جوانانی که در سینما پول نمیگیرند بازار را کساد کردند

به گزارش افکارخبر، زاهدی در این باره گفت: بعد از فیلم سینمایی «گینس» کاری در دست نداشتم. نه تنها من، همه هم نسل‌هایم که عمرشان را پای کار گذاشتند به خاطر ارزان فروشی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند و اهمیتی هم به کیفیت صدا نمی‌دهند ماه هاست در خانه نشسته‌ایم. متاسفانه برداشت غلط از جریان جوانگرایی باعثشده کیفیت کارها به شدت افت پیدا کند، فقط به این بهانه و اینکه جوانان دستمزدشان را از چیزی که هست، کمتر می‌گیرند.

وی افزود: این ماجرا به نفع تهیه‌کننده است، اما اگر واقعا قرار است به جوانان اهمیت داده شود فیلم‌هایی مثل «مزار شریف» و «ایران برگر» را به آنها بسپارند ببیند آیا می توانند از پس کار برآیند و مجانی کار کنند؟. من در زندگی مشکلی از بابت مالی ندارم اما موضوع شخصی نیست همه کسانی که کار می‌کنند حق دارند دستمزدی که لایقشان است دریافت کنند و سر کار بروند. متاسفانه همه حرف هایی که رییس سازمان سینمایی زد شعار بود و هیچ اتفاقی در جهت بهبود اوضاع، برای سینما نیفتاده است.

زاهدی گفت: در سینما، به قدری رقابت ناعادلانه و از سر بی اخلاقی شده که یک روز تهمت می‌زنند فلانی معتاد است. یک روز دیگر می گویند چاق شده پس تنبل شده و کار نمی‌کند. مشکل فقط مالی نیست. من در این سال‌ها بیشتر از نظر روحی صدمه دیدم. اخیرا برای پروژه یک خانم دانشجو همان دستگاه ها و امکاناتی بردم که برای بهترین فیلم می‌برم و رایگان کار کردم، می دانم او شرایط مناسب مالی ندارد. همکاران من در شرایط سختی به سر می‌برند، بهترین صدابردارهای مملکت ماه‌هاست در خانه نشسته‌اند.

صدابردار فیلم «مزارشریف» افزود: مدیران قبلی سینما بهتر بودند، حداقل تکلیف همه مشخص بود. الان فامیل‌بازی و روابط باعثشده هیچ آدم باتجربه ای کار نداشته باشد. اینها تعهدی به کار ندارند. این روزها افراد کاربلدی که پشت صحنه کار می‌کنند دلشان خون است، اما چاره ای جز تحمل وضع موجود ندارند. اگر اینها می‌توانستند هر کاری را قبول نکنند اقلا رقابت ایجاد می‌شد و سطح کارها ارتقا پیدا می‌کرد. دلم می‌سوزد، سی سال زحمت کشیدیم تا صدای سینما حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی در نهایت نتیجه نگرفتیم.

زاهدی ادامه داد: دغدغه من، بحث صنف، بحث کیفیت است. موضوع فقط من یا بیکاری من نیست. ما رقص در غبار را با صد میلیون تومان ساختیم، الان با این بودجه هیچ کاری نمیتوان کرد. چرا باید ۵۰۰ میلیون تومان از سرمایه کل کار فقط به یک بازیگر برسد، بازیگر اگر دو ماه قرارداد میبندد بابت هر جلسه اضافه، پول میگیرد، اما صدابردار از صفر تا صد کار میایستد و کمترین مزد را دریافت می کند. حق جوانان است که کار کنند اما نباید خودشان دستمزد را پایین بیاورند یا مجانی کار کنند. وقتی الان بدون دستمزد قانع میشوند، به این فکر نمیکنند آینده خود و همکارانشان را خراب میکنند. من از همه جوانانی که علاقمند به سینما هستند و مجدانه تلاش میکنند ولی شرایط مناسب مالی ندارند حمایت میکنم و حاضرم به رایگان هم برایشان کار انجام دهم.