توصیه‌های آیت‌الله حائری به سینماگران

به گزارش افکارنیوز، در جریان برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نشست آیت‌الله حائری عضو مجلس خبرگان رهبری با موضوع «نسبت هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی» با اسلام در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیت‌الله حائری با ذکر مثالی درباره ارزش هنر گفت: ‌ ما اگر ۸ صفر داشته باشیم مقدار کل آن صفر است و ارزشی ندارد اما اگر عدد یک در ابتدای آن بیاید عدد ارزشمندی می‌شود. ما ۸ سال دفاع مقدس داشتیم که مقاومت در آن نقش همان عدد یک را دارد. این مقاومت است که هشت سال دفاع مقدس ما را ارزشمند می‌کند.

وی در ادامه افزود: حال جایگاه اخلاق کجاست و چگونه باید یک فیلم را درباره دفاع مقدس وارد زندگی انسان‌ها کنیم و دفاع مقدس را زنده نگه داریم. کار فیلم ایجاد پیوند است.

آیت‌الله حائری خاطرنشان کرد: بسیاری هستند که با دیدن یک فیلم متحول شدند بسیاری از مبارزین، انقلابی و … با دیدن یک فیلم تغییر کردند از این رو نباید از تأثیر فیلم و سینما غافل شویم. حال جایگاه اخلاق کجاست؟ اگر همان مثال عدد را در نظر بگیریم جایگاه اخلاق مانند علامت مثبت و منفی است یعنی ۱۰۰میلیون می‌تواند مثبت باشد و یا منفی.

وی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: شهید فهمیده استقامت داشت و به خود نارنجک بست و زیر تانک رفت. تا همرزمانش را از حمله دشمن نجات دهد اما عده‌ای بودند مانند قاتل شهید شوشتری که به خود نارنجک بست و این شهید و ۴۰ نفر دیگر از اطرافیانش را مورد حمله قرار داد. هر دوی اینها استقامت و صبر داشتند اما یکی مانند شهید فهمیده با بصیرت بود و دیگری بی‌بصیرت. شهدای ما از روی بصیرت به شهادت رسیدند. در پنجاه سال قبل قبرستان‌های ما حتی یک شهید هم نداشت اما امروز ۳۰۰هزار شهید داریم.

وی در ادامه افزود: مردم ما در جایی دیگر نیز مورد آزمون بصیرت قرار گرفتند آنها در امتحان دفاع مقدس نمره ۱۰۰ میلیون آوردند اما یک امتحان دیگر وجود داشت که نیاز به بصیرت آنها بود و مشخص می‌شد این دستاورد مثبت است یا منفی و آن هم موضوع صلح بود. این امتحان بزرگی بود برای مردم که مشخص شود همانقدر که در جنگ یار امام بودند در صلح نیز از او یاری کردند؟

وی در خاتمه گفت: با ذکر این مثال‌ها می‌گویم که اگر می‌خواهید فیلمی بسازید استقامت و صبر جای آن عدد است که به سایر کارهای شما ارزش می‌دهد و اخلاق جای آن علامت است که این عدد ارزشمند را به مثبت یا منفی تبدیل می‌کند. اگر اخلاق را با بصیرت هماهنگ کنیم موفق می‌شویم.

وی همچنین به ذکر توصیه‌ای پرداخت و گفت: توصیه می‌کنم اگر در کار فیلمسازی قدم بر می‌دارید اول تلاش را به وسیله صبر و استقامت به عدد تبدیل کنید و صبر و استقامت را به وسیله بصیرت مثبت کنید.

در ادامه این مراسم مجری از آیتالله حائری سؤالی درباره اینکه نگرانیهایی برای افراد مذهبی که میخواهند وارد سینما شوند، وجود دارد توصیه شما چیست؟ پرسید و آیتالله حائری در پاسخ گفت: اثرگذاری بیشتر از آنکه به شکل و زیبایی مربوط باشد به صداقت ارتباط دارد. اگر کار را برای خدا انجام بدهید و با اخلاق پیش بروید قطعاً کار درستی انجام خواهد شد.اگر شما به خط و جهتتان اهمیت بدهید دیگران به شما اعتماد میکنند.