مرور اخبار مهم حوزه رسانه را با نگاهی به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نمایشگاه توانمندی‌های رسانه آغاز می‌کنیم. علی جنتی در این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: طی دو سال گذشته تلاش شده تا فرایند و زمان صدور مجوز نشریات کوتاه شود؛ صدور مجوز در گذشته مستلزم صرف وقت پنج ساله بود اما هم اکنون در کمتر ازچهار ماه این مجوزها صادر می‌شود.

جنتی به تشکیل هیئت نظارت بر مطبوعات هر دو هفته یکبار اشاره کرد و گفت: ما برای هر تعداد متقاضی نشریه مجوز صادر می کنیم برای ما مهم نیست نشریه ای خلاف یا موافق با دولت باشد. اما اگر رسانه ها ورود قوی تری به مسائل فرهنگی و سیاسی کشور داشته باشند، از بسیاری فسادهای مالی جلوگیری خواهد شد. ما از هر گونه نقد سازنده استقبال می کنیم و در برخورد با روزنامه ها کاملا بی طرفانه قضاوت خواهیم کرد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هیچ نشریه ای نباید فوراً توقیف شود مگر اینکه توهینی به مقدسات اسلام داشته باشند ادامه داد: قانون مطبوعات دارای اشکالات اساسی است که در حال اصلاح شدن است. لایحه این قانون جدید به محض تنظیم شدن تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

جنتی با اشاره به اینکه برای حمایت از نشریات کشور ضوابطی توسط اصحاب رسانه تدوین شده  است، افزود: سیاست کلی بر این است که امتیازات ویژه تری برای روزنامه نگاران استان های محروم تر در نظر گرفته شود  تا آن ها نیز  بتوانند به استقلال برسند. در برخی شهرها ممکن است ما اقدامات زیر ساختی انجام دهیم، در برخی از استان ها نشریات خوبی فعال هستند اما متاسفانه چاپخانه ندارند که با کمک بخش خصوصی اقدام به ساخت چنین اماکنی خواهیم کرد.

وی گفت: همه نشریاتی که در حوزه دین، دفاع مقدس اقتصاد مقاومتی  و ارزش های ملی ما فعالیت می کنند گاهی می توانند تا سه برابر یارانه هایی که پیش بینی شده استفاده کنند. در حال حاضر بیمه بسیاری از خبرنگاران پرداخت می شود. طبق قانون اصحاب رسانه باید خبرنگاران خود را بیمه کنند اما  در عین حال برای اینکه کمکی به رسانه ها شود اعلام شده مجموع رسانه هایی که خبرنگاران خود را بیمه می کنند ما به آن روزنامه بابت بیمه، هزینه پرداخت می کنیم و خبرنگاران  آزاد نیز باید به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند.

جنتی افزود: تاکنون آمایشی در این مورد انجام نشده اما قدر مسلم  ما نیاز به توسعه هر چه بیشتر نشریات داریم همچنان که شهرستان سبزوار با این پیشینه تمدنی به تعداد بیشتری  نشریه و روزنامه چاپی و الکترونکی احتیاج دارد و برای هر تعداد متقاضی  مجوز فعالیت داده خواهد شد. از ابتدای دولت یازدهم چهار هزار مجوز نشریه صادر شده است که این رقم در مقایسه با سال های قبل رشد داشته است و لذا در این دو سال فرصت ویژه ای برای نشریات ایجاد شده تا از توانمندی خود استفاده کنند. همچنین تعداد ۲۰۰۰ سایت محلی در سطح کشور فعال است که بایستی نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

ورود روزنامه قدس به بیست و نهمین سال فعالیت

اما بشنوید از ورود روزنامه قدس به بیست و نهمین سال انتشارش با انتشار ۸ هزار و هشتمین شماره. این روزنامه که وابسته به آستان قدس رضوی است، با انتشار ۸ هزار و هشتمین شماره خود وارد بیست و نهمین سال فعالیت خود شد و با گرافیک و ترکیب صفحات جدید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

 

تغییر گرافیک صفحه اول و دیگر صفحات این روزنامه و استفاده از نمادهای حرم مطهر رضوی مانند رنگ سبز و فیروزه ای و درج سلام بر حضرت امام رضا (ع) در لوگو از تغییرات جدید فرم این نشریه است. همچنین در صفحات روزنامه قرار است به حوزه های تخصصی خبری در روزهای مشخص پرداخته شود. این روزنامه شامل ۱۲ صفحه اصلی، ۴ صفحه ورزشی، ۲ صفحه حوادث، ۲ صفحه سبک زندگی و ۸ صفحه ویژه استانهای خراسان است و از هفته آینده و مقارن با ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) ۴ صفحه روزانه ویژه نوجوانان به آن اضافه می شود.

روزهای ۴ شنبه نیز ضمیمه ۸ صفحه ای «سلام» ویژه حرم مطهر رضوی و با موضوعات مرتبط با زائر و زیارت به همراه این روزنامه منتشر خواهد شد. روزنامه قدس وابسته به موسسه قدس آستان قدس رضوی است که دفتر مرکزی آن در مشهد و ۸۰ دفتر دیگر آن در تهران و استانهای کشور است. این روزنامه ۲۸ آذر ۶۶ تاسیس و از سال ۷۵ به صورت سراسری  همزمان در تهران و مشهد منتشر می شود. از دیگر تولیدات موسسه قدس می توان به ماهنامه زائر، پایگاه خبری قدس آنلاین و آنلاین عربی اشاره کرد. مدیرعامل موسسه رضا خوراکیان و سردبیر  روزنامه ایمان شمسایی است.

معرفی اعضای شورای عالی همایش مدیریت رسانه

در خبری دیگر در حوزه رسانه، اعضای شورای عالی دومین همایش بین المللی مدیریت رسانه با تشکیل جلسه هیئت مدیره آن، مشخص شدند. محمود اسعدی دبیر علمی دومین همایش بین المللی مدیریت رسانه در این باره گفت: چندی پیش جلسه هیئت مدیره این همایش برگزار شده و اعضای شورای عالی آن مشخص شدند.

وی افزود: به دنبال برگزاری اولین دوره همایش بین المللی مدیریت رسانه در آبان ماه سال گذشته، بنا بر این گذاشته شد که دومین دوره این همایش با همکاری و مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه صدا و سیما، مرکز آموزش و سنجش صدا و سیما، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات ISC (علوم جهان اسلام)، ایران داک و چند سازمان و نهاد رسانه ای برگزار شود.

دبیر علمی همایش مدیریت رسانه ادامه داد: طی جلسه هیئت مدیره این همایش، دکتر علی اکبر فرهنگی به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری، دکتر باقر ساروخانی به عنوان رئیس عالی همایش، دکتر حسن خجسته به عنوان رئیس عالی همایش و بنده هم به عنوان دبیر علمی منصوب شدیم.

به گفته وی، محور اصلی این دوره همایش، ارتباط سازمان های رسانه ای با دانشکده های مدیریت و ارتباطات دانشگاه ها و موضوع اصلی همایش هم، رسانه و مخاطب است. این همایش، خلاف دوره پیشین که به صورت دو روزه برگزار شد، یک روزه برگزار می شود و در آن کارگاه ها و ورکشاپ های مختلفی چون کارگاه آموزشی اقتصاد رسانه توسط دکتر حسینی دانا برگزار می شود.

اسعدی گفت: بیش از ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده و همایش هم روز ۲۶ دی در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

ورود ۵۹ خبرنگار خارجی کشور با مجوز ارشاد طی یک ماه

اما بشنوید از روند رو به رشد حضور خبرنگاران خارجی در ایران. بنابر اعلام اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه ٥٩ خبرنگار از ٢٥ رسانه خارجی غیرمقیم در آذرماه با مجوز موقت اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت به ایران آمدند.

رسانه‌ها

١٤١ رسانه بین‌المللی دارای دفتر نمایندگی فعال در ایران هستند و رسانه‌های دیگری که در ایران دفتر ندارند، بنابر تقاضا، مجوز فعالیت زمان‌دار دریافت می‌کنند.