اسامی دو فیلم ضد ایرانی در فهرست برترین‌های سینمای ۲۰۱۵

به گزارش افکارخبر، روزنامه انگلیسی زبان گاردین همچون سال‌های گذشته در پایان سال میلادی جاری، فهرست ۵۰ فیلم را به عنوان فیلم‌های برتر سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کرده است که در کمال تعجب اسامی دو فیلم ضد ایرانی «راننده تاکسی» و «دختری تنها در شب به خانه می‌رود» نیز در این میان به چشم می‌خورد.

فیلم «راننده تاکسی»، آخرین ساخته «جعفر پناهی» که بسیاری آنرا بیش از آنکه به یک فیلم شبیه باشد به یک بیانیه سیاسی تشبیه کردند، تاکنون مورد استقبال جشنواره‌های سینمایی زیادی در جوامع غربی قرار گرفته و اکنون نیز از نظر منتقد سینمایی گاردین، برتر از فیلم‌های تحسین شده و پرجایزه‌ای چون «ضربه شلاق» و «فورس ماژور» در جایگاه شانزدهم این جدول قرار دارد.

فیلم مستندگونه «تاکسی» که «جعفر پناهی» با استفاده از یک دوربین ثابت بر روی ماشین و چند موبایل آن را ساخته است داستان یک راننده تاکسی (با بازی جعفر پناهی) است که در جریان داستان زندگی مسافرهایش که هر یک از اقشار مختلف جامعه هستند، قرار می‌گیرد.

«پناهی» در این فیلم با هفت روایت مختلف تلاش کرده که تصویری از تهران امروز به مخاطب خارجی ارائه دهد، تصویری که لحظه به لحظه بر سیاهی آن افزوده می‌شود، از اعتراض به مجازات‌های سنگین قضایی در ایران از زبان یک معلم زن گرفته تا ارائه سیاهه‌ای از قوانین دست و پاگیر که بر دست و پای فیلمسازانی چون پناهی غل و زنجیر شده و همچنین حضور ناگهانی «نسرین ستوده» در قسمتی از فیلم و بیان این مطلب که ایران امروز به زندانی بزرگ تبدیل شده است.

این فیلم نه تنها فضایی سیاه و منفی از تهران (در واقع ایران) امروز به مخاطب خارجی ارائه می‌دهد، بلکه باعث شده تا رسانه‌های غربی چون «رویترز»، گستاخ‌تر از قبل، «پناهی» (به عنوان یک شهروند ایرانی) را به خاطر پشتکارش در عنادورزی با حکم صادر شده توسط دادگاه جمهوری اسلامی ایران تشویق کند و هنگام افتتاحیه فیلم در جشنواره فیلم برلین در توصیف این فیلم بنویسد: فیلم «تاکسی» ادامه مبارزه «پناهی» با مقامات ایرانی است.

بنا بر این گزارش، «دختری تنها در شب به خانه می‌رود» به کارگردانی و نویسندگی «آنا لیلی امیرپور»، فیلمی داستانی و سیاه و سفید که تلفیقی از ژانر نوآر و وسترن است. این فیلم به زبان فارسی ساخته شده است.

داستان فیلم در یکی از شهرهای متروک ایران که پر از فاحشه و معتاد است و فقر و ناامیدی در آن موج می‌زند، رخ می‌دهد. (این دقیقا عباراتی است که نشریه ورایتی در توصیف فیلم «یک دختر تنها در شب به سوی خانه می‌رود» به کار برده است).

این فیلم 104 دقیقه‌ای درباره یک دختر محجبه خون آشام (با بازی شیلا وند) است که عاشق پسری آس و پاس (آرش مرندی) می‌شود که قیافه‌اش شبیه به «جیمز دین»، بازیگر درگذشته هالیوود، است.

«آنا لیلی امیرپور»،  کارگردان و نویسنده ایرانی‌الاصل متولد انگلستان که در آمریکا زندگی می‌کند، تاکنون چند فیلم کوتاه را نویسندگی و کارگردانی کرده که از آن جمله می‌‌توان به دو فیلم کوتاه داستانی به نام‌های «خودکشی کوچک» و «من احساس حماقت می‌کنم» اشاره کرد.

«خودکشی کوچک» داستان یک سوسک است که ناامید از دنیایی که همه از او متنفرند و به فکر کشتن او هستند،همواره به خودکشی فکر می‌کند.

فیلم کوتاه «من احساس حماقت می‌کنم» نیز درباره مشکلات جنسی است که برای یک دختر 15 ساله بی‌تجربه به وجود می‌آید.

بنا بر این گزارش، فیلم «دختری در شب تنها به خانه می‌رود» که در فهرست برترین‌های گاردین در رده سی و ششم جدول قرار دارد، به عقیده منتقد سینمایی این روزنامه در صدر فیلم‌های مطرحی چون «مرد پرنده‌ای»، «مکس دیوانه»، «ارتش سرخ»، «بیرون درون»، «تیمبوکتو» و ... قرار دارد. فیلم سینمایی «توده سیاه» با بازی «جانی دپ»، یکی از شانس‌های برتر اسکار، تنها دو رده از این فیلم بالاتر است.

فیلم سینمایی «استیو جابز» ساخته «دنی بویل» و با بازی «مایکل فاسبندر»، یکی دیگر از شانس‌های رقابت‌های اسکار امسال برترین فیلم فهرست گاردین است.