با استیضاح وزیر ارشاد موافقم!

به گزارشافکارنیوز، صبح دیروز نشست خبری فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی برگزار شد.

کاهانی در ابتدا گفت: در شان من و شما نیست که در این روزهایی که کارهای زیادی وجود دارد یک نشست خبری برای فیلم من برگزار شود. اساسا انگیزه‌ای برای گفتگو نبوده و به اجبار این نشست برگزار شده است.

وی ادامه داد: دو روز از اتفاقات اخیر گذشته و من حرفی نزدم و سکوت کردم، متاسفانه چهره‌ای از من در سینما معرفی شده که کاهانی همیشه اعتراض می‌کند، من سعی کرده‌ام حرف نزنم و رویه‌ام را عوض کنم، دو سال است که نیستم و گفتگویی نکرده‌ام اما آنقدر بی احترامی و کج‌روی در روزهای اخیر صورت گرفته که احساس کردم باید به صورت رو در رو گفتگو کنم و با یادداشت نمی‌شود کار را پیش برد. قبل از هر چیز می خواهم درباره جشنواره فجر صحبت کنم.

کارگردان «بی خود و بی جهت» عنوان کرد: این که فیلم من در جشنواره فجر نیست اساسا چیز تعجب برانگیزی نیست، مگر تا الان بوده که الان هم باشد، چیزی که عجیب است رفتار دوستان است که از مسئولان قبلی سینما کپی برداری می کند. فیلم های قبلی من رای نیاورده و اگر استراحت مطلق رای می‌آورد من خودم تعجب می کردم.

وی تصریح کرد: جشنواره فجر برای امثال من انتخاب غلطی است و اساسا وقتی از هر چیزی به کرات حرف زده می‌شود یعنی وجود ندارد. وقتی که مرتب از اعتدال و امید حرف می‌زنیم لابد نیست.

کاهانی ادامه داد: " استراحت مطلق " را من به جشنواره نفرستادم بلکه توسط دوست نازنینی با پادرمیانی به جشنواره ارسال شد، برای اینکه کمک کند فیلم پروانه نمایش بگیرد. پروانه‌ای که از اواخر مهر درخواست دادیم و تا به الان پاسخی ندیدیم. چیزی که برای من حیرت انگیز است، حرف‌هایی بوده که قبل از اعلام فیلم‌ها مطرح شده؛ جلساتی در وزارت فرهنگ و ارشاد و دبیر خانه جشنواره فیلم با من برگزار شده است؛ حتی تاریخ نمایش فیلم در سینمای رسانه‌ها با هماهنگی خودم معلوم شد تا حساسیت‌ها کمتر شود.

وی عنوان کرد: من برای اولین بار ترجیح دادم با یک مدیر سینمایی شام بخورم و برای اولین بار سانسور را پذیرفتم و به وزارت ارشاد تعهد شفاهی داد تا تغییرات را انجام دهم ولی ظاهرا حس اعتماد وجود ندارد.

کارگردان " اسب حیوان نجیبی " است گفت: کشف حقیقت آنقدرها هم سخت نیست، من جزئیات را نمی توانم بگویم چون مجبور می‌شوم از افرادی که صلاح نیست نام ببرم. از خودم خجالت می کشم، که از جشنواره فیلم فجر صحبت کنم، شاید به این دلیل باشد که همه دوست دارند در جشنواره باشند، یک نفر هم که احساساتش را بیان می‌کند ممکن است باور پذیر نباشد، ما واقعا می خواستیم این فیلم و فیلمی را که در فرانسه ساخته‌ام را اکران کنیم.

وی تصریح کرد: من حاضر به انجام تغییرات فیلم نبودم، پیشنهاد شد گزینه جشنواره را انتخاب کنیم تا واکنش‌ها کمک به کمتر احساس شدن فیلم کند. وقتی جشنواره فجر را با یک دوربین از بالا نگاه می کنیم عده‌ای را می‌بینیم که در تکاپو هستند ولی نیم متر آن ور تر خبری نیست. هیچ موقع جشنواره‌ها برای من اهمیت نداشتند، جشنواره‌ای که همه چیزش قابل پیش‌بینی است چه اهمیتی دارد. همیشه کسانی هستند که بوی سفارشی بودن و دولتی بودن به معنای بد را دارند و همین‌ها است که سینمای ما را پیچیده کرده است.

وی افزود: واقعا برای سینمایی که تعداد زیادی فیلم‌های مثلا فاخر ساخته متاسفم که حتی خجالت می‌کشند رقم واقعی، تولید آن را اعلام کنند و من باید نگران باشم که چگونه فیلمم را بسازم.

کاهانی عنوان کرد: هیچ جای دنیا برای نبودن یک فیلم در جشنواره اینقدر حرف زده نمی‌شود، حرفهایی که به بی‌احترامی نزدیک است. تا جایی که کارگردان مجبور می‌شود نشست برگزار کند. مگر فیلم " هیچ " و " اسب حیوان نجیبی " است، تا به حال رای آورده؟! من هم می توانستم داور جشنواره باشم اما ترجیح دادم کار خود را کرده و از حواشی دوری کنم. من برای این سینما متاسفم چون بیشتر از خودمان ضربه می‌خوریم تا از مسئولین، زیرا جاهایی که نیاز به کمک دوستان بوده آنها همیشه شانه خالی کردند.

وی تصریح کرد: من ۷ تا از فیلم‌های جشنواره که برای جشنواره ظاهرا اهمیت دارد را دیده‌ام، و من هم مثل هیئت انتخاب از دیدن این فیلم‌ها شگفت زده شدم. من نمی دانم این سینما به کجا می‌خواهد برود که اینقدر احتیاط و ترس در آن وجود دارد. سینمای اجتماعی باید بخشی از نگرانی خود را در فیلم‌ها ابراز کند که من در این فیلم‌ها ندیدم.

وی ادامه داد: من هم می توانم قصه‌هایی بسازم که پیشاپیش در جشنواره وجود داشته باشد ولی این قصه‌ها لذتی برای من ندارد. لذت برای من همین نبودن‌ها است. من افتخار می کنم به اینکه سینمایی را پیگیری کرده ام که تا الان به لحاظ نقدینگی یک میلیارد و پانصد هزار تومان برای همه فیلم‌هایم هزینه نشده، اما نگاه کنید ارقامی که از فیلم‌ها بیرون می‌آید و میلیاردها می‌گیرند و فیلم‌های تجربی می‌سازند. سینما چه هنر باشد و چه صنعت، اقتصاد برای آْن اهمیت دارد و مردم باید این فیلم‌ها را ببینند.

کاهانی ادامه داد: من تاریخ اکران فیلم را هم می‌دانم، در اسفند ماه به نمایش درمی آید و امیدوارم اکران نوروز را داشته باشیم. من فیلم‌سازی نیستم که فیلم بسازم و بعد بروم بخوابم من مبارزه می کنم تا فیلمم اکران شود. تنها کشوری که می‌شود فیلم نفروش ساخت و باز هم فیلم ساخت ایران است. حیرت انگیز است که در خارج از کشور فیلم ساخته می‌شود و اگر نفروشد کارگردان سالها نمی‌تواند فیلم بسازد.

وی درباره سفرش به فرانسه گفت: سفر من به فرانسه به این خاطر بود که به من مجوز داده نمی‌شد، در دولت قبل مهاجرت کرده و در آنجا فیلم ساختم و زمانی که متوجه تغییرات شدم با دوستی در ایران تماس گرفتم و گفتم که می خواهم فیلم بسازم.

کاهانی اظهار داشت: حجت الله ایوبی و محمد احسانی از حضور من در ایران استقبال کردند و سعی کردم قصه‌ای بدهم که درگیری یک زوج باشد که از هم جدا شده‌اند. و یکخطی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داستان نگران کننده نباشد. این الان اکرانش باید تمام می‌شد و این دعواها و حرف و حدیث‌ها هم نبود. وقتی بی عدالتی می‌بینم، صدایم در می‌آید. دوستان در جشنواره فجر هنوز نمی‌دانند که چند رای داده‌اند. دو ماه و نیم پیش فیلم من به یک شرکت بزرگ جهانی فروخته شد که سال آینده اکران جهانی آن را در پی دارد.
وی افزود: فیلم من اگر اسم کارگردانش عوض می‌شد، مطمئنا نماینده‌ی اسکار بود. من هیچ چیز در سینما ندارم، جز یک اعتبار که کسب کردم و نتیجه‌ی آن را می‌بینیم که نشست خبری من از نشست خبری مدیر جشنواره فجر شلوغ تر می‌شود. رسول صدر عاملی فیلم‌های من را دوست دارد اما آدم‌ها بعضی وقت‌ها کودک می‌شوند.

وی در باره‌ی نسخه‌ی فیلمش در ارشاد گفت: من سعی کردم نسخه‌ی فیلمم را از جشنواره‌ی فیلم فجر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرم، چون وقتی روی یک فیلم حساس می‌شوم، مسئولان همه می‌خواهند آن فیلم را ببینند.

کاهانی درباره‌ی اصلاحیه‌ی فیلمش گفت: اصلاحیه‌ی اولیه شانزده مورد بود که سعید خانی، مجری طرح، پیگیر آن بود ولی خیلی از اصلاحیه‌ها را با صحبت حل کردیم. من می‌دانم فیلمم را در چه زمانی تمام کنم، زمان فیلم من ۷۶ دقیقه است و اگر اصلاحیه‌ بخورد، دیگر یک فیلم سینمایی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: پروانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی اعتبار شده و خودم می‌خواهم اکران کنم و کسی جز خدا نمی‌تواند فیلم من را اکران کند. قرار بود فیلم به جشنواره داده شود تا دوستان در جشنواره کمک کنند و تاثیر مستقیم و مثبت در ذهن اعضای دولتی انتخاب بگذارند تا مشکلات کمتر شود. من اگر فیلمم در جشنواره هم بود، باز اعتراض می‌کردم برای کسانی که حقشان را خورده‌اند، قطعا اگر در جشنواره هم بودم، فیلمم را به احترام بهمن فرمان آرا کنار می‌کشیدم. ما داریم شرایطی را فراهم می‌کنیم با اخذ مجوز یک اکران خصوصی داشته باشیم.

کاهانی درباره‌ی مسئله‌ی ممیزی گفت: بخش رضا عطاران و فریده فرامرزی حل شده است چون رضاداد پیشنهاد داد که اول فیلم بنویسید که عطاران و فرامرزی زن و شوهر هستند تا سوء تفاهم بوجود نیاید. بابک حمیدیان را در این شمایل نمی‌تواند بپذیرد. با توجه به کارهای سال‌های قبلش، توقع دارند بخش‌هایی را که بازی کرده، همان زندگی شخصی وی باشد. من می‌خواستم با چهره‌ی جدیدی بیایم، میخواستم اصلا حرف نزنم و مصاحبه نکنم و فیلم‌های خودم را بسازم.

کارگردان «بیخود و بی جهت» در ادامه گفت: من با حجت الله ایوبی هفته‌ی پیش جلسه‌ای داشتم که با صراحت به وی گفتم شمقدری و سجاد پور خیلی من را اذیت کردند اما الان فکر می‌کنم که آن‌ها مدیریت بهتری داشته‌اند. خیلی بد است مردم فکر کنند تفاوت حسن روحانی و محمود احمدی نژاد تنها در یک لبخند و اخم است. من با مجلس موافقم که وزیر باید استیضاح شود، به خاطر اینکه حق فیلم‌سازها را نمی‌دهند و فیلم‌ها اکران نمی‌شود. این حق مردم است، من قطعا فیلم‌ می‌سازم و دیگر فریب جشنواره‌ها را نمی‌خورم. جشنواره برای من مدت‌هاست که تمام شده، من یک بار بیشتر به شکل واقعی در جشنواره نبودم که آن‌ هم جایزه‌ها را درو کردم و احساس می‌کنم که الان این جوایز برای من یک لکه‌ی ننگ است.

وی افزود: من هیچوقت با برنامه‌ی هفت صحبت نکردم. زمان برنامه‌ی هفت‌، زمانی است که فقط بچه‌های سینما می‌بینند و ریتم برنامه‌ هم آنقدر کند است که حوصله‌ی پیگیری آن را ندارم، به همین دلیل می‌خوابم. من در خارج از کشور هم فیلم می‌سازم اما ایران وطن من است و دلم می‌خواهد اینجا باشم و اگر به آنجا می‌روم، به خاطر این است که فیلمسازی در فضاهای دیگر را هم تجربه کنم.

وی درباره‌ی سانسور در سینما عنوان کرد: این نوع جدیدی از سانسور است که باب شده و من اصلا تن به آن نمی‌دهم. برای همین است که با قاطعیت می‌گویم فیلمم اکران می‌شود. در روند مجوز‌ها متاسفانه تفاوت خیلی چندانی در دولت‌ها وجود ندارد، در این دولت مجوز فیلمنامه به آسانی داده شد اما حال شرایط را می‌بینیم.

وی افزود: من معمولا جلسات سینما‌های دولتی نمی‌روم، چون ادبیات مسئولان به این گونه است که تو مجاب شوی. مسبب همه‌ی این اتفاقات رضاداد است و من فریب وی را خوردم. وی می‌توانست پشت صحنه با هم هماهنگی‌هایی انجام دهد که به اینجا نرسد اما مدیریت درستی در این باره نکرد. اعضای جشنواره‌ی فیلم فجر با خود هماهنگ نیستند، چه برسد با هم هماهنگ شوند و جالب است که خود را سورپرایز می‌کنند. و بالاخره … من رسول پنج سال دارم.

کارگردان فیلم بیست در ادامه عنوان کرد: آنقدر خودمان فیلمساز‌ها به خاطر جایزه‌ و بودجه مسئولان را بد عادت کردیم که سینما را از بین بردیم، حجت الله ایوبی هیچ قولی برای اکران نداده و من به شما قول می‌دهم جشنواره‌ی فیلم فجر پیام‌های اخلاقی خود را ابلاغ می‌کند، برای اینکه سینما به سمت امید و اعتدال برود، ولی اصل سینما را مردم مشخص می‌کنند. همه‌ی برخوردها و دعوا‌ها ظاهری است، برای چیزهای دیگر، این‌ها جنگ‌های سیاسی است که ارگان‌های مختلف با همدیگر دارند که ترکش آن‌هم به ما می‌خورد. سانسور در دنیا شوخی محض است و در هیچ‌جا جز ایران وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطمئنم که جشنوارهی امسال ما را شگفت زده میکند، برای اینکه آنقدر خنثی است. ما احتیاج داریم به وزیری که از فیلمهای ما دفاع کند. علی جنتی اگر نمیتواند، خب برود، اینکه یک بازیگر پیراهن به تن نداشته باشند، مگر بار اول است که در سینمای ایران اتفاق افتاده و در آخر باید بگویم وقتی پروانهی فیلمی را خدا صادر میکند، اکرانش را نیز فراهم خواهد کرد.