یخ‌بندان! جاده نشر لغزنده است

یخ‌بندان در نشر! این بهترین عبارتی است که می‌توان برای این روزهای نشر برگزید. در حالی که مدیران فرهنگی در یک سو درگیر بحث‌های سیاسی هستند و کمتر به فکر فعالان این عرصه هستند در دیگر سو فعالان فرهنگی که ناشران یکی از اعضای مهم آن هستند در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و روزگار سختی را می‌گذرانند و سرمای زمستان به جان نشر کشور نشسته و جاده نشر کشور را مناسب برای لغزش و زمین خوردن کرده است. مدیرانی که باید به فکر معیشت این بدنه باشند کمتر به آن فکر می‌کنند و بدنه نحیف نشر روز به روز در حال لاغرتر شدن است.

هفته پایانی دی 94 شاهد پرفروش شدن کتاب «ریشه‌ها» بودیم. «ریشه‌ها» کتابی است نوشته آلکس هیلی، نویسنده معاصر آمریکایی. او در این داستان، زندگی خانواده و نیاکانش را به تصویر می‌کشد. پیام محوری این داستان، وضعیت نابسامان آمریکاییان آفریقایی‌تبار و بیان رنج‌ها و کاستی‌های زندگی ایشان در دوران برده‌داری و پس از آن است.

نکته جالب توجه در مورد این کتاب و عنوانش، این است که طی هفته‌های گذشته در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» نشان داده شد که بازیگر نقش «کیمیا» خاطرات خود را با عنوان «ریشه‌ها» منتشر کرد که موجب ایجاد شوخی و خنده در فضای مجازی و اهالی کتاب شد.

سرمای این روزها که البته کمی از شدت آن کاشته شده و شاهد هوایی بهاری هستیم در بازار کتاب نیز دیده می‌شود و پرفروش‌ها نیز مانند هفته گذشته دچار یخ زدگی شدند و بدون تغییر به هفته پایانی دی رسیدند.

ردیف عنوان کتاب
پرفروش اول دختر شینا
پرفروش دوم نامیرا
پرفروش سوم حاج قاسم

فروشگاه شهید کاظمی در قم یکی از کتابفروشی‌هایی است که در بین حدود 50 کتابفروشی‌ «زیر بازارچه کتاب» به صورت هفتگی اطلاعات پرفروش اعلام می‌کند. کتاب «بازگشت از نیمه راه» کتابی که 25 هزار نسخه از آن منتشر شده پرفروش اول این فروشگاه است. این کتاب جریان‌شناسی مخالفت‌ها با نظام انقلابی ایران از دوران آن است و چهره‌هایی که دست به مخالفت زده‌اند را معرفی کرده است. «کار باید تشکیلاتی باشد» بیانات رهبر انقلاب پیرامون کار تشکیلاتی یکی دیگر از کتبی است که در این فروشگاه پرفروش شده است. «نامیرا» اثر صادق کرمیار یکی دیگر از کتاب‌هایی بود که در این هفته در این فروشگاه پرفروش شده بود. «دختر شینا» که در دور سوم مسابقه کتاب و زندگی معرفی شده نیز در این فروشگاه پرفروش شده است. «حاج قاسم» خاطراتی از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش در این فروشگاه بوده است.

ردیف نام نویسنده
نویسنده اول بهناز ضرابی‌زاده
نویسنده دوم صادق کرمیار
نویسنده سوم علی اکبری مزدآبادی

یکی از موضوعاتی که در این روزها مورد توجه قرار می‌گیرد کتاب‌هایی با عنوان «داعش» است. داعش که پدیده‌ای نسبتا نوظهور محسوب می‌شود بستری مناسب برای ترجمه و یا حتی تالیف کاب به شمار می‌رود و از این رو ناشران از این فرصت برای تولید کتب استفاده می‌کنند. حال در مورد ارزش محتوایی آنها باید کارشناسان نظر بدهند.

پرفروش شدن برخی کتب گاهی تابعی از یک موج یا جریان است اما پرفروش ماندن نکته‌ای است که نمی‌توان آن را بی ارتباط با کتاب ندانست و باید عنوان کرد کتاب‌هایی که پرفروش می‌مانند توانسته‌اند موفق باشند و در میان حجم انبوه کتاب‌های منتشر شده در فضای نشر کشور دوام بیاورند. در این بین می‌توان اسامی کتاب‌های بسیاری را برشمرد که در ذهن مخاطبان کتاب مانا شده‌اند.

در هفته پایانی دی 94 تغییر زیادی در ترکیب ناشران پرفروش نیز ایجاد نشد و یخ‌بندانی که در پرفروش‌ها شاهد بودیم را در ناشران پرفروش نیز شاهد هستیم و بد نیست متولیان فرهنگی که در هنگام سخن گفتن خوب حرف می‌زنند فکری به حال پیکره نحیف نشر بکنند.

ردیف عنوان ناشر
ناشر اول سوره مهر
ناشر دوم کتاب نیستان
ناشر سوم دفتر نشر معارف

برای دریافت فهرست پرفروش‌های هفته پایانی دی ماه ۹۴ اینجا را مشاهده کنید.