سکوت چهارساله مجیدی درباره محمد(ص) شکست

به گزارش افکارنیوز، اولین نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی محمد(ص) و آیین رونمایی از شهرک سینمایی این فیلم و نام نوشته فیلم محمد(ص) با حضور مجید مجیدی، علیرضا رضاداد، حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، حیدریان، مسئولان شرکت تابان نور، جلیل رسولی طراح نام نوشته و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد.

بنا براین گزارش، در این مراسم که اجرای آن را محمدهادی نائیجی بر عهده داشت، رسولی در سخنانی گفت: حدود یک سال و نیم قبل از من درخواست شد که درباره طراحی نام نوشته محمد رسوال داوری کنم. حدود ۷ نفر بودیم که ۲۶۰۰ اثر از هنرمندان تهرانی و شهرستانی را مورد ارزیابی قرار دادیم و نفرات اول تا سوم هم جوایزی را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه مجید مجیدی از این اسم نوشته‌ها قانع نشده بود و از داوران خواست تا این اسم را دوباره بنویسند، اظهارداشت: این کار مشکل بود. با این که این اسم یک کلمه بود اما رسیدن به خطی که از جنس فیلم و زمان فیلم باشد خیلی سخت بود. من نزدیک ۵۳ سال است که کار خوشنویسی می‌کنم و خط برای من مثل موم شده است ولی این کار برای من سخت بود.

وی افزود: بعد از مدتی نام نوشته محمد رسول الله(ص) را به صورت گرافیکی نوشتم و به نظرم خط محکمی بود و از ۲۶۰۰ اثری که فرستاده بودند محکمتر بود. این نام نوشته را ۴ روز جلوی خودم گذاشته بودم اما مشکلی که داشت این بود که از جنس فیلم نبود. نهایتا به پیامبر اکرم(ص) توسل کردم تا شاید اتفاقی که برای این کار می‌خواستم، بیافتد.

رسولی افزود: یکروز مرکب قهوه‌ای را جلوی خودم گذاشتم و انگشتم را روی آن گذاشتم. انگشتم لرزید و آنچیزی که بر دلم اثر گذاشت گویا تمام تنم را به لرزه انداخت. من از خودم که هیچگاه در نوشتن خط دستم نمی لرزید پرسیدم چرا اینگونه شدم.

وی در پایان گفت: برای من باعثافتخار است که نام نوشته محمد(ص) بر پیشانی این فیلم نوشته شده است.

در ادامه این نشست، بخش‌هایی از فیلم محمد(ص) در قالب یک تیزر ۲۰ دقیقه‌ای پخش شد. در این کلیپ تصاویری از تولد حضرت محمد(ص) و حال و هوای آن دوران، ماجرای برده‌داری و زنده‌به‌گور کردن دختران و بت‌پرستی نمایش داده شد. صحنه قرار گرفتن نوزاد متولد شده بر دستان عبدالمطلب پایان بخش این تیزر بود.

شهرک فیلم محمد(ص) با سرمایه ۱۴۱ میلیارد ریال و برای یک دوره ۳۰ ساله ساخته شده است

صادقیان و صابری از مسئولان شرکت نور تابان و حیدریان تهیه کننده فیلم برای تشریح شرایط تولید و جزئیات سرمایه گذاری پشت تریبون حاضر شدند.

صادقیانی درباره شهرک سینمایی پیامبر اعظم توضیحاتی ارائه کرد و گفت که این شهرک با سرمایه ۱۴۱ میلیارد ریال و برای یک دوره ۳۰ ساله ساخته شده است.

صادقیانی گفت: امیدوارم که همه قدم‌های برداشته شده برای این فیلم توشه آخرت ما باشد. بنیاد مستعضفان با سه هدف توسعه اقتصادی، اجتماعی و امور فرهنگی تاسیس شده است. از سال ۱۳۸۶ در راستای امور فرهنگی به پیشنهاد آقای فروزنده موضوع ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجیدی با سرمایه گذاری و تهیه کنندگی بنیاد مستعضفان مطرح شد. ابتدا قرار بود لوکیشن ها در خارج از کشور در سوریه و مراکش باشد اما به جهت کمک به ساختار سینما در کشور قرار شد که بنیاد مستعفضان برای ساخت یک شهرک سینمایی که نه فقط در این فیلم بلکه برای همه فیلم‌های مشابه باشد، سرمایه گذاری کند و پیش قدم شود. لذا ساخت این شهرک فقط برای فیلم محمد(ص) نیست بلکه چند منظوره است و کمکی است برای ساخت همه فیلم هایی که مربوط به تاریخ اسلام است.

وی ادامه داد: ۲۲۰ هکتار مجموعه مساحت کل لوکشین فیلم است که در جوار روستای اللهیار قرار دارد. ۶۵ هکتار آن به شهر مکه اختصاص داده شده است و ۴۵ هزارمتر مربع مجموع ساخت و ساز صنعتی در این لوکیشن انجام شده است. ۱۴۱ میلیارد ریال هم هزینه کل این ساخت و ساز شده است که عمری ۳۰ ساله دارد.

صادقیان گفت: شهر مدینه در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار با ۱۶ هزار متر مربع ساخت و ساز و با هزینه ۴۲ میلیارد ریال انجام شده است. علاوه بر این دو شهر سالنی به مساحت ۱۵۸۰ متر مربع و با سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریال هم ساخته شده است.

بخش دیگری از صحبت های صادقیان به هزینه های خرید تجهیزات این فیلم برمی‌گشت. او گفت: علاوه بر مجموع سرمایه گذاری‌های انجام شده در زمینه ساخت و ساز، خرید تجهیزات سینمایی نیز یکی از موارد سرمایه گذاری ما بود. در همین راستا یک سرمایه‌گذاری با راه اندازی شرکت نورتابان انجام شد. با توجه به بحثتحریم ما باید بخش اعظمی از هزینه خرید را صرف ضمانت و اجرا می‌کردیم. به همین منظور تصمیم گرفتیم که ۷۹ میلیارد ریال را خرج خرید دوربینها و سایر تجیهزات سینمایی کنیم.

صادقیان در پاسخ به این سوال که هزینه کل ساخت این فیلم و زمان دقیق شروع این فیلم چه زمانی بوده است، گفت: از یک مهر ۱۳۸۶ شروع آشنایی ما با مجید مجیدی به عنوان دوست و همکار بود. شروع فیلم نامه نویسی نیز از آن زمان بود. پایان فیلم نامه یک مهر ۱۳۸۸ بوده است که حدود ۳.۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی افزود: مطالعات اجرایی فیلم تا ۳۱ شهریور ۸۹ پی گرفته شد که ۶ میلیارد ریال هزینه در برداشت. در این قسمت انتخاب لوکیشن و ساخت دکور و طراحی دکور انجام شد. بعد از آن مرحله پیش بینی مراحل ساخت و تهیه بخشی از تجهیزات بود که از اول مهر ۸۹ تا ۱۵ آبان ۹۰ طول کشید و ۲.۷ میلیارد ریال هزینه داشت. مرحله تولید از ۱۶ آبان ۹۰ تا ۳۰آبان ۹۱ بود که کل سرمایه گذاری ارزی و ریالی به میزان ۳۱۰.۲ میلیارد ریال صورت گرفت. مرحله پس از تولید تا ۲ خرداد ۹۳ زمان برد که در این مرحله هم ۱۵۱/۶ دهم میلیارد ریال سرمایه برد.

صادقیان ادامه داد: تا تاریخ ۳۱/۶ / ۱۳۸۹ مطالعات اجرایی و فاز دوم کار بود که نزدیک به ۶ میلیارد ریال برای این قسمت سرمایه گذاری شد و سایر کارهای مطالعاتی هم به صورت موازی پی گرفته شد. ۶۲۳/۳ میلیارد ریال کل سرمایه گذاری بوده است. اقدامات برای قسمت های دوم و سوم فیلم و دیگر فیلم‌هایی که برای این فیلم ساخته می‌شود بخش دیگر ماجرا است.

وی در پایان گفت: ایجاد یک مرکز اقامتی یک اقدام دیگر بود که همزمان با ساخت شرکت بنا داشتیم آن را دنبال کنیم اما آن را به تأخیر انداختیم تا ساخت شهرک با تعویق مواجه نشود. شرکت سینمایی نور تابان تحت پوشش بنیاد مستضعفان است. بنیاد این مجموعه مطالعاتی را برای بهره برداری های دانشجویی و عمومی و تحقیقاتی آماده خواهد کرد.

حیدریان، تهیه‌کننده فیلم «محمد(ص)» در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های شهرک سینمایی محمد(ص) با شهرک‌های سینمایی دیگر گفت: این شهرک نه تنها قابل مقایسه با هر چیز مشابه دیگری در ایران نیست، بلکه ما اساسا بر اساس طرح اولیه ساخت یک شهرک سینمایی، اینجا را نساختیم. بلکه برای ساخت دکور یک فیلم استفاده شد بنابراین نگاه طراحی اینجا یک شهرک سینمایی نبود. در تمام شهرک اثری از لوله کشی و سیم کشی و تاسیسات را نمی بیند. اما در عین حال ما اینجا را برای یک کار بلندمدت در سینما ساختیم؛ به فاصله اندکی دسترسی به منابع نوررسانی در نیروگاه دارید تا چند پروژه به صورت همزمان دسترسی به برق پبدا کنند. کل این فضا قابلیت دسترسی به فضای مجازی دارد.

صادقیان هم خواستار مقایسه نکردن این شهرک سینمایی با نمونه های مشابه شد و گفت: شرکت سینمایی نورتابان ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه تعمیر و نگهداری اینجا را می‌پردازد. هدف بلند مدت ما حفظ این مکان و تاثیرگذاری در سینمای تاریخی ایرانی است.

در ادامه یکی از خبرنگاران از دلیل اصلی مشارکت بنیاد مستضعفان در فیلم محمد(ص) پرسید و قاسمیان پاسخ داد: ماده ۶ و ۸ اساسنامه بنیاد در مورد توسعه اقتصادی و کمک به دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی و همین طور درباره کمک و رفع استضعاف مادی و معنوی در زمینه فرهنگی است. اساسنامه که بزرگترین سند بالادستی ماست، این را پیش بینی کرده است، امور فرهنگی ما از طریق موسسه موزه‌ها، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و شرکت سینمایی نورتابان انجام خواهد شد.

اما سرانجام نوبت به آمدن مجید مجیدی کارگردان بزرگ سینمای ایران روی سن بود. مجیدی هم به جمع پاسخ دهندگان پیوست و برای اولین بار در مقابل سوالات خبرنگاران ایران قرار گرفت.

مجیدی این گونه آغاز کرد: ترجیح من این بود که فیلم آماده شود و درباره آن صحبت کنیم، اما امروز هم روز مبارکی است. ساخت این شهرک اتفاق به شدت مهمی است و لازم است که از فروزنده و صادقیان و همچنین از حیدریان که بدون حضور او اساسا ساخت این فیلم میسر نمی‌شد تشکر کنم. از رضاداد، صابری و همه عزیزانی که در این پروژه ما را یاری دادند هم متشکرم.

اما بخش ابتدایی صحبت های مجیدی با گلایه او از وضعیت صوتی و تصویری این سالن به حاشیه کشیده شد. حاشیه ای که مجیدی را به انتقاد تند از وضعیت سیستم صوتی سالن کشاند.

اولین سوال از مجیدی درباره استفاد از عوامل فنی و هالیوودی در کار بود. خبرنگاری از او پرسید: چرا از بازیگران هالیوودی و جهانی برای حضور در فیلم استفاده نشده است که مجیدی پاسخ داد: ما در حوزه بازیگری توانمندی‌های بسیار زیادی داریم و من شهادت می‌دهم که بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده‌اند واقعا در قد و قوار بازیگران مطرح هالیوودی خواهند درخشید. ما خیلی اوقات اسیر اسم و عنوان می‌شویم. من خودم معتقدم که در پروژه «الرساله» آنتوتی کوئین واقعا خوب بازی کرده است، اما جالب است که بدانید که آنتی کوئین بیشتر در جهان اسلام و حتی بیشتر در ایران خوش درخشیده است و این هم شاید به دلیل نقش نوستالژیکی او باشد. از این منظر این بازی او در دنیای غرب نه تنها جلوه‌گرن بوده است بلکه مورد اعتراضاتی هم واقع شده است و حتی تعبیر کمدی هم در مورد بازی او هم شنیده شده است. بنابراین معتقدم که ما درحوزه بازیگری درست فکر کردیم و جلو رفتیم. من معتقدم که ظرفیت بازیگری در ایران به شدت قوی است و فقط زمینه‌ای برای بروز آن وجود نداشته است.

خبرنگاری هم در سوالی درباره وضعیت حجاب بازیگران پرسید و مجیدی گفت: ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیت‌ها هم اصل تاریخی آن دوران رعایت شده است.

مجیدی در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیتی که در مورد نمایش شخصیت پیامبر اسلام(ص) وجود دارد، چقدر تلاش شده است که قرائتی که از ایشان ارائه می‌شود پذیرش بین المللی داشته باشد، گفت: در این مورد با اینکه هنوز فیلم نیامده، صحبت های زیادی شده است و انعکاس های زیادی درباره آن به وجود آمده است. امروز بنا دارم قدری جزئی تر ومشخص تر درباره آن سخن بگویم چرا که معتقدم عمده ترین مسأله این فیلم، همین می تواند باشد.

وی ادامه داد: این مسأله را چند بار پاسخ گفتم و به خصوص برای شیوخ الازهر این موضوع را توضیح دادم. یک بار دیگر می‌گویم که در این باره در بخش تحقیق تلاش‌های زیادی صورت گرفت و تحقیقات مفصلی داشتیم که نزدیک به دو سال مفصلاً در این خصوص انجام دادیم. در این زمینه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته ترین تارخ دانان شیعه و اهل سنت رفتیم و رایزنی‌های زیادی با علمای اهل سنت و شیعه داشتیم. کار تحقیقات کاملا کارشناسی شده جلو رفته و بر همین اساس مقطعی از زندگی ایشان را در این فاز انتخاب کردیم که هیچ گونه اختلافی درباره آن میان مراجع و گروه‌های مختلف شیعیان و اهل سنت وجود نداشته باشد. اتفاقاً این فیلم با این نگاه و فلسفه ساخته شده است که وفاقی میان جهان اسلام به وجود بیاورد.

وی با اشاره به قرائت‌هایی که در چند سال اخیر در خصوص اسلام در دنیا مطرح شده است، گفت: این قرائت‌ها هیچ قرابتی با زیبایی‌های اسلام ندارد. ما سعی کردیم قرائتی را تصویر کنیم که وحدت آمیز در جهان اسلام باشد و به همین دلیل سراغ کودکی ایشان رفتیم و پاسخ دادیم که چرا باید اسلام و دین جدیدی بیاید. این رویکرد هم قرائت صحیحی برای جهان عرب به وجود می آورد و هم برای جهان اسلام وحدت آفرین خواهد بود.

مجیدی با بیان این توضیح که نگرانی درباره این فیلم به شدت محترم و پسندیده و مورد استقبال است، ادامه داد: دوست دارم این حساسیت در همه زمینه ها باشد و هر زمانی که به ساحت ایشان بی حرمتی می‌شود تنها عکس العمل نشان ندهیم چرا که کافی نیست. نباید در برابر هجمه دشمنان علیه پیامبر اسلام(ص) ما به واکنش مسلمانان و نهایتاً پرچم آتش زدن های مرسوم در نیا که در جای خود قابل تقدیر است، بسنده کنیم. چرا که کافی نیست و دشمن به دنبال این است که از احساسات مسلمانان به نفع خود بهره ببرد و ریختن احساسات در برابر آنان به خیابان ها کافی نیست. امروز باید با زبان هنر و به خصوص هنر سینما پاسخ آن ها را دهیم.