وقتی یک بازیگر از شباهت چهره خود به دکتر فاطمی می گوید

به گزارشافکارخبر،علی سلیمانی بازیگر تلویزیون و تئاتر و گوینده رادیو در خصوص نقش خود در سریال «معمای شاه» گفت: در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» نقش دکتر حسین فاطمی را ایفا می‌کنم. هنگامی که در این مجموعه به دنبال بازیگری که شبیه به دکتر فاطمی باشد بودند، من تنها گزینه‌ای بودم که بسیار به این شخصیت شباهت داشتم.

وی ادامه داد: من تصاویری از دکتر فاطمی ندیده بودم. هنگامی که تصاویر او را مشاهده کردم، شباهت چهره‌مان برای خودم هم بسیار عجیب بود. جالب است بگویم هنگامی که همسر دکتر مرا دیدند خیلی متعجب شده و گفتند وای حسینم، حسینم را دیدم.

سلیمانی اظهار داشت: برای ایفای این نقش مطالعات خود را در مورد دکتر فاطمی آغاز کردم. مطالعاتی که بیشتر جنبه روانشناسانه داشت تا تاریخی. دکتر فاطمی شخصیتی بوده که به شعر و ادبیات، علی‌الخصوص حافظ علاقه فراوانی داشته است. او سخنوری خوبی بوده و بسیار پرشور حرف می‌زد. پرشوری که می‌گویم به معنای انقلابی.

وی ادامه داد: دکتر فاطمی حقوق بین‌الملل خوانده بودند. در اصل فکر و اندیشه ملی شدن صنعت نفت در ابتدا از طرف او بوده است. تمام این مسائل برای من جالب بود. با صحبت کردن با همسر دکتر به ویژگی‌های زیادی از او پی بردم.

بازیگر سریال «وضعیت سفید» در مورد همکاری با محمدرضا ورزی گفت: همکاری با آقای ورزی خوب بود. من در این کار به هیچ وجه اذیت نشدم. جالب است بگویم هنگامی که سر کار بودم، در یکی دو سکانس که روزه بودم صدایم دچار گرفتگی شده و در آن خش افتاده بود که با دوبله چند دیالوگ این مشکل حل شد. آقای ورزی بیشترین کار را در انتخاب بازیگران انجام دادند.

وی ویژگی‌های بارز «معمای شاه» را اینگونه بیان کرد و گفت: «معمای شاه» گوشه‌هایی از تاریخ معاصر را که تا کنون نه دیده شده و نه به آن پرداخته شده به تصویر کشیده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در «معمای شاه» جزئیات اعدام دکتر فاطمی نشان داده می‌شود. فاطمی کسی بوده که به شکل مستقیم با شاه مبارزه می‌کرده است. همسر وی می‌گفت: «حسین در حدود ۳۷-۳۸ سال عمر کرده است. با اقدامات و مبارزات او علیه شاه، اگر من به جای شاه بودم، خیلی زودتر از این‌ها او را می‌کشتم! فاطمی کسی بود که به صورت علنی بیان کرد، ردای شاهی برای محمدرضا پهلوی گشاد است. به همین خاطر ما همیشه بیم داشتیم که او کشته خواهد شد».

سلیمانی تصریح کرد: من در «معمای شاه» ۲۵ سکانس دارم که ۱۵ تای آن به اتمام رسیده و ۱۰ تای دیگر آن باقی مانده که در فاز دوم آغاز خواهد شد.

وی گفت: لوکیشن‌هایی که تا کنون در آنها بازی کرده‌ام دادگاه، محل اعدام، زندان قصر و شهرک غزالی بوده است.

علی سلیمانی در خصوص گریم خود در «معمای شاه» اظهار داشت: از آنجا که چهره من به کاراکتر مورد نظر شبیه بود، گریم زمان زیادی را نمی‌برد. مدت زمان گریم من ۴۰ دقیقه بود و بیشتر روی ابرو و چشمان من کار می‌شد. جا دارد در اینجا از سید جلال موسوی که اجرای گریم مرا برعهده داشت، تشکر کنم. کار طراحی چهره‌ام با شهرام خلج بود.

وی عنوان کرد: هیچگاه فکر نمی‌کردم که روزی این نقش را ایفا کنم. همیشه برای بازیگری دو آرزو دارم بازی در نقش دکتر شریعتی و دیگری یک طلبه آخوند که زندگی عادی دارد.

سلیمانی تاکید کرد: از بعد روانشناسانه به کاراکتر خود بسیار نزدیک بودم. خیلی مایل بودم تا این اتفاق بیفتد و با شعف و علاقه این کار را می‌کردم؛ چرا که معتقدم ما به ازای آن ماندگار خواهد بود. ما به شخصیت دکتر فاطمی در «معمای شاه» از بعد روانشناسانه نگاه کرده‌ایم، بازیگری که در مورد نقش خود پژوهش کند و زوایای نادیده آن را متبلور نماید، موفق‌تر خواهد بود.

وی در پایان گفت: به تصور من معمای شاه جای خود را در بین مخاطبان پیدا خواهد کرد. این مجموعه تلویزیونی مثل یک کتاب تاریخی میماند، یک کتاب تاریخی دیداری که میتواند مخاطب خودش را پیدا کند و نقش موثری در آگاهی او از تاریخ و گذشتهاش داشته باشد.