ذوق‌زدگی خادمان تازه کار از بازدید رهبر انقلاب!

به گزارش افکارنیوز، محمد حمزه‌زاده مدیر عامل موسسه سوره در یادداشتی با عنوان «بدون روتوش» به نکاتی پیرامون بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب و سخنان اخیر سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد اشاره کرده که در ادامه از نظر می‌گذرد:

«بدون روتوش!

خبرگزاری‌ها از قول معاون محترم فرهنگی وزیر ارشاد نقل کرده‌اند که: رهبر انقلاب، نشر ایران را بدون روتوش دیدند.

پیش از هر سخنی، به عنوان یکی از ناشران حاضر در بازدید رهبری، از عنایت ایشان به نمایشگاه کتاب تهران تشکر می‌کنم. کتابخوانی زیرساخت و مادر تمدن سازی است. و نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین مظهر این امر، همیشه نیازمند عنایت ویژه رهبری معظم انقلاب بوده و خواهد بود. صنعت نشر با همه مشکلاتش، وقتی با عنایت رهبری مواجه می‌شود، قدر و قیمتی ویژه می‌یابد. ناشران حاضر در نمایشگاه، میزبان اصلی رهبری هستند و دولت‌ها خدمتکار این میهمانی‌اند؛ خدمتکارانی که هر چند سال عوض می‌شوند و باید قدر و اندازه خود را بدانند.

اما بعد، اگر این نقل قول از جناب آقای صالحی درست باشد، یک معنی‌اش این است که رهبری معظم انقلاب، پیش از این و در بازدیدهای قبلی از نمایشگاه‌ها، نشر ایران را «با روتوش» دیده‌اند؛ که چنین نیست. لااقل در پانزده دوره‌ای که تجربه حضور در نمایشگاه کتاب را دارم، بازدید رهبری از غرفه‌ها گزینشی و انتخابی نبوده است. حتی در نمایشگاه بیست و پنجم که رهبری به جای حضور در سالن اصلی ناشران، فقط سالن یاس را بازدید کردند، آثار همه ناشران در معرض دید ایشان قرار گرفت. این آثار، حتی شامل کتاب‌های ناشرانی هم می‌شد که به دلیل تخلفات مختلف، غرفه‌ای در نمایشگاه نداشتند، اما به اقتضای فضای رصدی حاکم بر سالن یاس، آثار این ناشران هم در معرض دید قرار داشت. مجری سالن هم مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود.

در همان سالن، اتفاقا حضرت آقا تذکرات جدی در حوزه کتب تاریخ ایران پیش از اسلام و کتب ادبیات وحشت کودکان و نوجوان و کتب حوزه علوم انسانی غربی دادند که حاکی از این واقعیت است که نمایشگاه بدون روتوش بود. جایگاه نخبگان و صاحب نظران کتاب و فکر، که رهبری در صدر آنان قرار می‌گیرند، اقتضاء داشت و دارد که ایشان در جریان انتشار همه کتب و کار همه ناشران قرار گیرند.

اگر نقل خبرگزاری‌ها درست باشد و همچنین برداشت ما از منظور آقای صالحی، باید از ایشان که خود از نخبگان و برجستگان حوزه فکر و نشر اندیشه هستند، گلایه کرد که با چه توجیهی چنین ادعای شتابزده و سست پایه‌ای را بر زبان آورده‌اند.

آقای صالحی با کنار هم قرار دادن نام ناشران اندیشه‌های غربی و ناشران انقلابی تلویحا نتیجه گرفته‌اند که بازدید رهبری از این ناشران، به معنی نوعی رفع روتوش است. در حالی که این روال همیشگی بازدیدهای ایشان بوده است. بعضی دوستان هم با ذوق زدگی قابل توجهی، این رفتار رهبری را کنایه از تایید آثار و مشی این ناشران گرفته‌اند. غافل از این که جایگاه رفیع رهبری، دور از دسترس مصادره‌هایی از این نوع و برخوردهای گزینشی و دوگانه است؛ فارغ از این که به نفع یک ناشر حزب‌اللهی باشد، یا یک ناشر غرب‌زده و بازاری یا چند ناشر وطن فروش. عنایت ایشان همچون بارانی است که بر سر همه باریده است و ان شاالله خواهد بارید.

پی‌نوشت اول:
صحبت باران شد؛ شاعر می گوید:
باران که در لطافت طبعش خلاف نیست
در باغ لاله روید و در شوره‌زار خس!

پی‌نوشت دوم: چه جشن و سروری دارند بعضی دوستان ما از بابت حضور آقا در غرفه ناشران دروازه‌بان اندیشه غرب! غافل از این که میهمان همان است و میزبان همان. خادمان تازه کارند!

لااقل توقع داشتیم حالا که این قدر سمبلیک به این حضور نگاه میکنند، توجهی هم بکنند که ایشان در کدام غرفهها بیشتر وقت گذاشتند و کدام غرفه را برای نشستن و مصاحبت انتخاب کردند!