چرا سریال‌ها را کپی می‌کنید؟!
سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی این روزها در شبکه خانگی توزیع می‌شود و عواملش به منظور مقابله با تعداد بسیار زیاد کپی و دانلود غیرقانونی، کمپینی با نام «روز شهرزاد» را راه‌اندازی کرده‌اند.

 

به میان مخاطبان سریال‌های نمایش خانگی رفت تا علت دانلود یا کپی غیرقانونی این سریال‌ها را از خود آنها جویا شود.

 

«شبکه خانگی به مخاطبانش احترام نگذاشت»، «چرا ما مردم باید هزینه کم‌کاری‌های تلویزیون را بدهیم؟»، «نمی‌شود همیشه از مردم انتظار حمایت داشت»، «به خودشان زحمت عذرخواهی هم نمی‌دهند»، «قرض‌ گرفتن سریال‌ها از لحاظ قانونی و شرعی مشکلی ندارد!» و «حداقل سریال دیدن را از مردم دریغ نکنیم» از جمله نظرات افرادی است که سریال‌های شبکه خانگی را به صورت غیرقانونی تماشا می‌کنند.

 

شبکه خانگی به مخاطبانش احترام نگذاشت

 

یک خانم 24 ساله دانشجوی رشته ادبیات‌ فارسی با بیان اینکه در این سال‌ها شبکه خانگی به مخاطبانش احترام نگذاشته است، می‌گوید: بسیاری از سریال‌های شبکه خانگی ناتمام گذاشته شدند یا اینکه هر قسمت به شکل نامنظمی در مغازه‌ها توزیع می‌شد؛ یعنی گاهی یک هفته گاهی بیشتر باید منتظر آمدن قسمت بعدی سریال می‌شدیم.

او ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم همه اینها باعث شد تا مردم اعتمادشان را نسبت به سریال‌های شبکه خانگی از دست بدهند و از طرفی چون این سریال‌ها پر از چهره‌های محبوب هستند، هر کسی را ترغیب می‌کند که به هزینه ناچیزی آنها را دانلود کنند.

 

چرا ما مردم باید هزینه کم‌کاری‌های تلویزیون را بدهیم؟

 

پسری 25 ساله دانشجوی رشته مهندسی کامپوتر می‌گوید: وقتی می‌توانم 10 قسمت از یک سریال را با پرداخت فقط 2000 تومان ببینم، چرا باید برای همان 10 قسمت 40000 تومان هزینه کنم؟

 

این مخاطب معتقد است: چرا ما مردم باید هزینه کم‌کاری‌های تلویزیون را بدهیم؟ من فکر می‌کنم برخی از علاقه مردم نسبت به هنرمندان سوءاستفاده می‌کنند. من اگر برای خرید سریال‌های شبکه خانگی هزینه کنم، در واقع به آنها کمک کرده‌ام!

 

نمی‌شود همیشه از مردم انتظار حمایت داشت

 

یک خانم 23 ساله دانشجوی رشته طراحی صنعتی می‌گوید: من افراد زیادی را می‌شناسم که پرداخت هفته‌ای 4000 تومان برای اینکه فقط یک قسمت از سریال را ببینند، واقعاً برایشان سنگین است. نمی‌شود که تلویزیون به عنوان رسانه ملی به هر دلیلی برای مردم سریال خوب نسازد و عده‌ای هم از این موقعیت استفاده کنند، با قیمت زیاد در شبکه خانگی سریال تولید کنند و از مردم هم انتظار داشته باشند که همیشه حمایتشان کنند.

 

به خودشان زحمت عذرخواهی هم نمی‌دهد

 

یک آقای 30 ساله کارمند اداره دولتی با بیان اینکه من اوایل سریال‌های شبکه خانگی را خریداری می‌کردم، ادامه می‌دهد: ولی وقتی دیدم که آنها به هیچ وجه به مخاطبانشان احترام نمی‌گذارند و به صورت نامنظم هر قسمت را توزیع می‌کنند یا اینکه اصلاً سریال را تمام نمی‌کنند و به خودشان هم زحمت نمی‌دهند که بابت این موضوع از مردم عذرخواهی کنند، من هم دیگر به آنها احترام نمی‌گذارم.

 

این مخاطب می‌گوید: اگر تلویزیون وظیفه خودش را درست انجام دهد، سریال‌های خوب بسازد و فضا را برای هنرمندان فراهم کند، مخاطبانش را از دست نمی‌دهد.

 

نمی‌ارزد برای سریال‌های پر بازیگر هزینه کنم

 

یک خانم 30 ساله کارمند بانک می‌گوید: بسیاری از سریال‌های شبکه‌ خانگی صرفاً پر از بازیگر‌های معروف هستند که برای من نمی‌ارزد برای دیدن این سریال‌ها بخواهم پول بدهم؛ از طرفی وقتی بدون هزینه زیادی می‌توانم راحت آنها را دانلود کنم، گاهی بعضی از قسمت‌های این سریال‌ها را به همین شیوه می‌بینم.

 

قرض‌گرفتن سریال‌ها از لحاظ قانونی و شرعی مشکلی ندارد!

 

یک دختر 18 ساله معتقد است: من معمولاً سریال‌های شبکه خانگی را از دوستانم قرض می‌گیرم و درباره درستی این کار هم تحقیقاتی انجام دادم که چون این کار با اختیار صاحب DVD هست از لحاظ قانونی و شرعی هیچ مشکلی ندارد.

 

حداقل سریال دیدن را از مردم دریغ نکنیم

 

یک آقای 28 ساله که در آموزشگاه‌های خصوصی تدریس می‌کند، درباره دانلود‌های غیرقانونی سریال‌های شبکه خانگی می‌گوید: من خودم با دانلود غیرقانونی مخالفم، اما فکر می‌کنم اینکه ما مجبوریم برای دیدن سریالی با کیفیت مناسب هزینه بپردازیم، آن هم در شرایطی که سطح سریال‌های تلویزیونی اینقدر پایین است، اصلاً درست نیست و در واقع ما با خریدن سریال‌ها به درستی این کار صحه می‌گذاریم.

 

او ادامه می‌دهد: از طرفی کشور تنها در همین تهران و افراد پولدار خلاصه نمی‌شود. عده زیاد هم در همین تهران، شهرستان‌ها و روستاهای کشورمان دلشان می‌خواهد مثل سایر مردم این سریال‌ها را تماشا کنند ولی به علت عدم داشتن توان مالی نمی‌توانند. با شرایط نامناسب اقتصادی حداقل سریال دیدن را از مردم دریغ نکنیم.

 

به گزارش ایسنا، «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، اولین سریالی بود که از طریق شبکه‌ خانگی منتشر شد. حضور بازیگران معروفی چون حمید فرخ‌نژاد، الناز شاکردوست، حمید گودرزی، نسرین مقانلو، مهراوه شریفی‌نیا و آشا محرابی به همراه داستانی که جذابیت کافی داشت باعث شد تا عده زیادی این سریال را خریداری کنند؛ ولی نیمه رها کردن اولین سریال در شبکه خانگی باعث شد که سریال‌های شبکه خانگی تا مدت‌ها برای مردم بوی بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری بدهد.

 

فصل سوم «قلب یخی» با موضوع و بازیگرانی کاملاً متفاوت به کارگردانی سامان مقدم در شبکه خانگی توزیع شد.

 

با ورود مهران مدیری با سریال «قهوه تلخ» به شبکه خانگی، آن هم پس از چند سال غیبت در تلویزیون، شبکه خانگی بار دیگر جان گرفت و به رونق افتاد. درخواست مهران مدیری که آن زمان از شخصیت‌های به شدت محبوب مردمی محسوب می‌شد برای عدم کپی سریال «قهوه تلخ» باعث شد تا برخی از مخاطبان برای مدتی هم که شده دست از این کار بردارند؛ اما این بار هم شبکه خانگی نتوانست پاسخگوی اعتماد مردم باشد؛ «قهوه تلخ» نه تنها منظم منتشر نمی‌شد بلکه به دلایل نامعلومی ناتمام باقی ماند.

 

«ویلای من»، «عطسه» و «شوخی کردم» از دیگر سریال‌های مهران مدیری در شبکه خانگی بود.

 

همچنین داوود میرباقری از دیگر کارگردان‌های با سابقه تلویزیونی بود که با سریال‌های «دندون طلا» و «شاهگوش» پا به عرصه تولید سریال در شبکه خانگی گذاشت.

 

در حال حاضر سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی و ایفای نقش بازیگرانی چون علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار و ابوالفضل پور به شکل منظم در شبکه خانگی منتشر می‌شود.