پای دیپلمات‌ها به «حراج ملی» باز شد

به گزارش افکارخبر، دومین حراج ملی ۱۷ مهر ماه در تهران برگزار می‌شود و این حراج به ارائه هنرهای اصیل ایرانی در زمینه‌های نقاشی، نقاشی‌خط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع‌ دستی، فرش دستباف و سوخت چرم می‌پردازد.

آتیلا پسیانی اجرای این حراج را بر عهده خواهد داشت و در این رویداد آثار هنرمندان پیشکسوت چکش می‌خورد.

زهرا محمودوند مدیر حراج ملی است که در گفت‌وگو با فارس به سؤالاتی پیرامون تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار در این حراج، نحوه انتخاب و قیمت‌گذاری آثار، حضور مهمانان خارجی پاسخ داد.

*عرضه ۷۶ اثر در «حراج ملی»

وی در خصوص حضور هنرمندان در این رویداد، اظهار داشت: بعد از اعلام فراخوان برای حضور هنرمندان در حراج ملی، تصویر ۵۰۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد. در ابتدا بنا داشتیم که از این آثار، ۶۰ اثر را انتخاب کنیم اما با توجه به کیفیت بالای آثار، تعداد آن را به ۷۶ اثر در رشته‌های مختلف افزایش دادیم. این آثار مربوط به ۷۰ هنرمند از سراسر کشور است.

محمودوند با اشاره به رشته‌‌های این حراج، یادآور شد: «حراج ملی» به عرضه هنرهای اصیل ایرانی از جمله نقاشی، نقاشی‌خط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع‌ دستی و فرش دستباف اختصاص دارد؛ در این رویداد کارهای متفاوتی ارائه می‌شود که می‌توان به اثر استاد فرشچیان، تذهیبی از آقای نباتی که ثبت ملی شده است، اشاره کرد. ضمن اینکه آثاری از اساتیدی از جمله افجه‌ای، جلیل رسولی و احصایی داریم.

* نحوه انتخاب آثار

وی یادآور شد: در جاهایی سعی کردیم از آثار هنرمندانی که کارشان در حد استاد است اما به درجه استادی نرسیده‌اند هم استفاده کنیم. در حوزه قدما به آثار میرعماد، میرعلی هروی پرداختیم و هر چیزی که بویی از هنر و هنرمند ایرانی داشته را انتخاب کردیم.

مدیر حراج ملی در خصوص انتخاب آثاری که خالق آن صاحب نام نیستند، گفت: کارشناسانی از سوی میراثفرهنگی به ما معرفی شدند که طی چند مرحله کارشناسی، برای هر رشته ظرفیت ۱۰ نفر را در نظر گرفتیم و به عنوان مثال از این ظرفیت ۸ نفر استاد هستند و ۲ نفر به انتخاب کارشناسان، معرفی می‌شوند.

محمودوند درباره نحوه تشخیص اصالت اثر، یادآور شد: فردی که اثرش را به ما می‌دهد، امضایی در آن درج شده به عنوان اصالت اثر، این اثر از کانال کارشناسی عبور می‌کند کارشناس میراثفرهنگی هم بعد از تمام کارشناسی‌ها، برای تأیید امضاها، نماینده‌ای فرستاده که مورد تأیید قرار می‌‌گیرد.

* نحوه قیمت‌گذاری آثار

مدیر حراج ملی درباره قیمت‌گذاری آثار بیان داشت: معمولاً جریان قیمت‌گذاری حراج، به عواملی از جمله هنرمند و صاحب امضا، کیفیت و نوع کار و بازار آثار هنرمند بستگی دارد. ضمن اینکه کارشناسانی هستند که به قیمت‌ بازار هنر آگاهی دارند و در حراج سعی می‌شود آثار هنری کمتر از قیمت بازار چکش بخورد. به نوعی این رویداد می‌خواهد متفاوت باشد و به رونق هنر کمک کند.

* حضور سفرای برخی کشورها در حراج

وی در خصوص حضور مهمانان خارجی در این حراج، گفت: سال گذشته هم مهمانان خارجی داشتیم که آثار را دیده و آن را خریداری می‌کردند. به عنوان مثال فردی برای خرید یک اثر خاص از آلمان به ایران آمده بود. امسال از کشورهای عربی مهمانانی داریم که بعضاً برخی سفرا از مهمانان و خریداران این حراج هستند.

محمودوند خاطرنشان کرد: این حراج روز 17 مهر ماه در مرکز همایشهای رایزن که یک مرکز لوکس و خصوصی است، برگزار میشود.