روایتی درباره نگین انگشتر امام حسین‏ (ع)

به گزارش افکارخبر به نقل از قدس آنلاین، بنا به گواهی متون تاریخی، هریک از ائمه اطهار (ع) دارای انگشتری با نقش نگین خاص بوده‌اند.

 

کلینی‏ با سند خود از حسین بن خالد نقل می‌کند که گفت "از امام رضا (ع) پرسیدند: آیا می‌دانی نقش نگین انگشتر حضرت آدم (ع)، چه بوده است؟ عرض کردم: نه. فرمود: «لا اله الاّ اللَّه، محمّد رسول اللَّه» بوده است و نقش نگین پیامبراکرم ‏(ص)، «محمّد رسول اللَّه» و امیرمؤمنان‏ علی (ع)، «اللَّه الملک» و امام حسن ‏(ع)، «العزّة للَّه» و در انگشتر دیگری، «حسبی اللَّه» و امام حسین‏ (ع)، «إنّ اللَّه بالغ أمره» و در انگشتر دیگری، «حسبی اللَّه» بوده است و علیّ بن الحسین (ع) و امام باقر (ع)، همان انگشتر امام حسین ‏(ع) را داشتند و امام باقر (ع)، علیه‌السلام در انگشتر دیگری، «العزّة للَّه» داشته است و نقش نگین امام صادق ‏(ع)، «اللَّه وَلیّی وَعصْمَتی مِنْ خلْقِهِ" و در انگشتر دیگری، "اللَّه خالق کلِّ شی‏ءٍ" و امام هفتم‏ علیه‌‏السلام، "حسبی اللَّه» بوده است".

 

همچننین طوسی با سند خود از ابوعلی نقل می‌کند که گفت: دیدم که بر نگین ابوجعفر سمّان عبارت «لا اله الاّ اللَّه الملک الحقّ المبین» است. درباره آن از او پرسیدم، گفت: امام حسن عسکری (ع)، از پدران بزرگوار خود نقل فرمود که: حضرت فاطمه زهرا (س) یک انگشتر نقره‌ای عقیق داشت. هنگام رحلت خود، آن را به امام حسن ‏(ع) داد و ایشان آن را هنگام وفات خود، به امام حسین‏ (ع) داد. امام حسین‏ (ع) فرمودند: دوست داشتم که بر نگین آن چیزی حکّ کنم؛ پس در رؤیا حضرت مسیح عیسی بن مریم‏ را دیدم، از او پرسیدم: ای روح‌‏اللَّه! چه عبارتی را بر این انگشترم، حکّ کنم؟ فرمود: بر آن حکّ نما: «لا اله الاّ اللَّه الملک الحقّ المبین« زیرا آغاز تورات و انجام انجیل، همین است.

 

علاوه بر این صدوق با سند خود از امام صادق‏ (ع)، از امام باقر (ع)، نقل می‏کند که فرمود: امام حسین بن علی‏ (ع)، دو انگشتر داشت؛ نقش یکی «لا اِلهَ إِلاَّ اللَّهُ، عُدَّةٌ لِلِقاءِ اللَّهِ» و نقش دیگری، «إنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ» (خداوند در انجام امر خود، پایدار است) بود و نقش انگشتر امام سجّاد (ع)، «خَزَیَ وَ شَقِیَ قَاتَلُ الْحسینْ بِنْ عَلیّ‏ علیه ‏السلام» (رسوا و بدبخت شد، کشنده حسین بن علی) بود.