تبدیل شدن نگارخانه‌ها به متروکه‌های فرهنگی!

به گزارش افکارنیوز، روزهای پایانی ماه مبارک رمضان که همچنان خیلی از فرهنگسراها و مراکز فرهنگی مانند سینماها، برنامه‌های ویژه‌ای چون جشن و یا طرح افطار تا سحر با سینما را تدارک می‌بینند، تا در این ماه نه‌ تنها با کاهش مخاطب رو‌به‌رو نشوند. بلکه گامی در جذب مردم به این مکان‌ها برداشته باشند؛ گالری‌ها و نگارخانه‌ها که جزو مراکز مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شوند، و بخش عظیمی از هنرمندان و هنردوستان را در خود جای می دهند، در این ماه بیشتر از قبل مخاطبان خود را از دست داده و خلوت‌تر شده است، حال سؤال این جا‌ است، آیا نباید برنامه‌ی ویژه‌ای مانند طرح افطار تا سحر، ‌ سینما برای چنین مکان‌هایی در نظر گرفته شود تا علاقه‌مندان با انگیزه‌‌ی بیشتری برای حضور در نگارخانه‌ها ترغیب شوند؟!

چرا‌که خیلی از مخاطبان این مکان‌ها بر این عقیده‌اند که با زبان روزه و گرمای هوا گالری‌گردی مقداری دشوار است؛ و از آن جایی که ساعت کار اکثر نگارخانه‌ها صبح یا بعد‌از‌ظهر تا حدود ۸ شب است، فرصت مناسبی برای بازدید از آن‌ها در این ایام وجود ندارد و اما ما با برخی از مسئولان گالری‌ها در خصوص این موضوع به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

ایجاد محلی خاص برای نمایش آثار در این ماه
حسن نو‌فرستی یکی از مسئولان موزه‌های هنرهای معاصر گفت: در این ماه تعداد بازدیدکنندگان ما نسبت به زمان‌های دیگر که حدود ۳۰۰ بازدیدکننده داشتیم به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برگزاری بخش تجسمی در محل‌های عمومی‌تر، مانند نمایشگاه قرآن، ‌مخاطبان نسبتاً خوبی را جذب کرده است، ‌ به همین دلیل شاید بهتر باشد به علت محدودیت مکانی و زمانی که برخی از نگارخانه‌ها دارند، محلی خاص برای نمایش اکثر کارهای هنرمندان در این ماه، بدون کمبود زمان در نظر گرفته شود تا بلکه جذب بیشتر مردم به هنر و نگارخانه‌ها اتفاق بیا‌فتد.

لزوم کار و تبلیغات بیشتر در زمینه‌ی فرهنگی
شیثیحیی مدیر گالری شیثبا تایید کاهش مخاطب در این ماه گفت: امسال علاوه بر ماه رمضان، گرمای هوا که با این ماه همزمان شده، ‌باعثکاهش شدید استقبال مخاطبان شده است؛ و این اتفاق به نوعی نشان دهنده‌ی نبود برنامه‌ی مناسب برای بازدید مردم از نگارخانه‌ها است.

وی در خصوص افزایش زمان بازگشایی گالری‌ها و اجرای طرحی مانند افطار تا سحر سینما‌ها تصریح کرد: این اتفاق برنامه‌ای است که به توسعه نیاز دارد، چرا که سینما یک مکان عمومی و مردمی است و محدودیتی از لحاظ مکانی ندارد؛ ولی اکثر نگارخانه‌ها خصوصی هستند و در فضای مسکونی قرار دارند؛ این امر موجب می‌شود اجرای چنین طرح‌هایی به علت مزاحمت برای ساکنان آن محل ممکن نباشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی رسانه‌ها و مسئولان می‌توانند با تبلیغات گسترده‌تر و کار بیشتر در این زمینه، موجبات جذب هرچه بیشتر مردم به نگارخانه‌ها و چنین فضاهای فرهنگی را ایجاد کنند.

کمک به جذب مخاطب با برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی
فاطمه پالیزکاران یکی از مسئولان " مؤسسه فرهنگی هنری صبا " در این خصوص گفت: در این ماه، نگارخانه‌های ما میزبان آثار خوشنویسی قرآنی و عکس‌هایی از بارگاه حضرت علی(ع) بودند، که تا الان با استقبال خوبی مواجه شده است، به همین دلیل شاید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که مناسبی و متناسب با رخداد‌های هر زمانی هستند، ‌ بتوانند کمک خوبی برای جذب مردم به نگارخانه‌ها شوند.

وی با اشاره به افزایش زمان ‌بازگشایی گالری‌ها، تصریح کرد: این امکان در مکان‌های دولتی میسر نیست چرا‌که به عنوان مثال کارمندان ما از ساعت ۷/۳۰ صبح در این محل حاضر می‌شوند اگر زمان باز بودن گالری‌ها افزایش پیدا کند به نیروی انسانی بیشتر و تازه نفس نیاز پیدا می‌کنیم؛ اما قطعاً وجود طرح ویژه‌ای برای جذب مخاطبان به نگارخانه‌ها لازم است، که متأسفانه هنوز پیشنهاد مناسبی در این زمینه دیده نشده است.

با همهی این تفاسیر و صحبتهای مطرح شده شاید بهتر باشد باز هم مسئولان مقداری پادرمیانی کنند تا با افزایش نیروی انسانی در نگارخانهها امکان اجرای طرح افطار تا سحر را فراهم نمایند، یا با ایجاد مکانهای خاص و جدیدی مخصوص برنامههای مناسبتی نگارخانهها؛ آثار آنها را به نمایش بگذارند، به طوری که مردم بتوانند بدون محدودیت زمانی خاصی به این محلهای مراجعه کنند تا از جلوههای هنری هنرمندانمان بهرهمند شوند.