رایزنی‌ ایران برای اعتراض به حضور سلمان رشدی

به گزارش افکارخبر، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز، ۱۳ مهر ماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات ارشاد درباره حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانفکورت و موضع دیروز ارشاد درباره بررسی عدم حضور ایران گفت: مؤسسه نمایشگاه‌ها به رییس نمایشگاه کتاب فرانکفورت نامه‌ای ارسال کرد که این نامه بدون پاسخ مانده است.

وی ادامه داد: فعلاً در حال رایزنی با کشورهای مسلمان هستیم تا آنها هم نگاه اعتراضی خود را منتقل کنند. ما ابتدا تلاش داشتیم به این نقطه نرسیم اما مجبور شدیم دیروز نخستین عکس‌العمل وزارت ارشاد را نشان دهیم. نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان نمایشگاه محترمی است و امسال نیز شعار آزادی بیان را انتخاب کرده اما اتفاق امسال ادرس غلطی برای ازادی بیان است.

وی ادامه داد: ازادی بیان یعنی آزادی انسانی اخلاقی و دینی. اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار باشد و این آزادی مقدمه صلح‌ستیزی، تعارض و خشونت نشود، باید اقتضائاتی داشته باشد.

صالحی با اشاره به این اقتضائات گفت: یکی از اقتضائات آزادی بیان حرمت نهادن به مقدسات، ادیان و مذاهب است. اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار داشته باشیم، باید به مقدسات ادیان احترام بگذاریم. این مقدمه آزادی بیان پایدار است. اتفاقی که در خصوص سلمان رشدی با تدوین آیات شیطانی صورت گرفت، در قلمرو آزادی بیان تعریف نمی‌شود. این مقدمه مخدوش کردن و گسترش دادن خشونت‌های اجتماعی و انسانی است. مقدمه ظهور داعش‌ها و طالبان‌هاست. ما با این کار به دست جریان‌های افراطی ادیان و مذاهب مثل طالبان و داعش بهانه می‌دهیم.

وی با اشاره به فتوای امام(ره) گفت: برخورد با سلمان رشدی با این نگاه نبود که او رمانی را منتشر کرد، بلکه با این نگاه بود که مقدمه یک اتفاق بود. فرقی نمی‌کند محمد(ص)، عیسی(ع) یا بودا، وقتی به مقدسات ادیان حمله می‌کنید، تحریک احساسات و عواطفی را به دنبال دارد. با این نگاه تالیف و انتشار آیات شیطانی از نظر ما مخدوش بوده و با همین نگاه وقتی شعار یک نمایشگاه معتبر جهانی «آزادی بیان انتخاب می‌شود» و به سلمان رشدی آدرس پیدا می‌کند، می‌شود غلط اندر غلط، یعنی شما خود این شعار و فرهنگ را مخدوش می‌کنید.

وی ادامه داد: با این مقدمه وقتی خبر منتشر شد، ما تلاش کردیم از طریق علنی و رسانه‌ای اقدام کنیم. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نامه اعتراض‌آمیزی به رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال کرد و با انتقاد از این اقدام درخواست حذف این برنامه از نشست خبری را داشت چون پاسخی نشنیدیم. روز گذشته اولین موضع‌گیری وزارت ارشاد را علنی کردیم. احساس ما این است که برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت خطای مضاعفی با این اقدام خود کرده‌اند و این تفسیر را پدید آوردند که در شرایطی که ما نیاز به همگرایی داریم باز علامت‌هایی پدید آمده است که بر طبل خشونت می‌کوبند، در شرایطی که ایران در فضای گفت‌وگوهای جهانی قرار دارد، حضور سلمان‌رشدی سؤال‌برانگیز است و این حدس را قوی می‌کند که لابی‌های صهیونیستی که از توفیق مذاکرات هسته‌ای ایران به جایی نرسیده‌اند گام دومی را برای مقابله با ایران برداشته‌اند.

صالحی تصریح کرد: امیدواریم تجدیدنظری صورت گیرد و با این تجدیدنظر مسیر طبیعی حضور ما در نمایشگاه فرانکفورت طی شود. برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت باید بدانند که این اقدام آنها علامت خوبی برای جهان اسلام نیست.