بازیگر «هری پاتر» درگذشت

آلن ریکمن بازیگر سرشناس سینما و تئاتر بریتانیا شب گذشته در سن 69سالگی به‌دلیل سرطان دار فانی را وداع گفت. این بازیگر مشهور که به‌خاطر نقش پروفسور اسنیپ در مجموعه هشتگانه «هری پاتر» شناخته می‌شد، سابقه بازی در آثاری چون «سویینی تاد» ساخته تیم برتون، «پیشخدمت» به‌کارگردانی «لی دنیلز»، «رابین هود: شاهزاده دزدان» اثر کوین رینولدز و... را هم دارد. ریکمن به‌خاطر صدای خاص و جذابش هم میان اهالی هنر مشهور شده بود، آن‌قدر که بارها به‌عنوان نریتور در برنامه‌های مختلف حضور پیدا کرد و حتی صدایش را به نقش «کاترپیلار» در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» هم قرض داد. او به‌جای این نقش در «آلیس در سرزمین عجایب 2» هم صحبت کرده که امسال از آن رونمایی خواهد شد.

ریکمن 4 بار نامزد جایزه بفتا شد که از آن میان یک جایزه را به خودش اختصاص داد. همین طور به‌خاطر «راسپوتین» در سال 1996 توانست جایزه گولدن گلوب بهترین بازیگر سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی را به خودش اختصاص دهد. به‌خاطر این اثر وی برنده جایز امی هم شد. این بازیگر سرشناس بریتانیایی که در تئاتر هم سابقه چشمگیری دارد دو بار در سالهای 1987 و 2002 نامزد جایزه تونی شده بود، جایزه‌ای که به اسکار تئاتر مشهور است.

او که گرایش‌هایش به حزب کارگر بریتانیا مشهور و علنی بود، ابتدا نقش پروفسور اسنیپ را نمی‌پذیرفت اما در جلسه‌ای خصوصی جی.کی. رولینگ که اصرار به بازی وی در این نقش داشت، رازهای کاراکتر او را گفت تا ریکمن مجذوب نقش شد و آن را ایفا کرد.

از شب گذشته موج پیام‌های تسلیت در شبکه‌های مجازی بالا رفته اما اگر می‌خواهید اوج محبوبیت ریکمن را در بریتانیا و خصوصاً میان هواداران مجموعه هری پاتر ببینید شاید فقط همین یک جمله کافی باشد: «هرچقدر دلت می‌خواهد از گریفیندور امتیاز کم کن، ولی فقط برگرد».