سه شکاف خفته در فرهنگ ایرانی!

به گزارشافکارخبر، مهدی مطهر نیا شامگاه سه‌شنبه در نشست «ایران فردا و فردای ایرانی در گستره درهم تنیدگی دین و فرهنگ» که در سالن شورای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد اظهار کرد: فرهنگ ایرانی با خطر چالش و انحطاط روبرو است و درحالی‌که بزرگان دین دروغ را نکوهش کرده‌اند این فرهنگ آلوده به‌دروغ شده است.

فرهنگ با شخصیت های دوگانه

استاد آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد تهران تأکید کرد: اسلام یک دین کامل است اما متأسفانه فرهنگ ایرانی با خطر چالش و انحطاط روبرو است و فرهنگی که در آن آموزه‌های دینی و حتی فرمانروایان بزرگی مانند داریوش و کوروش دروغ را نکوهش می‌کردند آلوده به‌دروغ شده است.

این دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی در دانشگاه هاوایی در توضیح آسیب‌های فرهنگی که در جامعه کنونی ایران وجود دارد افزود: یکی از این موارد داشتن شخصیت‌های متفاوت در خانه و محل کار است و نیز بسیاری از افراد که به‌راحتی اختلاس و دزدی و کم‌کاری می‌کنند و در حوزه سیاسی بداخلاق هستند اما سعی می‌کنند خود را منشان دین و یا اخلاق نشان دهند.

مطهر نیا ادامه داد: در جامعه کنونی ایران یک جوان غیر محجبه مجازات سخت‌تری دارد نسبت به شخصی که دزد یا جنایت‌کار است و متأسفانه بسیاری از گناهان مانند غیبت که در اسلام بسیار بزرگ‌تر از زنا دانسته شده کوچک شمرده می‌شوند درحالی‌که امام علی(ع) فرموده‌اند بزرگ‌ترین گناه کوچک شمردن گناهان است.

سکولاریسم پنهان

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران در ادامه افزود: متأسفانه در جامعه امروز ایران شاهد سکولاریسم پنهان هستیم واز مصادیق آن را شخصی و جزئی کردن امور مذهبی و بی‌تفاوتی افراد جامعه را نسبت به وظایف اجتماعی دانست و تأکید کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد سکولاریسم آشکار در جامعه بروز خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با نفی دیگران در جامعه جهانی نمی‌توانیم اصول و دین خودمان را گسترش دهیم و دانستن موقعیت و نسبت کنونی ما بافرهنگ‌های بیرونی باید موردبررسی قرار گیرد.

مطهر نیا ادامه داد: سه شکاف پان‌اسلامیسم، پان مدرنیسم و پان‌ایرانیسم در فرهنگ ایرانی خفته است و در اوایل انقلاب اسلامی به‌شدت بروز کردند و متأسفانه در آن زمان به‌جای حل این شکاف‌ها فقط سرکوب شدند.

استاد آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد تهران تصریح کرد: حل این مشکلات با تقابل ایرانی و اسلامی ممکن نیست بلکه هر تفکر و مرامی باید اجازه بروز و معرفی داشته باشد چراکه بر اساس نظرات استاد مطهری باید فضایی در دانشگاه ایجاد شود که حتی مکتب مارکسیسم را یک مارکسیست تدریس کند.

وی افزود: افرادی مانند دکتر علی شریعتی و استاد مطهری در فضایی به وجود آمدند که تفکرات مخالف وجود داشت و فرهنگی پویا است که به نظر مخالف احترام بگذارند و آن را حذف نکنند.

مطهر نیا به‌کارگیری استراتژی تعامل و همکاری با دیگر فرهنگ ها را بهترین شیوه ممکن دانست و ادامه داد: متأسفانه ما همواره روش تقابل را برگزیده‌ایم و اصول خود را بر اساس نفی فرهنگ غرب تعریف کرده‌ایم و بسیاری فکر می‌کنند انقلاب اسلامی یعنی مرگ بر غرب.

وی با طرح این پرسش که آیا انقلاب اسلامی با گرفتن شعار مرگ بر آمریکا تمام می‌شود ادامه داد: متأسفانه بسیاری از افراد در جامعه از ماکیاولیسم سیاسی استفاده می‌کنند که به مفهوم استفاده ابزاری از دین است درحالی‌که باید فرهنگ متعالی را در جامعه ایجاد کرد و اصول و ارزش‌های دینی را در جامعه عملیاتی کنیم.

نیازمند قدرت اقناع گری هستیم

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مفهوم قدرت هوشیارانه ادامه داد: باید بر جذابیت‌های فرهنگ اسلامی ایرانی تأکید کرده و باقدرت اقناع گری بر افکار نفوذ داشته باشیم و نه‌تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه جهانی متناسب با محیط بازی به نحو مؤثر عمل کنیم.

مطهر نیا در ادامه خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن اصول و ارزش‌های دینی در جامعه باید از اقشار مختلف جامعه یعنی جامعه شناسان، روان شناسان، اساتید آینده‌پژوه کنسرسیوم آینده‌پژوهی تشکیل دهیم تا چگونگی الگوسازی در یک جامعه دینی را بررسی نمایند.

حجاب با بخش‌نامه نهادینه نمی‌شود

استاد آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد تهران در ادامه افزود: مسئله حجاب به‌عنوان یک بحثملموس و قابل‌درک می‌تواند موردبحثقرار گیرد و رنگ سیاه که حتی در بین عرب‌ها نماد اعتراض و عصیان علیه ظلم تلقی می‌شود امروز نماد حجاب است.

وی تأکید کرد: مقوله حجاب با بخشنامه و قدرت سخت قابل پیاده شدن نیست و مسئله اساسی‌تر که حقوق بشر بر آن تأکید دارد حق انتخاب است و در طول تاریخ نیز شاهد بوده‌ایم که با ابزار زور و سرکوب نتوانستند حجاب را از جامعه حذف کنند و امروز نیز استفاده از این ابزار در الزام به حجاب مؤثر نخواهد بود و باید آن را فرهنگ‌سازی و به باور تبدیل کرد.

مطهر نیا افزود: مشکل در مقوله حجاب نیست بلکه ابزار مشکل دارد چراکه به‌کارگیری زور و اعمال فشار تنها منجر به مقابله می‌شود و مردم مقاومت می‌کنند و درحالی‌که حجاب به معنای حیا استوکسانی که اختلاس می‌کنند و دروغ می‌گویند نیز حیای الهی را کنار گذاشته‌اند و ما نباید حجاب را مختص زنان بدانیم.

نیازمند انقلاب اخلاقی هستیم

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم پیشرفت غرب توجه به فرهنگ است و ما نیز در ایران نیازمند یک انقلاب اخلاقی هستیم و برای این امر باید فرهنگ‌پروری از پایین و پرسمان از بالا صورت گیرد که در این راستا نیازمند نشاط و پویایی در علوم انسانی هستیم.

استاد آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد تهران افزود: باید دانست که تنها با افزایش مقالات علمی بین‌المللی و یا کسب مدارک دانشگاهی بدون ارائه نظریه و فکر نمی‌توان به پیشرفت جامعه امیدوار بود و در دنیای کنونی که رسانه‌ها دنیا را مدیریت می‌کنند و هالیوود مکان اندیشه ورزی و نفوذ بر روی افکار شده است باید به ابزار بهتری مجهز شویم.

وی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی یک رنسانس عظیم بود و یک انقلاب مذهبی که پیامدش خردورزی انسانی است و آغاز این کمال مطلوب ۱۵ سال آینده خواهد بود.