مردم ما باید با کتاب صلح کنند

به گزارشافکارخبر،مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار صبح امروز یکشنبه ۲۴ آبان، با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این برنامه گفت: لفظ کتاب در ۲۴۵ آیه قرآن مجید تکرار شده است و این به غیر از مشتقات کلمات کتاب است و مسلمانان نوعا از داستان های آموزنده قرآن محرومند.

وی افزود: نقش کتاب در انتقال معارف عالیه اسلامی بسیار زیاد بوده است. در فرصتی که برای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به وجود آمد این مسئله نمود ظاهری داشت و امام صادق(ع) بیش از ۴ هزار شاگرد تربیت کرد مثل محمدبن مسلم، جابر بن حیان و … در دعایی مانند ابوحمزه ثمالی که الفبای حرف زدن با خداست مفاهیم عمیقی منتقل شده است؛ همین طور در دعای عرفه. اما این دعاها چگونه به ما رسیده است؟ جز با نوشتار و کتاب؟

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: نقش کتاب در انتقال معارف بی بدیل است. طی قرون و با وجود پیشرفت هایی که به وجود آمده هیچکس نمی تواند نقش کتاب را منکر شده و پایین آورد. شیخ طوسی درباره شیخ صدوق می گوید او ۳۰۰ کتاب دارد و همانطور که می دانیم بهترینش من لا یحضره الفقیه است؛ یکی از کتاب های مهم چهارگانه شیعه است. نام این کتاب موید این معنی است که هر که آن را داشته باشد نیازی به کتاب های دیگر ندارد. این نامگذاری با توجه به کتاب من لا یحضره الطبیب زکریای رازی انجام شده است.

حجت الاسلام گلپایگانی گفت: در طول تاریخ این کشور بزرگترین لطمه به کتاب و معارف دینی توسط فتنه مغول وارد آمده است که هنوز هم آثارش موجود است و بعد از فتنه مغول هم اشرف افغان. اجازه بدهید خاطره ای نقل کنم، یکی از علمای قم کتابخانه مجهزی داشت و کتاب های تاریخی جمع می کرد. بعد از درگذشت او حضرت آقا من را فرستاد تا نگذارم این کتاب ها به دست نااهلان بیفتد، بنابراین تعدادی از نسخه های آن کتابخانه را خریدم؛ ۱۵۰۰ کتاب خطی بود که پشت بعضی از آنها نوشته شده بود «از جمله کتاب های پارسنگی است» داستان کتاب های پارسنگی به آنجا برمی گردد که سپاهیان اشرف افغان نتوانستند شهر خوانسار را تصرف کنند و پشت دروازه های شهر مانده بودند. سرمای زمستان باعثشد که از مردم شهر طلب غذا کنند و در عوض، کتاب هایی که به غارت برده بودند در کفه ترازو گذاشتند و هم وزنش از مردم شهر غذا گرفتند. این کتاب ها از آن دوران به جا مانده است. مقام معظم رهبری دستور دادند کتاب های خطی را به موزه آستان قدس رضوی و نسخه های چاپی را به کتابخانه ای در قم بدهم.

وی گفت: کتاب شمشیر دولبه است و اگر آن گونه که باید و شاید نباشد، ضرر می زند. در فقه ما شیخ انصاری و سایر علما نوشته اند یکی از کسب های حرام، حفظ کتب گمراه کننده است. حفظ چنین کتاب هایی اگر فرد احتمال گمراهی خود و اطرافیانش را بدهد حرام است. البته نگهداری چنین کتاب هایی به شرطی که فرد بخواهد برایشان جواب بنویسد، ایرادی ندارد. در این روزگار هم شاهدیم که در کشورهای اطراف با دلارهای نفتی کتاب های شبهه‌افکن در عقاید شیعه چاپ می شود. این کتاب ها جواب دارند و اگر کسی بتواند به شبهه های آنها جواب دهد مطالعه آنها قطعا بر او واجب است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسئله نفوذ گفت: یکی از راه های نفوذ در فکر، آرا و اندیشه مردم کتاب است. کتاب خوبش خوب، و بدش بد است. البته گفته می شود که ما کتابخانه های زیادی داریم ولی در واقع کتابخانه‌ها‌یمان کم است. مردم ما باید با کتاب صلح کنند. از ویژگی های حضرت آقا این است که کتاب به دست دارند. هم خودشان اینگونه اند و هم اطرافیانشان.

حجت الاسلام گلپایگانی در پایان گفت: گذشتگان ما زحمات زیادی کشیدند و اگر کتاب نبود و معارف در سینه ها می ماند، مفاهیم ارزشمند مدفون می شدند. نسل امروز و آینده ما چطور باید علامه طباطبایی را بشناسد؟ این شما کتابداران هستید که باید سره را از ناسره تشخیص بدهید و هرگز اجازه ندهید کتابی که حاوی مفاهیم گمراه کننده است منتشر شود. چون کتاب خوب و مفید کم نداریم و این کتاب ها باید به دست مخاطبان برسد.