تکان افخمی به تب فراگیر «شخصی‌سازی» در جشنواره

به گزارش افکارنیوز، امروز صبح در آخرین روز جشنواره یکی دیگر از فیلم‌های مهم جشنواره فجر به نمایش درآمد.

«روباه» اولین تلاش سینمای ایران برای نزدیکی به بزرگترین مساله سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر سینمای ایران، در مجموع تجربه مثبتی برای سینمای ایران بود. اگر چه تلاش ویژه افخمی برای قرار گرفتن در همه قواعد ژانر فیلم‌های جاسوسی، فضای فیلم را تا اندازه‌ای برای مخاطبین سینمای ایران عجیب جلوه داده بود، اما بازیگوشی‌های سینمایی قابل‌توجه افخمی فیلم را نجات داده بود.

افخمی البته اگر چه می‌توانست با کمی خویشتن‌داری، مثلا با فرار از نزدیک شدن به شخصیت‌سازی واقعی، به خصوص شخصیت جاسوس اسرائیلی فیلم که اصرار زیادی در انتساب آن به بنیامین نتانیاهو در فیلم وجود داشت، فیلم را واقعی‌تر و قابل‌باورتر کند، اما در هر صورت تجربه قابل‌توجه افخمی در نزدیک شدن به یک موضوع استراتژیک مهم و تا به حال پرداخته نشده در سینما و همین‌طور نگه داشتن فیلم در مرز عامه‌پسندی و شعار، فیلم «روباه» را تبدیل به فیلم مهمی کرده بود، به خصوص در شرایط جشنواره خنثی و به شدت شخصی شده امسال.

راهی که افخمی امروز با روباه باز کرد، تازه شروع شده است و نیاز به تجربه کردن بیشتری دارد، اما روباه به عنوان تجربه اول، تجربه قابلتوجهی بود.