پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی در ابتدا با هدف خدمت به بشر و آسایش و راحتی وی در زندگی مدرن امروزی پیش‌بینی شد؛ ولی پس از گذشت مدتی از گسترش و رشد روزافزون این وسایل، دیگر این بشر بود که در خدمت تکنولوژی قرار گرفت. 

 

با ورود شبکه‌های اجتماعی و گسترش استفاده از آن‌ها و به دنبال آن، ایجاد فضاهای جدید، تشکیل گروه‌های مختلف و فراهم‌شدن اسباب آشنایی افرادی که تا قبل ازپدید آمدن این شبکه‌ها از وجود هم خبری نداشتند، ایجاد موقعیت‌های مناسب و البته سلب بعضی از موقعیت‌ها و نعمت‌هایی که بشر داشت و ارزش آن‌ها را نمی‌دانست، از پیامدها و تبعات این ظهور و بروز بود. زندگی‌ها در محدوده این شبکه‌ها خلاصه شد و هرکسی که تلفن همراهش این فناوری را داشت به سرعت به شبکه‌های گسترده اجتماعی پیوست و از این عضویت ابراز رضایت کرد.
 
شکی نیست که پیشرفت تکنولوژی و توسعه و رشد وسایل ارتباط جمعی نتایج مثبت بسیاری می‌تواند داشته باشد؛ اما با اینکه کاربران برای ارتباطات جمعی، شرایط خوب و راحتی را در اختیار دارند، اما گاهی این شبکه‌ها آرامش و آسایش بشر امروزی را به غارت برده و نوعی اعتیاد را بدون علائم ظاهری نامطلوب در میان کاربران رواج می‌دهند. ضمن اینکه مخالفتی با استفاده از فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی و ... نیست و فقط نوع استفاده از آن ها مورد بحث است.

 

شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام که به عقیده عده‌ای اعتیاد‌آور است، با قدرت بالا در جذب مخاطب امروزی به پیش می تازند و هرروز افراد جدیدی را به خانواده بزرگ فضای مجازی پذیرا می‌شوند. 

 

آشنایی کاربران با اینستاگرام به دلیل قابلیت‌هایی که دارد به دفترچه مصّور خاطرات مردم عادی تبدیل شده و در موقعیت‌ها و در مناظر و اماکن کشورهای مختلف با قراردادن تصویر و فیلم‌های چند ثانیه‌ای در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. 

 

تب محبوبیت «اینستاگرام» به سرعت به افراد مشهور هم سرایت کرد و ورزشکاران و هنرمندان عرصه‌های مختلف به نوبت وارد این شبکه شدند و با قراردادن تصاویر خود در موقعیت‌های مختلف با هزاران پسند و صدها نظر مثبت مواجه شدند. 

 

البته این فضای نزدیک برای ارتباط کاربران با افراد مشهور مثل بازیگران، فرصتی را ایجاد می‌کرد که اقدامات و سخنان هنرمندان با واکنش سریع و بی واسطه کاربران همراه شود. کاربران اینستاگرام در موقعیت هایی که افراد مشهور در جامعه هنری لب به سخنی می‌گشایند یا عمل خاصی را مرتکب می‌شوند یا کار خاصی را انجام نمی‌دهند، با ثبت نظرات خود از آن‌ها تقدیر می‌کنند یا به آن‌ها هجوم می‌آورند که البته گاهی و در مواردی تقدیرها و هم انتقادات کاربران در نهایت افراط  است.

 

کم کم فرصت قرار گرفتن در معرض دید میلیون‌ها کاربر، برخی از اهالی سینما را به این فکر انداخت که علاوه بر اطلاع‌رسانی تصویری و متنی حضورشان در اماکن تفریحی داخل و خارج از کشور، این امکان را دارند که اطلاعات و اخبار فعالیت‌های سینمایی خود را از طریق فضای مجازی و با درج تصویر و متن با مخاطبانشان در میان بگذارند تا کاربران اینستاگرام بخصوص هواداران و علاقه‌مندان از حضور آن‌ها در فیلم‌ها و فیلمسازی کارگردان‌ها مطلع شوند و اخبار را تا پخش مجموعه و اکران فیلم‌ها پیگیری کنند. به تدریج صفحه شخصی بازیگران پر از عکس، فیلم و تصاویر پشت صحنه با شرح و متن شد و عده دیگری از بازیگران هم که از محبوبیت خود نزد مخاطبان با خبر بودند، با راه‌اندازی صفحه اینستاگرامی به میلیون‌ها کاربر اطلاع‌رسانی کردند.

 

با این تفاسیر، شبکه اجتماعی «اینستاگرام» تبدیل به خبرگزاری شخصی تعدادی از بازیگران و فیلمسازان سینما شده است و این یعنی حذف بخش عمده‌ای از وظایف خبرنگاری، انتقال خبر و دروازه‌بانی آن بین منبع و مخاطب خبر که هیچگاه به مذاق گروهی از اصحاب رسانه خوش نمی‌آید.

 

جایگاه حرفه‌ای خبرنگار و مهارت در تنظیم و انتشار اخبار، توجه به ارزش‌ها و اولویت‌های خبری و ... بحثی است که در انتقال خبر از طرف برخی هنرمندان که به انتشار اخبار فعالیت‌های سینمایی خود از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌پردازند، رعایت نمی‌شود. از طرفی بخشی از کار اهالی رسانه، نگارش و انتشار گزارش‌های مفصل، تحلیل و نقدهای تخصصی سینمایی است که خوشبختانه به دلیل ویژگی‌هایی مثل تخصصی و حرفه‌ای‌تر بودن این مباحث، هنوز امکان ورود به این حوزه برای آن گروه از بازیگران، فراهم نشده است.