علاقه آمریکایی‌ها به سانسور

به گزارش افکارخبر، به نقل از گاردین، نتیجه یک نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که از هر ۱۰ بزرگسال در ایالات متحده آمریکا ۷ نفر خواهان طبقه‌بندی و رتبه‌بندی کتاب‌های ادبی و غیرادبی برای کودکان و نوجوانان هستند.

این گروه معتقدند کتا‌ب‌هایی که در کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی و حتی کتابخانه‌ها فروخته و عرضه می‌شود باید مانند فیلم‌های سینمایی رتبه‌بندی شوند تا کودکان و نوجوانان برای دسترسی به آنها محدودیت‌‌هایی داشته باشند. به اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها و شهروندان آمریکایی محتویات بسیاری از کتاب‌ها برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب نیست و خانواده‌ها و مراکز فرهنگی بدون هیچ هشدار قبلی هر کتابی را در اختیار فرزندشان قرار می‌دهند که کار بسیار اشتباهی است.

این در حالی است که بسیاری از فعالان آزادی بیان در آمریکا با این دیدگاه مخالفند و معتقدند طبقه‌بندی کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان و محدودیت دسترسی آنها به کتاب‌های مختلف به نوعی نقض آزادی آنها و آزادی بیان محسوب می‌شود.

درخواست ممنوعیت برخی کتاب‌ها

با این وجود نتایج این نظرسنجی که توسط بنیاد هریس در آمریکا و طی چهار سال صورت گرفته بسیاری از خانواده‌های شرکت کننده در نظرسنجی تمایل به طبقه‌بندی کتاب‌ها و بیش از نیمی از آنها تمایل به ممنوع شدن برخی از کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان دارند.

تعداد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند ۲ هزار و دویست و چهل و چهار نفر گزارش شده است. در سال ۲۰۱۱ از جمع شرکت کنندگان در این نظر سنجی ۱۸ درصد موافق ممنوع شدن کامل برخی از کتاب‌ها بودند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ این قم به ۲۸ دصد افزایش پیدا کرده است. در مقابل تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۱ مخالف ممنوع شدن و طبقه بندی کتاب‌ها بودند ۵۶ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۱۵،۴۸ درصد کاهش داشته و این نشانه تمایل بیشتر خانواده‌ها به کنترل محتوا و طبقه‌بندی محتای کتاب‌ها است.

در ماه‌های گذشته بسیاری ازخانواده‌ها به محتویات برخی از داستان‌ها و موضوعات مطرح شده در کتاب‌های درسی کودکانشان نیز گله داشتند و برخی از موضوعات و عبارارت مطرح شده در این کتا‌ب ها را برای فرزندانشان نامناسب تشخیص دادند. این والدین درباره برخی از درس‌ها که در آنها مباحثخشونت آمیز درباره سایر ادیان‌ها مطرح شده نیز به مسولان شکایت کرده و خواستار حذف آنها شدند.

نتایج نهایی این نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا دوسوم شهروندان آمریکا؛ ۶۰ درصد آنها معتقدند کودکان‌شان نباید آزادی امانت گرفتن کتاب‌هایی با محتوایی صریح و نامناسب از کتابخانه‌ها داشته باشند. ۴۸ درصد خانواده ها معتقدند کتاب‌هایی که محتوای خشونت آمیز دارند و یا به روابط جنسی می‌پردازند نباید در مدرسه یا کتابخانه در اختیار فرزندانشان قرار بگیرد.

موافقان و مخالفان عرضه «قرآن» در مدارس

در این نظر سنجی حتی درباره کتاب مقدس مسلمانان قرآن نیز مباحثی مطرح شده. از دیدگاه ۳۳ درصد شهروندان آمریکایی نبایید قرآن مجید در کتابخانه‌های مدارس وجود داشته باشد. این در حالی است که ۵۵ درصد شهروندان موافق قرار گرفتن کتاب مقدس مسلمانان در کتابخانه مدارس و دسترسی کودکانشان به این کتاب بودند.

ایده رده‌بندی کتاب در سال ۲۰۰۸ در انگلستان اجرا شد. این ایده برای آثار نویسندگانی چون فلیپ پولمن و جی. کی رولینگ اجرا شد و در آن زمان ۷۱ درصد آمریکایی‌ها با آن موافقت کردند. این رده بندی مطابق رده بندی که برای بازی‌ها ویدیویی، فیلم‌ها و برنامه های تلویزیونی انجام می شود، صوررت گرفته است.

همه این اظهارنظرها در حالی انجام می شود که از دیدگاه جوان برتین، مدیر ائتلاف ملی علیه سانسور در ایالات متحده، رده بندی کتاب‌ها کاری نابخردانه و بلااستفاده است چرا که رده بندی کتاب ها و محتویات آنها بر اساس سن کار درستی نیست چرا که محتویات کتاب‌ها بر اساس قضاوت ذهنی و دیدگاه‌های هر فرد ارزش گذاری می‌شود و در این زمینه سن کودکان و نوجوانان نمی‌تواند ملاک خوبی برای ره بندی کتاب‌ها باشد.

این در حالی است که بسیاری از موافقان رده‌بندی محتوای کتاب‌ها بر این باورند که می‌توان کتاب‌ها و محتویات آنها را برر اساس زبان و ادبیات به کار رفته در آن، محتوای خشونت امیز، محتوای جننسی و مباحثی که ویژه بزرگسالان است طبقه بندی کرد و افراد بزرگسال را نسبت به وجود این محتوا در هر کتاب آگاه کرد. در این شرایط خانواده‌ها راحت‌تر می‌توانند کتاب‌های مناسب برای هر گروه سنی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند و در این زمینه کنترل بیشتری بر محتوایی که در اختیار فرزندشان قرار می‌گیرد داشته باشند.