برخورد پیامبر اسلام (ص) با پدیده تکفیر

به گزارش افکارخبر، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر مروجی طبسی، استاد و نویسنده حوزوی در خصوص نوع برخورد پیامبر اسلام (ص) با پدیده تکفیر اظهار کرد: پدیده تکفیر، امری است بسیار پلید و زننده که هرگز با روح اسلام و قرآن و نبوت جهانی پیامبر اکرم (ص) سازگاری ندارد چنانکه خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه انبیاء آیه 107 می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ»؛ و ما تو را نفرستادیم مگر رحمتى براى جهانیان.

 

وی ادامه داد: این رحمه للعالمین بودن با پدیده تکفیر به هیچ عنوان قابل جمع نیست و به عبارت دیگر ایده و طرز تفکر تکفیر با رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) منافات دارد و در تضاد است چنان که در فتح مکه شعار پیامبر اسلام (ص)"الیوم، یوم المرحمه" بود یعنی امروز روز رحمت است (در مقابل ابوسفیان که می گفت: الیوم، یوم الملحمة؛ امروز روز انتقام است.)

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در واقع پیامبر (ص) دم از رحمت و بخشش می زدند و ابوسفیان از خونریزی و انتقام، تصریح کرد: دو طرز فکر آن زمان در مکه وجود داشت که امروز هم پدیده تکفیر نشات گرفته از افکار باطل ابوسفیان و خوارجی است که امیرمومنان (ع) را تکفیر می کردند.

 

وی تاکید کرد: مطابق منابع روایی اهل سنت و شیعه، پیامبر (ص) مسلمانان را از تکفیر یکدیگر نهی می کردند و در برخی روایات نقل شده است: «من کفّر مسلماً فلیس بالمسلم؛ هر کس مسلمانی را تکفیر کند، مسلمان نیست.»

 

مولف کتاب "تمسک اهل بیت (ع) به قرآن کریم" با بیان اینکه همچنین در روایت دیگر از پیامبر (ص) نقل شده است که تکفیر اهل قبله هم جایز نیست، اذعان کرد: اهل قبله کسانی هستند که رو به قبله نماز می خوانند یعنی مسلمانان؛ به عبارت دیگر هر فردی که شهادتین را بر زبان جاری کند، از دیدگاه رسالت و نبوت راهیافته است به اسلام و مسلمانی. حال سوال اینجاست این آدم های منحطی که هر فردی عقیده آنها را قبول نکند، او را کافر می دانند، با این روایت پیامبر (ص) چه خواهند کرد و آیا آنها خود را برتر از پیامبر اسلام (ص)‌ می دانند؟! آیا این مساله صف بندی مقابل پیامبر (ص) نیست که مسلمانان را متهم به کفر کرده و قتل آنها را جایز می دانند؟

 

وی با تاکید بر اینکه بدون تردید خط تکفیر از خط اسلام جداست و کاملا در تضاد با آن و سیره رسول اکرم (ص) است، بیان کرد: نحوه برخورد پیامبر (ص) با کافران نخست موعظه بود و اگر کافران با اسلام از درِ جنگ وارد می شدند، پیامبر (ص) برای حفظ دین و اسلام با آنها مبارزه می کردند.

 

این پژوهشگر دینی ابراز کرد: صلح حدیبیه یکی از شواهدی است که نشان می دهد پیامبر (ص) حتی با کافران و مشرکان نیز برخورد رحمت آمیز و مسالمت آمیز داشتند و تا زمانی که آنها خلاف قرار داد صلح عمل نکرده و علیه اسلام نمی شوریدند و با مسلمانان عداوت نمی ورزیدند و کافر حربی نمی شدند، اقدامی علیه آنها نمی کرد؛ این برخورد پیامبر (ص) با کافران و مشرکان بود و با این حساب، به طریق اولی برخورد خشونت آمیز با مسلمانان به بهانه تکفیر قطعا مردود شمرده می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروجی طبسی ادامه داد: در حقیقت پیامبر اسلام (ص) با کافران و مشرکان زندگی مسالمت آمیزی داشتند و تا زمانی که آنها خطری برای اسلام به وجود نمی آوردند و عهدشکنی و عدول از صلح نامه نمی کردند، در امان بودند. ضمن آنکه هیچ گاه پیامبر (ص) آغاز کننده جنگ نبودند.

 

وی با اشاره به اینکه سنت پلید سر بریدن به بنی امیه باز می گردد هر چند پیش از آن نیست وجود داشت اما به این گستردگی نبود، گفت: بنی امیه در واقعه کربلا سر بریدن را باب کرد و سرهایی را از بدن جدا کرد که اهل نماز شب بوده و در رکاب امام حسین (ع) حاضر شده بودند اما سر بریدن و تکفیر هرگز با روح اسلام سازگاری ندارد.

 

مولف کتاب "رجال شیعه در صحاح اهل سنت" یادآور شد: امروز متاسفانه تکفیری ها با پخش کلیپ های ناهنجار تلاش می کنند بر فکر و اندیشه نوجوانان اثرات ضد شیعی مبنی بر اینکه شیعه کافر است و کشتن آنها واجب، گذاشته و با این بهانه های واهی امروز به جان نه تنها شیعه، بلکه مسلمانان عراق و لبنان و افغانستان و آفریقا و یمن افتاده و به اسم اسلام نسل کُشی می کنند؛ سنتی که هرگز در سیره پیامبر (ص) دیده نشد و جایگاهی نداشت.