنیا را فراهم می‌کنند. برنامه های تلویزیونی ما نیز باید نسبت به پیشرفت، امید، آبادانی و چشم انداز آینده کشور طراحی و تولید شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی جام جم در ۲۸ دی ماه اذعان کرد: جشنواره امسال سبک زندگی و مولفه‌های آن را به طور جدی در دستور کار دارد و فرصت ارسال آثار نیز تا پایان آبان ماه است.

۱۵ سریال آماده پخش برای نیمه دوم سال

دارابی تأکید کرد: برای نیمه دوم سال بیش از ۱۵ سریال آماده پخش داریم که برخی از آنها بیش از ۵۰ قسمت است. ۹۰ قسمت کمدی هم هم در دست نگارش داریم که اوایل زمستان پخش می‌شود.

معاون سیما گفت: ما باید با هم کمک کنیم ما ضوابط را به موقع به شما برنامه‌سازان منتقل کنیم و شما توانمندی‌هایتان رابه کار بگیرید تا در راستای استقلال امنیت و آبادانی کشور تلاش کنیم.

در گذشته همه گدا و کلفت‌های سریال‌ها چادری بودند

در بخش دیگری از این مراسم، حاج مرتضی طاهری به سخنرانی پرداخت و گفت: زمانی هر چه زن گدا و کلفت و بدبخت در سریال‌های ما، چادری بودند اما «مدینه» نگاهی با عظمت و عزت به زن چادری داشت، زنی که با تمام توان و قدرت زندگی‌اش را جلو می‌برد و نگاه و رفتارش با طمأنینه و مایه آرامش بود.

وی افزود: مطرح شدن بحثرباخواری در این سریال هم اهمیت زیادی داشت. ربا مثل یک ویروس خطرناک فراگیر و اپیدمی شده است و این سریال نشان داد کسی که مرتکب این گناه شود زندگی‌اش به چه روزی می‌افتد.

بی توجهی به شرعیات در تلویزیون

این مداح اهل بیت تصریح کرد: تنها چیزی که به آن بی توجهی می‌شود مسائل شرعیات و مبتلابه دینی و فقهی است. مثلا در این سریال‌ها می‌بینیم نزاعی پیش می‌آید و فرد دچار خونریزی می‌شود اما با یک دستمال کاغذی این خون را پاک می‌کند و راحت غذا می‌خورد، در حالی که خون نجس است.

طاهری در پایان گفت: باید روی دعا خواندن هم کار کرد. دعا خواندن در دستگاه موسیقی می‌تواند موثر باشد.

نباید مخاطبان فرهیخته جلوتر از تلویزیون باشند

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان نیز در سخنانی اظهار کرد: اعتمادی که بینندگان و شنوندگان رسانه ملی به شما دارند، در این فضای رقابت امتیاز محسوب می‌شود. دوستان و سروران رسانه مراقب عرصه رقابت باشند.

وی افزود: آنچه اکنون اهمیت دارد، موضوع پیشروی مخاطبان فرهیخته است. نباید رسانه در جایگاهی قرار بگیرد که مخاطبان فرهیخته از آن جلوتر باشند. از سطح شعور و تفکر مخاطبان غفلت نکنید و با مطالعه جلو بروید تا حرفی که می‌زنید موضوع ۱۰ سال پیش مخاطبتان نباشد.

این سخنران تأکید کرد: امیدوارم صداوسیما به جایی برسد که وقتی برنامه‌ای پخش می‌کند فرهیخته‌ها به مردم توضیح بدهند شما نمی‌دانید این برنامه چه عمقی داشت و فقط به جاذبه‌های آن توجه کردید. اینگونه باشد که باسوادها به کم بهره‌ها توضیح بدهند.

پناهیان در پایان گفت: اگر ما به فکر جلو رفتن باشیم، از غافله عقب نمیمانیم. مردم جهان منتظر حرفهای شما هستند.