آشنایی با پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات کرج

به گزارش افکارنیوز، این پروژه‌های مهم در عتبات عالیات عبارتند از:

الف) نجف اشرف

۱ - آبرسانی به حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به طول ۳/۶ کیلومتر
۲ - کاشیکاری کفشداری‌های حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام
۳ - ساخت کانکس‌های ورودی حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام
۴ - تهیّه و تأمین سنگ توسعه‌ی حرم مطهّر(۵۰۰۰مترمربّع)
۵ - ساخت کانکس آشپزخانه و چایخانه
۶ - احداثنانوائی با امکان پخت ۳نوع نان
۷ - ساخت ۳باب سقّاخانه
۸ - خرید و نصب دو دستگاه خشکه‌چین(اشتاینگر) برای تولید موزائیک
۹ - افطاری و اطعام نیازمندان نجف اشرف و کوفه در ماه مبارک رمضان

ب) مشارکت در ساخت مجتمع سیّدالشهدا علیه‌السّلام درکربلای معلّی


ج) کاشیکاری کتیبه‌ی حرم مسلم بن عقیل علیه‌السّلام در کوفه


در این میان، پروژه‌ی طرّاحی و ساخت ضریح حبیب بن مظاهر اسدی را می‌توان بزرگترین و مهم‌ترینپروژه‌ی ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان کرجدانست. در ایّام عزاداری محرّم که عطر و شمیم حسینی همه جا به مشام می‌رسد، بی‌مناسبت ندیدیم برای کسب اطّلاعات بیشتر و زیارت ضریح حبیب بن مظاهر، سری به ستاد بازسازی عتبات عالیات کرج بزنیم. جناب آقای مهندس جمشید فعلی –مسئول ستاد - و دیگر همکاران و خادمان اهل‌بیت علیهم‌السّلام در این ستاد با خوشروئی به پرسش‌های ما پاسخ گفتند.

قرارداد پروژه‌ی طرّاحی و ساخت ضریح حبیب بن مظاهر در آبان ماه سال ۱۳۹۰ با طرف عراقی به امضا رسید و کار قلمزنی در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۱ آغاز شد. این ضریح شریف به طول ۶۸/۲ متر در عرض ۷۶/۱ متر و ارتفاع ۳ متر شامل سازه‌ای چوبی از جنس چوب ساج که از کشور برمه خریداری شده و عمری بالغ بر سیصد تا چهارصد سال خواهد داشت، و پوششی فلزّی شامل ۱۰۰۰کیلوگرم نقره‌ی ناب جهت ساخت بدنه‌ی ضریح و ۵۰۰کیلوگرم مس برای ساخت تاج ضریح و بیش از ۵کیلوگرم طلای ناب جهت طلاکاری لایه‌ی مسی تاج ضریح می‌باشد که تاکنون ۹۵% پروژه تکمیل شده و درحال اتمام است.

داخل ضریح مطهّر را سوره‌ی والعادیات به صورت معرّق‌کاری و تاج آن را سوره‌های نور و اعلی که به صورت CNC کار شده‌اند، زینت داده‌اند. اسامی شریف ۱۴معصوم علیهم‌السّلام نیز در ترنج‌های کوچک در چهار جانب ضریح در میان گل و بته‌ها جای خواهد گرفت. القاب حبیب بن مظاهر نیز داخل ترنج‌های زیبائی که بر بالاترین نقطه‌ی تاج ضریح قرار دارند، حک شده است. ۶۶قطعه‌ی پرطاووسی از طلا و مینا بر فراز تاج ضریح خواهد نشست. سنگ پاسار ضریح نیز از جنس مرمر اعلی است که در هنگام نصب ضریح به بدنه‌ی چوبی وصل خواهدشد. ضریح مطهّر شامل ۹پنجره و یک درب است.

شاید مهم‌ترین نکته‌ای که درباره‌ی ضریح حبیب بن مظاهر باید گفت این است که تمام هزینه‌های ساخت آن از محلّ نذورات و کمک‌های مردمی تأمین شده است.


عوامل اجرائی پروژه‌ی ساخت ضریح حبیب بن مظاهر


مجری پروژهستاد بازسازی عبات عالیات استان البرز
مدیر پروژهآقای جمشید فعلی
ناظر کیفیمهندس گودرزی
طرّاح هنری و مشاور عالی طرحدکتر اسکندرپور
گرافیکمهندس انصاری
نجّاریاستاد نوری(اراک)
قلم‌زنیاستاد سیدمصطفی احمدی(اصفهان)
میناکاریاستاد رضا بدرالسّما(اصفهان)
خاتم‌کاریاستاد ملک‌پور(اصفهان)
گوی و ماسورهاستاد عبّاس کاظمی(اصفهان)
پاسار سنگدکتر گلستانی(البرز)
CNCمهندس نصیری و مهندس حیرتی

علاقمندان به ساحت مقدّس اهل‌بیت علیهم‌السّلام می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به حساب ۱۸-۶۳۷۲۵۸۳ - ۸۳۹-۹۲۱۰ مؤسّسۀ مهر و یا از طریق انتقال کارت به کارت به شماره‌ی ۵۳۵۸-۶۰۹۵ - ۹۹۱۴-۶۰۳۷ به نام ستاد بازسازی عتبات واریز نمایند.
پایگاه ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان کرج: http://www.rahpooyanali.com