مجری مراسم امیر شهاب رضویان فیلمساز سینمای ایران بود که با اجرای گرم خود مراسم را شاد و به دور از کسالت های معمول که مراسم هایی از این دست دچار آن می شوند، برگزار کرد.

طراحی دکور با داربست‌های سفید فضای نقاشی یک ساختمان کهنه را تداعی می کرد؛ ساختمانی که نام «سینما حقیقت» بر آن حک شده بود و حس خانه تکانی و تازه شدن را پس از ۹ دوره برگزاری در ذهن تماشاگران حاضر در تالار وحدت ایجاد می کرد.

یکی از نکات جالب هم طراحی بوم سفید و رنگ‌های مختلف بود که کنار هم چیده شده بود و هر یک از مهمانانی که روی صحنه می آمدند رنگی روی این بوم می پاشیدند و درنهایت سید محمد مهدی طباطبایی نژاد به عنوان میزبان مراسم با رنگ پاشی خود زنگ آغاز مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» را به صدا در آورد.

جایگاه مهم سینمای مستند در توسعه یافتگی یک کشور

محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر نهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» از حضور مستندسازانی که فیلم های خود را به این دوره از جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» ارسال کرده بودند، تشکر و تاکید کرد که هیچ کشور توسعه یافته ای را نمی توان پیدا کرد که سینمای مستند در آن نقش مهم نداشته باشد.

معرفی برگزیدگان «محیط زیست و بحران آب» نخستین بخش از اهدای جوایز نهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» بود. محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت سینمای ایران که برای اهدای جوایز این بخش به صحنه آمده بود با ابراز گله از آلودگی هوای تهران گفت: امشب در حالی کنار هم جمع شدیم که آلودگی شهر تهران به بدترین وضعیت رسیده و این آلودگی به یک معضل محیط زیستی بدل شده است و من امیدوارم توجه جدی و راهبردی به مساله آلودگی هوا شود.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، جشنواره «سینما حقیقت» را جشنواره ای پویا و حرفه ای دانست و تاکید کرد که مستندسازان با سختی قله های رفیع موفقیت را طی می کنند. این مدیر سینمایی در بخشی از صحبت های خود اظهار امیدواری کرد که شرایطی فراهم شود تا مستندسازان با دست باز و قدرت بیشتری فیلم های خود را بسازند.

آواز علی زند وکیلی به جشنواره جان داد

یکی از بخش های مراسم روایت امیرشهاب رضویان از عشق سال های جوانی خود بود. این مجری خوش صحبت تعریف کرد که در سال‌های جوانی و در همسایگی‌شان در شهر همدان عاشق دختری به نام مینا بوده تا اینکه روزی با اسپری در منزل خانه مینا عکس یک قلب می کشد و عشق خود را به دختر ابراز می کند اما پدر مینا می فهمد و ماجرای عشق اش به پایان می  رسد. رضویان گفت که به دلیل عشق به مینا است که در هر یک از فیلم هایی که می سازد نام یکی از کاراکترهای فیلم مینا است.

پس از اینکه رضویان ماجرای عشقی خود را تعریف کرد، سامان احتشامی نوازنده پیانو و علی زندوکیلی خواننده روی صحنه آمدند و دو قطعه موسیقی ایرانی اجرا کردند که این بخش از برنامه با استقبال تماشاگران مواجه شد و به نوعی روح تازه ای در اختتامیه جشنواره فیلم «سینما حقیقت» دمید.

اهدای یک پاکت سیگار و پیشنهاد ساخت مستندی درباره دخانیات

مراسم اهدای جوایز به بخش های مختلف ادامه پیدا کرد و یکی از بخش های اهدای جایزه بخش پژوهش بود. در این بخش مهران پورمندان و کمیل سوهانی به طور مشترک جایزه پژوهش این جشنواره را برای فیلم «یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار» و «مادرکشی» دریافت کردند. رضویان پس از اینکه پورمندان جایزه خود را گرفت خطاب به او گفت تا حالا هیچ فیلمی درباره دخانیات ساخته نشده است و بعد یک بسته سیگار به پورمندان داد و گفت که این یک بسته سیگار را می دهد تا تحقیقی درباره سیگار شود و در نهایت فیلمی با موضوع دخانیات ساخته شود.

یکی از بخش های مربوط به اهدای جوایز، اعطای جایزه ۵ میلیون تومانی توسط شبکه پخش اینترنتی فیلم مستند «فیلم نت» به سه برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» بود. در این بخش که با حضور داریوش ارجمند بازیگر سینما، محمود کلاری، نرگس آبیار و محمد صراف مدیر فیلم نت برگزار شد جوایزی به حمید جعفری کارگردان فیلم «بَرد»، امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم «پل» و مریم‌السادات مؤمن‌زاده کارگردان فیلم «زمستان فصل آخر» اهدا شد.

حکایت مبارزه ۱۱ ساله با سرطان

لقمان خالدی و مهرداد اسکویی از فیلمسازانی بودند که جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند را به طور مشترک برای ساخت فیلم های «فصل هرس» و «رویاهای دم صبح» دریافت کردند.

خالدی پس از دریافت جایزه خود گفت: سال گذشته در همین سالن بزرگداشتی برای مرتضی ندایی تهیه کننده سینمای مستند گرفته شد، ندایی در آن زمان از مریضی سرطان رنج می برد و زمانی که او را دیدم با خودم تصمیم گرفتم مستندی با موضوع سرطان بسازم. از همین رو سراغ قاسم تک دهقان مردی که گرفتار سرطان است رفتم و او اجازه داد وارد زندگی اش شوم و از تلاش و مبارزه ۱۱ ساله اش با بیماری سرطان، مستند تهیه کنم.

مهرداد اسکویی هم پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد که سینمای مستند باید بر پرده نقره ای رنگ پیدا کند و تاکید کرد که فیلم های مستند در حوزه اجتماعی بسیاری داریم که اگر اکران شود می تواند مخاطب را به سینما بکشاند.

اهدای جایزه بهترین فیلم نهمین جشنواره «سینما حقیقت» بخش پایانی این مراسم بود و عنوان بهترین فیلم به «فصل هرس» به تهیه کنندگی مهدی شامحمدی تعلق گرفت. جایزه در نظر گرفته در این بخش ۱۴ میلیون تومان بود که حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد که از حق ریاست خود استفاده می کند و عدد این جایزه را به ۲۰ میلیون تومان تغییر می دهد.

مهدی شامحمدی تهیه کننده فیلم «فصل هرس» مجموع جوایز خود را به لقمان خالدی کارگردان فیلم تقدیم کرد و گفت باید به حوزه هنری برای سرمایه گذاری روی فیلم «فصل هرس» تبریک گفت. سال گذشته عنوان بهترین فیلم به حوزه هنری تعلق گرفت و امسال هم همین عنوان را با «ابرها در راهند» از آن خود کرد.

جوایز مرکز مستند حوزه هنری در سینما حقیقت به این شرح بود: تندیس بهترین فیلم جشنوراه و نشان فیروزه سینماحقیقت، برای مستند «فصل هَرَس» به تهیه کنندگی مهدی شامحمدی، تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند برای فیلم «فصل هَرَس» برای لقمان خالدی، تندیس «هنر و تجربه» برای فیلم «فصل هَرَس»  اثر لقمان خالدی»، جایزه ویژه هیات داوران، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار در بخش بین الملل مستند بلند برای مستند «A۱۵۷»  اثر بهروز نورانی پور،دیپلم افتخار در بخش مستند بلند جایزه بین المللی شهید آوینی برای مستند «A۱۵۷» اثر بهروز نورانی پور، دیپلم افتخار در بخش مستند نیمه بلند جایزه بین المللی شهید آوینی برای مستند «نسل سوم» اثر محمد علی  رخشانی. مرکز مستند حوزه هنری با ۴ مستند در این دوره از جشنوراه سینما حقیقت حضور داشت که سه اثر از این تعداد در جشنواره موفق به کسب جایزه شدند.