علی جنتی: فیلم شاد بسازید

به گزارش افکارنیوز، این دیدار عصر شنبه ۲۲ فروردین ماه در تالار سیف الله داد با حضور جمع کثیری از چهره های برجسته سینمای ایران برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان، رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی، محمدرسول صادقی مدیر کل روابط عمومی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی این وزارت خانه و همچنین دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه محمدرضا قرائتی مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی، کلانتری معاون امور تعاون، حسینی قائم مقام وزیر در امور بین الملل، نورالله زاده مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) و جمعی مدیران این وزراتخانه به دیدار روسا و اعضای شوراهای مرکزی صنوف سینمایی و جمع کثیری از سینماگران برجسته کشور آمدند.
عبدالله اسفندیاری بازرس خانه سینما با تلاوت سوره کوثر آغازگر این نشست بود و در ادامه ضمن خیرمقدم و تبریک سال نو و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) از ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما برای سخنرانی دعوت کرد.

ابراهیم مختاری فهرستی از الزامات هیات مدیره جدید خانه سینما را برشمرد و گفت: هیات مدیره به من ماموریت داده است از موضوعاتی که در این دوره هیات مدیره به آن التزام خواهیم داشت، صحبت کنم. امنیت سرمایه گذاری، امنیت شغلی، امنیت اثر(کپی رایت)، امنیت نمایش، بیمه سینماگران، بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، میزان حق بیمه سینماگران و رابطه آن با دستمزد، کمک هزینه درمانی و کمک هزینه از کار افتادگی از جمله مواردی هستند که همیشه محل مناقشه بودند و امیدورایم در این دوره به راه حلی برای رفع این مناقشات دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: باید درباره اینکه سیاه نمایی چیست به طور مبسوط صحبت کرد. تعدد مراکز تصمیم گیری برای اکران موجب عدم امنیت در سرمایه گذاری می شود. هیات مدیره آماده تعامل و همکاری برای حل مناقشات است.

مختاری با نام بردن از مدیرانی که در جلسه امروز حضور پیدا کردند از یکایک آنها تشکر و سپاسگزاری کرد.

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما دومین سخنران این جلسه بود که صحبت های خود را با تبریک سال نو و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و تشکر ویژه از دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز کرد.

او با اشاره به اینکه هرروز سینماگران، هیات مدیره و اعضای صنوف با سوالات ساده ای که از یک منظر بزرگ و از زاویه ای دیگر ساده به نظر می رسند، روبرو هستند کلام خود را آغاز کرد و توضیح داد: امروز دو نفر از همکارن لابراتوار به خانه سینما آمده بودند از من پرسیدند شما مار ا می بینید و در نظر دارید؟، این پرسش ساده‌ای است که بسیاری از فعالان سینما هر روز از ما می‌پرسند که در پس آن نکته ای نهفته است.

وی تصریح کرد: در مملکت ما پس از انقلاب جریان اداره سینما و تمام آحاد سینما توسط دولت شکل گرفته است حتی بخش خصوصی هم به اعتراف بسیاری از فعالان این حوزه بدون اینکه بخواهم جسارتی به آنها کنم، هویت مستقل امتدادداری ندارد. البته در حال حاضر بخش خصوصی فعالیت بسیاری دارد و بخش اعظمی از اکران برعهده آنهاست. در اینجا منظورم زیرساخت ها است.
عسگرپور تاکید کرد: اما زیرساخت‌ها در حوزه لابراتوار، استودیوی صدا و … هرچند توسط دولت راه‌اندازی شده اما دچار مشکل است، زیرا بر اساس تغییرات تکنولوژی، با وضعیت تازه‌ای روبرو شده‌ایم. درست است که وظیفه لابراتوارها بروز شدن است اما وقتی تمام زیرساخت‌های سینما را دولت طراحی کرده چگونه می‌توان انتظار داشت که لابراتوارها ناگهان بروز شوند؟!

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به تاثیر دعواهای سیاسی بر نهادهای صنفی مانند خانه سینما توضیح داد: متاسفانه نسبت مسئولیت و تکلیف در دو حوزه دولت و نهادهای صنفی مشخص نشده است. ما به عنوان نهاد صنفی همیشه با سوالات متعددی روبرو هستیم. چون مسوولیت و تکلیف ما و دولت در بسیاری از موارد مشخص نیست. ما می توانیم با پاسخ هایی چون نبود آیین نامه و کمبود بودجه و ناتوانی دولت پاسخ دوستان را بدهیم و در آخر معذرت‌خواهی کنیم اما هنرمندان جامعه را رصد می‌کنند، می‌بینند که چگونه یک جوان کم سواد در طول دو سال، میلیاردر می‌شود ولی همین جامعه با هنرمندان خود چگونه رفتار می‌کند؟!

وی ادامه داد: همین چند روز پیش یکی از دوستان خود را به خاک سپردیم ما وضعیت زندگی یکی از روسای اصناف‌مان را بعد از فوت‌اش متوجه شدیم، از سوی دیگر حتی قطعه هنرمندان هم پُر شده و شهرداری و ارشاد هر یک، دیگری را مسئول رسیدگی می‌داند.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری و تهیه با فاجعه روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: پیش از این در یک گزارش اعلام کردیم، درصد قابل توجهی ازکسانی که درتولیدبعضی سالهافعال بودند عضو صنف نیستند و برخی کسانی که منتظر شنیدن خبرهای شکست فرهنگی هستند، از این خبر خوشحال شدندومتوجه نشدندکه بسیاری ازاین افرادفقط درحدیک یادوکارهستندوبعدیاتغییرشغل می دهندیاباکلی درخواست به خانه سینمامراجعه می کننداما ما به عنوان نهاد صنفی چگونه باید مسائل را کنترل کنیم. ما با این وضعیت فیلم می‌سازیم و اکران می‌کنیم و بعد توقع داریم سینما به عنوان مهمترین شاخص ترقی، قله‌های بسیاری را فتح کند.

عسگرپور گفت: خیلی سعی می‌کنم، خوشبین باشم اما نمی‌توانم، نبینیم بودجه فرهنگ هر روز در حال کاهش است. وضعیت تلویزیون را ببینید، بسیاری از هنرمندان از تلویزیون طلبکارند و در سینما هم وضعیت به گونه دیگربحرانی ست. همه اینها را گفتم که ما به عنوان یک نهاد صنفی تلاش می کنیم نسبت مسئولیت و تکلیف نهاد صنفی و دولت را مشخص کنیم. ‌در حال حاضر مشخص نیست، مسئولیت تاسیس صندوق بیکاری با کیست؟! ما باید با زبان آیین‌نامه و قانون با یکدیگر صحبت کنیم تا بتوانیم به هم یاری برسانیم. مسسولیت حضور افرادی که جز نهاد صنفی خانه سینما نیستند و در پروژه های سینمایی حضور دارند، چیست؟

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: به عنوان مسئول اگر می‌خواهید به ما کمک کنید، شرح وظایفمان راباهم تفاهم کنیم. همچنان که در حوزه دولت هم این بلاتکلیفی وجود دارد. مادامی که این مسئله روشن نشود و از زیر مسوولیت ها فرار کنیم هرروز بدتر از دیروز می شود. امیدوارم امسال سال بهتری برای سینمای ایران شود و ما مسوولیت هایمان را روشن کنیم.

او در ادامه با تقدیر ویژه از ربیعی وزیر کار و تعاون یادآور شد: ایشان دریک سال و نیم اخیر، کمک بسیاری به ثبت اصناف ما در وزارت کار داشت اصلا بحثغیرقانونی بودن صنوف مطرح نیست، همچنان که عده‌ای بر اساس مستنداتی نتوانستند در خانه سینما را ببندند. زیرا این تشکل و زیرمجموعه‌هایش قانونی هستند اما یک سری خلا وجود دارد، به قول معروف اگر ما جزو صنف کله پزها بودیم، شاید وضعیت مان با دولت مشخص‌تر بود.

او با تاکید بر اینکه فعالیتهای اصناف خانه سینما کاملا مبنای قانونی داشته است، افزود: تمام تلاش دولت قبل برای بستن خانه سینما محقق نشد، اما متاسفانه همچنان این بحث‌ها ادامه دارد، در حالی که باید به مسائل مهمتری بپردازیم. آقای ربیعی به اصناف سینما توجه داشتند، همچنان که ما نیز به این موضوع اهمیت می‌دادیم البته دراین مسیرمتوجه خلاء‌های قانونی نهادهای صنفی حوزه فرهنگ در وزارت کار شدیم.

عسگرپور در عین حال توضیح داد: همچنان فاصله ما با آنچه باید باشد، بسیار زیاد است و فعلا امور به شکل مستحبی انجام می‌شود، یعنی آقای ایوبی تلاش می‌کند از هر امکاناتی برای سینما استفاده کند اما اگر شرایط دیگری باشد، و مدیر سلف ایشان دوباره سرکار بیایند، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد به همین دلیل همه این موارد باید شکل آیین نامه پیدا کند. از آقای جنتی هم تشکر می کنم که فضایی را بوجود آوردند که خانه سینما در آرامش فعالیت کند و نهادها جایگاه خود را پیدا کنند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی سخنران بعدی مراسم بود او در آغاز صحبت های خود با خواندن ابیاتی از مولانا مسوولیت در سازمان سینمایی را به بیدی اشاره کرد که علی جنتی به دست او داد و برای آن باید بدود و کوه بکند. همچنین او با اشاره اتفاقاتی که در هنگام بستن خانه سینما رخ داد. خانه سینما را به عنوان خاری در پای سینمای ایران قلمداد کرد که با اینکه کوچک بود اما می توانست مانع از راه رفتن یک انسان تنومند شودو در نهایت این خار با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماگران از پا خارج شد.

ایوبی ادامه داد: خار دوم در دل است و درآوردن آن کار من نیست. در این سال های تنش و بحران خارهایی بردل نشسته است و شما باید پیشقدم شوید و خارهایی را که در روابط شما با دیگر اهالی سینما وجود دارد، از دلتان خارج کنید. سینما نیاز به همدلی و همزبانی دارد و بعضی از این خارها بهره برداری در سینما را کم می کند. در سال جدید، امیدواریم همه سینماگران با هم خوب باشند و انبان سینما را با گذشت و فداکاری پر از گندم کرده و از موش ها دور باشیم.

وی با اشاره به نوروز و نو شدن همه چیز تاکید کرد: نوروز به معنای دست دوستی به یکدیگر دادن است و امسال حس بهتری نسبت به سال گذشته دارم و امیدوارم سال بهتری در سینما پیش رو داشته باشیم. سعی کنیم خوشبین باشیم برای اینکه عوامل خوشبینی جمع است.

موفقیت سینما، موفقیت کشور است چون سینما ویترین کشور است. اگر سینما موفق شود همه باید خوشحال شوند اما متاسفانه برخی ناکامی ها جشن می گیرند. اکران نوروزی هنوز شکست نخورده و اگر هم شکست بخورد باید ناراحت باشیم در صورتی که بعضی خوشحال می شوند. ما همه در این کشتی نشسته ایم و نباید آب در آن بی اندازیم تا غرق شود.

وی با بیان اینکه سال موفقی را پشت سر گذاشتیم اظهار کرد: سالی که گذشت، سینما اولویت هایی داشت که برخی را انجام دادیم و وضع فروش نیز خوب بود. مشکل ما با آمار هنوز حل نشده است و در سال های گذشته انقدر با آمار مشکل داشتیم که دشوار است آمارها را قبول کنیم.

در سال ۹۳ در گیشه موفق بودیم و در زیر ساخت ها نیز اقداماتی آغاز شده و حرکت رو به رشد است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام سینمای خود در سال جدید تصریح کرد: امسال باید توجه ویژه ای به سینمای خانگی و مقابله با قاچاق کنیم و اگر اقتصاد سینما در این عرصه تکان بخورد می توانیم موفقیت به دست بیاوریم. همانطور که سال گذشته در گیشه موفق بودیم امسال در شبکه نمایش خانگی نیز موفق باشیم.: جشنواره خوب بین الملل در انتظار شما است؛ مهمانان خوبی در این دوره از جشنواره داریم و ۱۵ روسای سینمایی و معاونان وزیر منطقه به ایران می آیند. بخش بین الملل با توجه به تحولات ساختاری به راه خود ادامه می دهد و جدا شدن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی نیز اتفاق خوبی بود که مزایای متعددی دارد.

ایوبی با اشاره به راه اندازی مدرسه عالی سینما اظهار کرد: مدرسه ملی راه افتاده و آغاز به کار کرده آقای جنتی اساسنامه مدرسه عالی سینما را شخصا بررسی کردندو در اردیبهشت شش کارگاه خوب خواهیم داشت و در عرصه سی جی آی چند جوان را به دیگر کشورها می فرستیم تا سینمای ایران را به استانداردها نزدیک کنیم و مدرسه سینما نیز به این مهم کمک می کند.

وی با اشاره به نقش مهم تلویزیون در اقتصاد سینما گفت: اگر تلویزیون یک کشور تصمیم بگیرد می تواند بدون تردید سینما را نابود کند. تلویزیون رقیب بزرگ سینما در بسیاری از کشورهای است و به همین خاطر است که دست سینما را می تواند ببندد. منشوری که بین سینما و تلویزیون در اغلب کشورها امضا می شود همواره در راستای کمک کردن تلویزیون به سینما است و امیدوارم در عرصه تبلیغات و دیگر بخش ها این رسانه به سینما کمک کند. در آغاز سال ۹۴، امیدوارم همه دوستان صاحب فکر و اندیشه آرای خود را اعلام کنند. در دولتی کار می‌کنیم که وزیران فرهیخته‌ای دارند که علاقه مند به هنر و سینما دارند و یکی از این وزرا دکتر ربیعی است.

ایوبی همچنین با اشاره به موفقیت مذاکرات هسته ای یادآور شد: دکتر ظریف ثابت کرد سیاست هم علم است و هم فن. برخی مدیر هستندو برخی نیستند و عده ای توان مذاکره دارند دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نشان داد برای اداره فرهنگ هم باید مومن بود و کاردان و افق دید مشخصی را دنبال کرد و امیدوارم به اهداف مورد نظر ایشان نزدیک شویم. ما نشان دادیم که همراه شما هستیم و می خواهیم از ظرفیت سینما و سینماگران استفاده کنیم و اداره سینما بدون حضور شما و انرژی های مثبت شما امکانپذیر نیست.

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر وجود کاستی ها گفت: حتما کاستی‌هایی داریم اما به عنوان یک ایرانی علاقه مند به فرهنگ و هنر این کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی، همه سینماگران را دوست دارم و امیدوارم همه در کنار هم گام‌های بزرگی برداریم.
در ادامه این دیدار علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از علی ربیعی گفت: فضای سینمای ما سالم و آرامش بخش شده است و همه کسانی که علاقه مند به کار در این زمینه هستند می توانند بدون دغدغه کار کنند دستگاه متولی سینما با مدیریت دکتر ایوبی در حال فعالیت است و این مدیر سینمایی با عشق وافر به فعالیت در این حوزه تلاش می کند و این احساس را در ملاقات های حضوری با این مدیر درک کردید.

خوشحالم دغدغه های گذشته در حوزه سینما مرتفع شد و امروز در خانه سینمایی حرف می زنیم که روزی آن را مهر و موم کردند و برخی تصور داشتند با اقداماتی می توانند این خانه را تعطیل کنند اما امروز می بینیم جلسات منظم و مکرر با حضور سینماگران در آن برگزار می شود و افتخار می کنیم امروز مهمان شما هستیم.

جنتی با اشاره به صحبت های عسگرپور و مطالباتی که مطرح کرد، توضیح داد: درباره ساختارها و مشکلات قانونی آمادگی داریم که هر کمکی که توانیم در قالب مصوبات و پیگیری قوانین انجام دهیم و حدود و مرز مسوولیت ها را باید شفاف کنیم که همه تکلیف خود را بدانند. در سیاست های عمومی که دولت اعلام کرده تاکید کردیم دولت وظیفه اش سیاست گذاری، نظارت و حمایت است و کار باید به دست اصناف و بخش خصوصی واگذار شود و تا اندازه ای در برخی بخش ها موفقیت هایی رخ داده که از جمله آن می توان به نمایشگاه کتاب تهران و رسانه های دیجیتال اشاره کرد. از نظر ما کار باید به متخصص سپرده شود. هر مقدار که می خواهید کار را بر عهده بگیرید آمادگی داریم جشنواره فجر و سایر رویدادها را به شما واگذار کنیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که سرمایه عظیم انسانی در حوزه سینما داریم؛ امروز پیشکسوتان ما هر یک سرمایه ملی ما هستند و این مایه افتخار است. باید تلاش کنیم نسل جوان تازه وارد به سینما، آموزش ببیند و با کار حرفه ای آشنا شود تا این راه ادامه پیدا کند؛ راهی که با دشواری از سوی پیشکسوتان سینما تا اینجا طی شده است. مدرسه ملی سینما اگر پایه گذاری شده و راه بیفتد، می تواند محملی برای استادی نیروهای پیشکسوت و آموزش نیروهای جدید باشد و این افتخاراتی که در صحنه های جهانی از سوی سینمای ایران رخ داده افزایش یابد و سینمای ایران همواره غرور آفرین در سطح جشنواره های جهانی مطرح باشد و فیلم های ما در بازارهای جهانی عرضه شود. قسمت بازار جشنواره فیلم فجر امیدوارم محملی برای توجه به فیلم های ایرانی باشد و موجبات اکران فیلم های ایرانی فراهم شود.

وی با اشاره به مشکل سینمای ایران در زمینه فیلمنامه توضیح داد: باید در راستای بهبود کیفیت و مضمون فیلم های سینمایی تلاش کنیم و باید در بخش سوژه یابی بیشتر کار کنیم. در عرصه کار حرفه ای سینما مشکلی نداریم اما در حوزه فیلمنامه باید بیشتر کار کنیم. امروز جامعه ما نیاز به فضای پر نشاط و شاداب دارد و باید به سمت ساخت فیلم های شادی آفرین و شادابی آفرین برویم و فضا و روحیه کار و وجدان کار در جامعه ایجاد شده و کار آفرینی از طریق آثار سینمایی در جامعه توسعه یابد. کشورما امروز نیازمند توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و همه باید با کمک یکدیگر این مهم را رغم بزنیم.

جنتی با اشاره به شعار همدلی و همزبانی که برای امسال تعیین شده گفت: شعار سال ۹۴، هم بین دولت و ملت و هم بین همه اقشار ملت باید همدلی و همزبانی ایجاد کنیم. باید اختلافات در حوزه سینما را از بین برویم و هدف مشترک مورد نظرمان را دنبال کنیم.
وی در ادامه با تقدیر از زحمات دکتر ربیعی وزیر کار و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد که حوزه سینما رشد کند.

در ادامه جلسه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما خبر امضای تفاهم نامه همکاری میان خانه سینما و وزارت کار را اعلام کرد و متن این تفاهم نامه توسط محمدرضا مویینی عضو هیات مدیره خانه سینما خوانده شد و تفاهم نامه به امضای وزیر کار و مدیرعامل خانه سینما رسید.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به مزیت های فرهنگی که از دیرباز در تاریخ ایران وجود دارد، گفت: ما در بخش هایی از جهان مزیت های بسیاری از از منظر فرهنگی داریم. فرهنگ ما ریشه تاریخی دارد و در فرهنگ معاصر نیز عناصر برگزیده ای داریم. در ادبیات موسیقی، هنرهای نمایشی و سینما که مهجور مانده، سابقه ای داریم که می تواند الهام بخش سابقه عظیم ما باشد. سینما اگرچه دیر اما با تلاش بخش خصوصی به ایران آمد اما مزیت بسیاری دارد و ما در منطقه قطعا هنر ما مزیت ما است.

ربیعی با بیان اینکه رونق اقتصاد فرهنگ بسیار مهم است و رونق این مهم به رشد سرانه تولید ما کمک می کند توضیح داد: نسبت سرانه رشد سینمای ما با آنچه در دنیا رخ می دهد نسبتی ندارد و رشد این بخش به رونق اقتصادی می انجامد. سینما می تواند حلقه پیوند بین هنرهای مختلف و صنعت و اقتصاد شود. این عناصر زنجیره ای را تشکیل می دهند که دغدغه ما که اشتغال زایی است را رفع می کند. در یک نگاه دیگر، سینما و قدرت نرم را باید مورد توجه قرار داد. کشورهای صاحب سینما مولد قدرت نرم هستند و قوی ترین کشور در این زمینه صنعت سینمای آمریکا است و امروز ترکیه و هندوستان نیز از این امر استفاده می کنند. تضعیف سینما موجب تضعیف قدرت نرم ما می‌شود و مزیت ما در افراد فرهنگی و تولید فرهنگی است و این اعتقاد ما و دولت است.

وی با اشاره به سریال های شبکه های فارسی زبان ماهواره‌ای گفت: این سریال ها ارزشی نداشته و تفریحی را نیز ایجاد نمی کند در صورتی که بسیاری از آثار ما از جمله سربداران، هزار دستان، ابن سینا، سلطان و شبان به این سریال ها ارجحیت دارد. واردات و صادرات در عرصه فرهنگ می تواند رخ دهد. واردات و صادرات همتراز به کشور کمک زیادی می کند اما همانگونه که واردات قاچاق کار و کارگران منسوجات کشور ضربه زد، واردات بی رویه در عرصه فرهنگ نیز به ما ضربه زد. ما نیازمند به اقتصادی شدن فعالیت های فرهنگی و اجازه دادن به تنوع برای رقابت هستیم و راهی جز تنوع برای رقابت نداریم.

ربیعی با اشاره به اینکه در عرصه هنر می توانیم صادرکننده باشیم، توضیح داد: می توانیم صادر کننده موسیقی، ادبیات و سینما باشیم. البته کسی به واردات دستاوردهای هنری بشری خرده نمی گیرد و منظور من واردات محصولات فرهنگی است که در اصل به کار ما نمی آید.

او با بیان معضلات اجتماعی که در حال حاضر در جامعه ما وجود دارد، توضیح داد: آسیب اجتماعی دل مشغولی ما است و هنر و سینما وجوه متعالی بسیاری دارد و باید به وجه تفریح و سرگرمی توجه کنیم. ما با جامعه ای سر و کار داریم که بخش قابل توجهی با اختلال های روانی سرو کار دارندو نیازمند ساخت آثاری برای افزایش نشاط در جامعه هستیم و با پاسخ دادن به نیاز تفریحی، می توان آسیب های اجتماعی را کم کرد. رونق سینمای ایران در بهتر گذراندن اوقات فراغت به کاهش آسیب های اجتماعی می انجامد.
البته نباید دنبال استفاده ابزاری و شعاری از سینما نباید باشیم، سینمای دستوری را نمی پسندیم اما در یک همزبانی و همدلی درباره مسائل مشترک، می توان از سینما درباره کار و مسائل پیرامون آن صحبت کرد.
ضعف در ایجاد تعاونی های مرتبط با خانه سینما در وزارت کار و همکاری با وزرات مسکن از جمله کاستی هایی بود که وزیر کار در رابطه با همکاری های خود با خانه سینما به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش خانه سینما افزود: اگر خانه سینما هیچ‌کاری هم نکند همین که برای ایجاد همدلی در خانه سینما جمع می‌شوید، اتفاق مهمی است. گفتگوی اجتماعی درباره مسائل جامعه مهمرتین کارکرد را در خانه سینما دارد. ما می توانیم تمام امکانات سازمان فنی و حرفه ای را در خدمت سینما قراردهیم تا به دانش آموختگان مدرک فنی وحرفه ای اعطا بشود وهمه می دانیم که این مدرک چیزی از مدارک دانشگاهی کم ندارد.

در این دیدار سینماگرانی چون رخشان بنیاعتماد، آتیلا پسیانی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، محمدرضا هنرمند، کیوان کثیریان، فاطمه گودرزی، غلامرضا موسوی، مرتضی شایسته، سیروس تسلیمی، داریوش باباییان، علی اکبر ثقفی، بیتا منصوری، حسن آقاکریمی، ابراهیم حقیقی، سید علی قائم مقامی، فخرالدین صدیق شریف، داریوش فرهنگ، امین تارخ، کامران ملکی، فرشته طائرپور، بهمن اردلان، منوچهر شاهسواری، منوچهر محمدی، رضا کیانیان، محمدرضا اصلانی، حسن حسندوست، فرهاد توحیدی، حمیدرضا آشتیانی پور، بیژن میرباقری، زینت رضا، سارا قرچه داغی، نجف فتاحی،حسن پورشیرازی، رامبد جوان، مهوش وقاری، حسین عرفانی، سید مهدی خادم، علی دهکردی، رضا مقصودی،محمد آلادپوش، حسن آقاکریمی، رضا حیدرنژاد، محمد زرین دست، محمد هادی قمیشی، مسعود رایگان، نازنین مفخم، ژیلا ایپکچی،احمد طالبی نژاد، فرامرز روشنایی، پرویز آبنار، مجتبی میرطهماسب، یداله نجفی، حسن قلی زاده، حجت قاسم زاده اصل، رضا صفایی پور، مصطفی کیایی، محمد سریر، محمد ساربان، قاسمقلیپور، عبدالحسن برزیده، امیر اثباتی، شادمهر راستین، جلالالدین معریان، عبدالله اسکندری، علی رویین تن، سیامک شایقی، کامران قدکچیان، منوچهر مصیری، یوسف صمدزاده، فرزاد موتمن، نیلوفر محمودی، محمد متوسلانی، سیدضیاءالدین دری، داریوش اسدزاده، فریبا کوثری، مهدی میامی، گیتی معینی، محسن قاضی مرادی، سیمین آزادی، امیر عابدی،بهزاد خورشیدی، محسن مسافرچی و... حضور داشتند.