تأثیر سیاست بر نمایشگاه‌های گردشگری

به گزارش افکارخبر، علی‌باقر نعمتی زرگران مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراثفرهنگی در نشست خبری و رونمایی از پوستر نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که پیش از ظهر امروز دوشنبه(سیزدهم مهرماه) در سالن اجتماعات ساختمان حج و زیارت برگزار شد گفت: نهمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران از بیست و هفتم تا سی‌ام بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: سال گذشته و امسال سازمان میراثفرهنگی در برگزاری این برنامه مشارکت داشت ولی در هفت دوره پیش این سازمان دخالتی نداشت و فقط ناظر بود. امسال سه کارگاه آموزشی و همایش در کنار برگزاری نمایشگاه برپا می‌شود آن هم با موضوعات «گردشگری حلال، گردشگری سلامت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری».

نعمتی تصریح کرد: سعی کردیم که امسال بیشترین فضا را به استان‌ها اختصاص دهیم. سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی، بزرگترین سالن است که به اداره کل میراثفرهنگی استان‌ها اختصاص دارد و تلاش می‌شود که نسبت به گذشته متراژ غرفه‌ها نیز بیشتر شود.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراثفرهنگی در پاسخ به سئوالی مبنی‌بر اینکه ویژگی اصلی نمایشگاه نسبت به هشت دوره پیش چیست و مردم باید شاهد چه تحولی در دوره نهم باشند؟ گفت: چرا ما همیشه منتظر شق‌القمر هستیم اما در دنیا به روند برگزاری یک برنامه نگاه می‌کنند. آنها به در امتداد هم کار کردن توجه می‌کنند. ما همیشه انتظار داریم یک کار عظیم انجام شود؛ در صورتی که باید آرام‌آرام و با نگاه واقع‌بینانه مسیری که دنیا طی کرده را دید. ما نیامده‌ایم تا نمایشگاه دیگری راه‌اندازی کنیم بلکه همان را تقویت کردیم.

وی با بیان اینکه زمان برگزاری این نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۱۷ بعدازظهر است افزود: به نقاط قوت واقف هستیم، معتقدیم که در سال‌های گذشته نقایصی وجود داشته و باید آن را رفع کنیم. سال گذشته این نمایشگاه در زمان بدی برگزار شد. سه روز تعطیل بود و اختتامیه وسط هفته افتاد. اما امسال این زمان را تغییر دادیم.

انتشار کتابی درباره تاثیر گردشگری در سرنوشت انسان ها

نعمتی درباره اینکه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در حقیقت بین‌المللی نیست، گفت: امسال سفارتخانه‌ها و هیات‌های مختلف در نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد. ما در برنامه‌ها و سفرهایی که داریم درباره این نمایشگاه صحبت می‌کنیم و واکنش مثبتی دریافت می‌شود. امسال تاکیدمان روی بعد بین‌المللی است. همچنین بخش بین‌الملل با حضور سفرای مقیم رونمایی می شود.

نعمتی افزود: کتابی با نام Tourism stories منتشر شده است که در آن تاثیر گردشگری در سرنوشت انسان‌ها در قالب داستان آورده شده که اولین داستان مربوط به ایران و درباره سازه‌ای به نام مضیف است که در استان خوزستان توسط علی حیدری ساخته و اکنون به یک مکان گردشگری تبدیل شده است.

در ادامه این برنامه فرهاد امینیان مدیرعامل شرکت بازرگانی و بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران، گفت: گروه‌های اصلی که در این برنامه حضور پیدا می‌کنند، شرکت‌های خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی، حوزه‌های گردشگری سلامت و زیارتی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، کتب و نشریات، شرکت‌های حمل و نقل، مناطق ویژه گردشگری، سازمان‌های مرتبط با حفظ آثار باستانی است. برای بخش صنایع دستی نیز فضای ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

تاثیر مسایل سیاسی بر روند برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری

امینیان هم در پاسخ به سوالی درباره تحول و ویژگی اصلی نمایشگاه دوره نهم گفت: در کشور ما نمایشگاه‌ها به عنوان رویدادهای مستقل از سایر اتفاقات محسوب نمی‌شود نمایشگاه‌ها در هر شرایط تحت الشعاع مسایل روز هستند. اگر اتفاق خاصی بیفتذ از حضور و دعوت از بعضی کحشورها منصرف می شویم. بنابراین تحولات در نمایشگاه‌ها کند پیش می رود. این اتفاق‌ها نه فقط در گردشگری بلکه در نمایشگاه‌ها دیگر نیز همین قدر تاثیرگذار است. روند رشد نمایشگاه‌ها از نظر کیفی نیاز به یک سری زیرساخت‌ها در حوزه های مرتبط با مسایل سیاسی اجتماعی و فرهنگی دارد.

وی گفت: ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به صورت آنلاین و از طریق سایت نمایشگاه انجام خواهدشد. فراخوان این نمایشگاه هنوز به صورت عمومی اعلام نشده و به همین دلیل نمی‌دانیم که چند کشور خارجی حضور پیدا خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی و بین‌المللی نمایشگاه‌های تهران تصریح کرد: هنوز برگزاری نمایشگاه حدود دو میلیارد تومان است. هزینه هر مترمربع غرفه برای شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه ۲۰۰ یورو و برای شرکت‌کنندگان داخلی ۸۵ هزار تومان است. به این قیمت، رقم مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.

شرکت کنندگان تنگ نظری نکنند

وی ادامه داد: معمولاً شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه تمایلی به ارائه گزارش از میزان قراردادهای بسته شده و یا اتفاقات مثبتی که در طول برگزاری نمایشگاه می‌افتد، ندارند. ما نمی‌دانیم که دقیقا چه سودی از برگزاری نمایشگاه بدست آمده است؟ ما می خواهیم تا شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه از پارتنرهای خود دعوت کند تا این نمایشگاه را ببینند و در این زمینه تنگ‌نظری نداشته باشند.

امینیان گفت: در بحثاطلاع‌رسانی، بخش اجرایی بر عهده مجری است و سازمان میراثفرهنگی حمایت کننده است. سال گذشته توانستیم ۱۱ بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر نصب کنیم.

وی تصریح کرد: از حدود ۱۵۰ شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌کنیم ولی معمولا تعداد محدودی شرکت می‌کنند. سال گذشته بیش از ۱۳ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند. ژاپن چند سالی که نمایشگاه‌های ما را تحریم کرده و این نمایشگاه در چند سال گذشته در شرایط خاصی برگزار شد. ترکیه که همیشه حضور فعالی داشت، سال گذشته کمتر فعالیت کرد.

در ادامه این برنامه پوستر نمایشگاه بین‌المللی گردشگری رونمایی شد. در این پوستر شعار «میهمان ما باشید» نوشته شده و تصویری از خانه بروجردی‌ها که چندی پیش توسط یونسکو به عنوان خانه برتر شناخته شد، داخل کره زمین قرار گرفته و جلوی آن یک فرش ایرانی پهن شده است.