هفته گذشته از مستند «پشت صحنه» در تالار فردوسی دانشگاه تهران رونمایی شد، فیلمی که برای نخستین بار به آسیب‌شناسی مشکلات جنسی در جامعه پرداخته است. به همین مناسبت گفت‌وگوی کوتاهی با تهیه کنندهٔ این مستند ترتیب دادیم. سید جمال عود سیمین به پرسش‌های ما پاسخ‌های جالبی داده است که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که به دنبال ساخت مستند در زمینهٔ مسئلهٔ نیاز جنسی رفتید؟

فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که معضلات کنونی در زمینهٔ نیاز جنسی را نفی کند، اما به نظر می‌رسد که ما به شرایطی که در جامعه به وجود آمده و اساسا به این ناهنجاری‌های موجود، تن داده‌ایم و آن‌ها را پذیرفته‌ایم، وگرنه اگر یک نفر از بیرون به جامعهٔ ما نگاه کند، قطعا با تعجب خواهد پرسید: چرا کسی در زمینهٔ مسئلهٔ جنسی کار فرهنگی نمی‌کند؟ چنین کسی دیگر نمی‌پرسد که چرا به سراغ این موضوع رفته‌اید.

رویکرد شما در این مستند چه بوده است؟

ببینید ما اصلا به دنبال بزرگنمایی معضلات نبوده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا حد امکان کارمان اخلاق محور باشد. آبروی انسان‌ها برایمان مهم بوده است. از طرفی هم نخواسته‌ایم که واقعیات جامعه را لاپوشانی کنیم و بگوییم اساسا مشکلی وجود ندارد و «همه چی آرومه». نیاز جنسی را به عنوان یک نیاز حقیقی به رسمیت شناخته‌ایم و سعی کرده‌ایم معضلات ناشی از انحراف این نیاز را به تصویر بکشیم. مانند برخی آثار دیگر به طرح مسئله هم اکتفا نکرده‌ایم و اگر آسیب‌ها را نشان داده‌ایم، راهکار هم ارائه کرده‌ایم.

این مستند چگونه اکران خواهد شد؟

ما بعد از پایان کار، مستند را به جمع زیادی از نخبگان نشان دادیم و از آن‌ها در زمینهٔ نحوهٔ اکران مستند نظرخواهی کردیم. نظر غالب کار‌شناسان این بود که می‌توان مستند را در فضاهای مجازی در اختیار عموم مردم قرار داد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که مستند در سایتی به آدرس http: //poshtesahne. tv/ در اختیار عموم قرار بگیرد. البته برای جمع‌های نخبگانی از قبیل دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهاد‌های فرهنگی، مسئولین کشوری و... نیز بنا به درخواست‌هایشان اکران خواهیم داشت.

اگر می‌خواهیم نسل جوان را حفظ کنیم، باید برای مسئلهٔ مهمی مانند نیاز جنسی برنامه داشته باشیم. خود را به خواب زدن، کمکی به رفع معضلات فرهنگی نمی‌کند. امیدوارم «پشت صحنه» به عنوان اثری پیشرو بتواند جاده را برای فرهنگسازی در زمینهٔ نیاز جنسی باز کند. امیدوارم دلسوزان از اهالی فرهنگ هم وارد شوند و در این مسیر کار کنند تا بتوانیم جلوی سیل ویرانگر انحرافات ناشی از نیاز جنسی را بگیریم.

فعالان مستند دانشگاهی می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی http: //poshtesahne. tv/ و یا از طریق شماره همراه 09384460344 اقدام به ثبت نام برای اکران این فیلم نمایند.

همچنین فروش پستی و دانلودی این مستند از طریق پایگاه http: //poshtesahne. tv/ انجام می‌شود.