خمسه: اگر این مرد نبود، کمدی را انتخاب نمی‌کردم

مراسم بزرگداشت اولین سال درگذشت مرتضی احمدی و همچننی رونمایی آلبوم «صدای طهرون3» در کاخ سعدآباد با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شود.

فرزاد حسنی که اجرای این برنامهرا بر عهدا داشت، در این مراسم گفت: شاید برای هنرمندانی که امروز اینجا هستند جای سوال پیش بیاد که چرا ما دهه 60 یا 70 اینجاییم؟ واقعا چرا ما اینجایی؟ ما اینجا هستیم تا به شما هنرمندان پیشکسوت نشان بدهیم قدردان هنر والای شما هستیم.

در ادامه این مراسم یوسف منصور‌زاده مدیر مجموعه کاخ سعدآباد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: شبد یلدا باعث شده تا امشب ما دور هم جمع شده و به یاد مرتضی احمدی باشیم. از این بابت بسیار خوشحالم. به نظرم بزرگداشت یک هنرمند، بزرگداشت یک فرهنگ یا یک ارزش فرهنگی در جامعه است. خوشبختانه امروز ما در این مکان افتخار این را پیدا کردیم که از هنرمندی تجللی کنیم که صدایش به گوش همه ما آشناست.

داریوش اسدزاده نیز در این مراسم گفت: هشت روز قبل از مرگش او را دیدم. حالش اصلا خوب نبود. این هنرمند آخرین دوست من بود که رفت. دیگران مثل گرمسیری، قنبری و.. همه رفتند و فقط من ماندم.  چند وقت پیش به بهشت زهرا رفته بودم وسری به قطعه هنرمندان زدم. همه دوستان آنجا خوابیده بودند. مابین آنها نشستم و گفتم بزودی من هم به شما می پیوندم!

این هنرمند درادامه عنوان کرد: مرتضی حس و حال متفاوتی داشت و دوستی با او بی‌مثال بود. به خاطر ندارم حتی یک بار پشت سر دیگری حرفی بزند. تا همین اواخر عمرش با هم کار می‌کردیم. یکی از ویژگی هایش این بود که با هرکس به اندازه مرتبه‌اش صحبت می کرد. جای او واقعا خالی است.

بابک چمن آرا مدیر مرکز موسیقی بتهوون نیز در این مراسم گفت: چندین یلدای پیش وقتی احمدی بزرگوار هنوز زنده بود مشغول تماشای بازی دربی با رقیب بی‌مثالش بهزاد فراهانی بودیم. خوب به خاطر دارم که همان سال پرسپولیس برد و مرتضی احمدی بسیار خوشحال شد. او نقدهایی می‌کرد که هیچ نقاد ورزشی نمی‌توانست چنین نطراتی ارایه دهد.

این تهیه کننده موسیقی در ادامه با اشاره به همکاری‌هایش با مرتضی احمدی گفت: ما برای ساخت آلبوم‌های ایشان در طی 7 ماه، هفته‌ای 3 روز در استودیو بودیم. آلبوم «صدای طهران» سال 89 با 13 قطعه منتشر شد. بعد از آن دو سال جنگیدیم تا توانستیم مجوز 13 قطعه دیگر را هم بگیریم. من به او قول دادم تا هرسال روز تولدش آلبوم منتشر کنم. سال گذشته بخاطر یک سری مشکلات میسر نشد اما امسال به قولم وفادار بودم. «صدای طهرون3» را دو روز پیش منتشر کردم. ما مجوز صدای طهرون 3 ،4 و 5 را هم گرفتیم و آنرا هرسال طبق قرار قبلی‌مان منتشر خواهیم کرد. در نبود او بهرنگ بقایی غلط های آلبوم را گرفت. امیدوارم همانی شده باشد که خودش دلش می خواست.

او ادامه داد: دوست داشتم امروز که همه مسوولان جمع هستند یک قولی از آنها بگیرم. بیاید و قول بدهیم که «خانه فرهنگ تهران» را بسیازیم. خود من حاضرم نیمی از هزینه‌های آن را تقبل کنم.

علیرضا خمسه نیز در این مراسم گفت: ما روز یکشنبه آینده به افتخار بچه محله راه‌آهن تهران، زنده‌یاد مرتضی احمدی برنامه مفصلی در ساختمان راه‌آهن تهران داریم که از همه شما دعوت می‌کنم همچون این مراسم در آن برنامه نیز حضور داشته باشید که بتوانیم برنامه شایسته و بایسته‌ای را برای این هنرمند فقید برگزار کنیم.

وی بیان کرد: من با مرتضی احمدی بزرگ شده‌ام و اگر او نبود، به طور حتم کمدی را انتخاب نمی‌کردم. من با او افتخار همکاری با چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی را داشتم و می‌توانم بگویم بدون هیچ تعارفی، یک استاد واقعی برایم بود. مرتضی احمدی سمبل نوروز و نماد تهران، نماد پدر خانواده و یک نماد تمام عیار برای من بود. او سمبل معرفت به معنای عام آن بود که در طهران قدیم، بچه‌های طهران از آن استفاده می‌کردند. او واقعاً برای ما الگو بود که جای خالی‌اش همراه ما است.تهران از دست رفته یا تهرانی از دست رفته است؟

احمد محیط طباطبایی مدرس و پژوهشگر صاحب‌نام حوزه میراث فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی از تمبر زنده‌یاد مرتضی احمدی که در این مراسم انجام گرفت، گفت: تفاوت تمبر با اسکناس و موارد مشابه آن، این است که این عناصر ارزش‌های مادی حکومت‌ها هستند اما تمبر، تصویری از هویت فرهنگی و هنری یک سرزمین است که منتشر می‌شود.

وی گفت: مرتضی احمدی بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی ما بوده که همواره متاثر از طهران قدیم از دست رفته، ابراز تألم و تاثر می‌کرد اما من می‌خواهم اینجا به نکته‌ای اشاره کنم؛ اینکه آیا این طهران از دست رفته، همان اِشکنه و مواردی از این دست است یا نه این طهرانی بودن است که از دست رفته؟ ما عدم وجود طهرانی بودن را در فرهنگ خود می‌بینیم و به همین جهت است که ثبت میراث ملموس این ناحیه جغرافیایی از کشورمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در حاشیه مراسم:

*در پایان این مراسم از تمبر مرتضی احمدی رونمایی شد.

*کلیپی از عزت ا.. انتظامی و مرتضی احمدی در تئاتر پارس لاله زار که این روزها تبدیل به انبار شده پخش شد. در این کلیپ احمدی با آقای بازیگر مشغول یادآوری خاطرات قدیمی خود و پیش پرده خوانی‌ها بودند.

*در این آیین بزرگداشت قطعه‌ای توسط علی رحیمی و بهرنگ بهایی با صدای مرتضی احمدی اجرا شد.

*رامین بهنا، سعید پور صمیمی، علی رحیمی، بهرنگ بقایی، جمشید گرگین، کسری ابراهیمی، سولماز غنی، مزدا انصاری، داریوش اسدزاده، غلام علمشاهی، سروش صحت، مانی جعغفرزاده، فریبرز گلچین، علیرضا خمسه، نگار خارکن و سیاوش امامی مهمانان ویژه دیشب بودند.

*پذیرایی در این مراسم به سبک تهران قدیم با لبو، باقالی، آش رشته و انار در محوطه کاخ سعدآباد انجام می‌شد.