همه آنچه می خواهید درباره ممنوع الکاری خوانندگان بدانید

به گزارش افکارخبر، چندی است خبر ممنوع‌الکار شدن برخی از هنرمندان مشهور موسیقی - به ویژه موسیقی پاپ - در رسانه‌ها مطرح شده است. گفته می‌شود این هنرمندان به دلیل همکاری با سایت «رادیو جوان» ممنوع الفعالیت شده‌اند و از این هنرمندان خواسته شده تا آثارشان را از این سایت بردارند و در غیر این صورت در داخل کشور نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

از طرفی طی هفته‌های گذشته برخی از خوانندگان موسیقی پاپ ضمن تکذیب همکاری با این سایت، اعلام کرده بودند که خواهان حذف آثارشان هستند. از طرفی رییس پلیس امنیت فضای مجازی، ضمن تایید دستگیری ادمین‌های سایت «رادیو جوان» در ایران، از انتشار جزییات بیشتر این عملیات در روزهای آینده خبر داده است.

خبر ممنوع الفعالیت بیش از بیست هنرمند در حالی در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود، که مسولان وزارت ارشاد ۳ اظهار نظر متناقض درباره این اتفاق، داشته‌اند.

نوش‌آبادی: نه تایید می‌کنم و نه تکذیب!

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در این باره گفته است: «می‌توان در خصوص این لیست که مشاهده نکرده‌ام قضاوت کرد و نمی خواهیم قضاوت کنیم و نه تایید می‌کنم و نه تکذیب، بلکه باید ابتدا بررسی‌های لازم صورت گیرد. اطلاع ندارم و این لیست باید بررسی بشود و صحت و سقم آن بررسی بیشتری شود. به طور کلی همه هنرمندان موسیقی ابلاغ شده که هر کسی که با سایت‌های خارج از کشور و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه که عناد با جمهوری اسلامی دارند هرگونه همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری داشته باشد متخلف است و زیبنده نیست که ارتباطی بین هنرمندان داخلی ما با این گونه سایت ها داشه باشند. یک سری مقراراتی در همین موضوعات به هنرمندان اعلام شده و به آنها متذکر شدیم که رعایت کنند و حدود قرمز را رعایت کنند متاسفانه علی رغم تذکراتی و توصیحاتی که داده میشود باز شاهد تخلف هستیم.»

مرادخانی: خبر ممنوع‌الکاری هنرمندان صحت ندارد!

علی مرادخانی معاون هنری ارشاد اما اساسا ماجرای ممنوع‌الکاری را کتمان می‌کند: «خبری که به‌تازگی مبنی بر ممنوع‌الکار شدن خوانندگان منتشر شده است، صحت ندارد. خبر ممنوع‌الکار شدن چند هنرمند موسیقی به‌دلیل همکاری با «رادیو جوان» واقعی نیست. من به هیچ‌وجه دنبال ممنوع‌الکاری هنرمندان نبوده و نیستم و همیشه سعی کرده‌ایم، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که آن‌ها بتوانند داخل کشور فعالیت کنند و مشکلی نداشته باشند. بنابراین چنین خبری نمی‌تواند صحت داشته باشد.»

طالبی: ممنوع الکار بودن دائمی نیست!

اما فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد بر خلاف معاون هنری و سخنگوی ارشاد، خبر ممنوع الکاری را تایید می‌کند: «ممنوع الکار شدن خوانندگانی که دچار تخلف شده اند قطعا به منزله ممنوع الکار بودن دائمی نیست زیرا ما و نهادهای مسئول به این عزیزان گفتیم که می توانند با طی یک مسیر قانونی و راه حل های موجود نسبت به حل مشکل خود اقدام کنند. کما اینکه ما بارها به این خوانندگان اعلام کردیم که اگر آثارشان به صورت غیر قانونی و بدون مجوز در این سایت ها منتشر شده می توانند از طریق مراجع قانونی نسبت به طرح شکایت و پیگیری های قضایی از این اتفاق اعلام برائت کنند. هیچ زمان بندی خاصی برای ممنوع الکار بودن به این خوانندگان اعلام نشده برخی ها از شش ماه و یک سال نام می برند اما من امیدوارم با تلاشی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد مشکلات موجود هرچه زودتر مرتفع شود.»

با این سه اظهار نظر متناقض درباره ممنوع الکاری برخی از هنرمندان موسیقی از سوی مسولان وزرات ارشاد، سوال قابل طرح این است به کدام یک از گفتههای این سه مسئول میتوان اعتنا کرد؟ بالاخره این خبر تایید میشود یا تکذیب؟ بالاخره هنرمندی ممنوع الفعالیت هست یا نیست؟ چرا در مورد یک اتفاق و یک خبر چند اظهار نظری که یکدیگر را هم نقض میکنند، وجود دارد؟ چه کسی با رد و یا تایید این موضوع قصد گمراهی افکار عمومی را دارد؟ یا به عبارتی چه کسی دروغ میگوید؟