تکنیکی‌ترین صنایع‌دستی ایران به بازارچه نرفت

برای نخستین بار سال ۸۷ بود که زمزمه احداث بازارچه های صنایع دستی در لرستان به گوش رسید تا این موضوع تبدیل به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به استان شود، مصوبه ای که تنها روی کاغذ باقی ماند و این در حالیست که بلاتکلیفی بازارچه های صنایع دستی سفر دوم هیئت دولت به سفر سوم نیز سرایت کرد تا موضوع راه اندازی این بازارچه ها در سفر سوم نیز مورد تصویب قرار گیرد.

موانع معرفی تکنیکی ترین صنایع دستی ایران

وجود موانع در راه اندازی بازارچه صنایع دستی استان لرستان در حالی رخ می دهد که صنایع دستی تولیدی این استان به لحاظ تکنیک و فن صنایع دستی در رتبه نخست کشور قرار دارد ولی همچنان به لحاظ معرفی و عرضه با چالش جدی مواجه است.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان را سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم، صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشوسازی، قالی، موج و گلیم بافی تشکیل می دهند؛ که البته این رشته ها تنها تعدادی از دهها صنایع دستی مرسوم در استان لرستان است.

این در حالیست که صنعتگران لرستانی با مشکلات مختلف در بخشهای مختلف تولید، عرضه و فروش مواجه هستند، مشکلاتی که این صنعت دیرینه را در پستوی فراموشی قرار داده است.

در این راستا ایجاد بازارچه صنایع دستی در لرستان یکی از مطالبات اساسی صنعتگران در این حوزه محسوب می شود و این در حالیست که با وجود وعده های از سوی مسئولان این آرزوی هنرمندان رنگ یاس و ناامیدی به خود گرفته تا تولیدات آنها در گوشه ای به فراموشی سپرده شود.

رونمایی از وعده جدید مسئولان برای بازارچه صنایع دستی

غلام رضا سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان صبح امروز پنج شنبه در جلسه کارگروه گردشگری لرستان به ایجاد بازارچه های صنایع دستی در تمام مراکز شهرستان ها و سایر شهرهایی که پتانسیل گردشگری دارند اشاره کرد و افزود: درخواست حداقل ۵۰۰ متر از زمین شهرداری ها بود که با کمک سرمایه گذاران و خیرین ساخت آن را آغاز کنیم مکاتباتی هم انجام شده اما هنوز شهرداری پاسخی به ما نداده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: معافیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای مناطق گردشگری علی رغم دارا بودن مصوبه هیئت وزیران، عوارض از متقاضیان اخذ می شود که درخواست تجدید نظر در این مورد را داشته ایم.

سلیمانی با بیان اینکه اعتبار درخواست شده برای تکمیل بازارچه صنایع دستی خرم آباد ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، یادآور شد: این برآورد درست نبوده و فقط حدود ۷۰۰ میلیون تومان صرف ساخت زیرساخت های این بازارچه شده و اشتباه برآورد مدیران قبلی ما را به چالش کشانده است.

وی عنوان کرد: سعی می کنیم تا نوروز آینده دائم صنایع دستی در مجموعه باغ گلستان احداث شود.