این روزها به برکت حضور پررنگ شبکه های مجازی در زندگی روزمره مان ، در لحظه خبرهای مختلفی به دستمان می رسد. از خبرهای جنجالی انتخاباتی گرفته تا خبر انتشار عکسهای خصوصی هنرمندان و ورزشکاران. خبرهای سیاسی و مسایل روز دنیا برای هرکسی جذابیت ندارند اما مقوله ورود به حریم خصوصی افراد مشهور گویی تنورش همیشه داغ داغ است.مدتی پیش بود که خبر لو رفتن فیلم و عکس های دروازه بان پرسپولیس تیتر اول سایت ها و خبرگزاری ها شد. مطالبشان را که می خواندید نکات قابل توجهی دستگیرت می شد. خبرها در دنیای امروز به هیچ وجهی قابل کتمان نیستند و وقتی اتفاقی خبری شد نمی توان جلوی نفوذش را گرفت اما چیزی که بسیار جای تاسف و تاثر دارد کنجکاوی بیش از حد مردم برای دیدن اسناد تصویری این اتفاق است.

 کافی است کلمه عکس را در گوگل جستجو کنید، می بینید که پربازدید ترین کلیدواژه در ایران تصاویر خفن و لورفته است! نمی دانم چه چیزی یک شخص را که شاید نتوان نامش را انسان گذاشت به چنین سمت و سویی می کشاند که به سادگی آب خوردن، ریختن آبروی دیگران خصوصا چهره های مطرح را تفریحی خبرساز و جنجالی بداند. این که هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و …. چطور زندگی می کنند و در مهمانی هایشان چگونه رفتار می کنند ؛ اگرچه تنها به خودشان مربوط نمی شود (چرا که همواره در معرض دید و به تبع آن الگوی بسیاری از افراد جامعه هستند و امروز در اتاق شیشه ای ارتباطات چیزی از چشم کسی پوشیده نمی ماند) اما دست به دست گرداندن عکس و فیلم این اشخاص کار بسیار زشت و ناپسندی است که هرکس با داشتن پایین ترین حد وجدان و انصاف این مطلب را تایید می کند.

 

اگر این ها مراعات جایگاه ویژه خود و محبوبیتی را که در بین مردم دارند، نمی کنند آیا ما اجازه چنین جنایت هایی را داریم ؟! اگر این ها در جشن ها و مراسم هایشان خدا را آنطور که باید ناظر نمی بینند آیا ما حق نمایش خطاهایشان را داریم؟! چه کسی این حق را به ما داده درحالی که قطعا هرکدام از ما هم گناهان و خطاهای بسیاری را در پرونده اعمال مان داریم.

 ناراحت کننده تر از نقل این اخبار اینکه برخی از سودجویان حتی آدرس دقیق دسترسی اینترنتی به تمامی این عکس ها را هم در اختیار مشتاقان قرار می دهند و با افتخار و به هر قیمتی به دنبال جذب کلیک برای سایت زردشان هستند! به عنوان مثال تی وی پلاس در حرکتی بسیار جلف و زننده به دنبال کشف راز مکانی می گردد و با آب و تاب و کنایه از لورفتن عکس های شخصی اش صحبت می کند! دختر خاله و دختر عمو و دختر همسایه مگر فرقی دارد ، وقتی کار کار ناپسندی بوده؟ و شما که به دنبال افشای این خطا این در و آن در زدید هم سهم شراکتتان بسی پررنگ و قابل توجه است. نمی دانم اگر این اتفاق تلخ خدایی نکرده برای خودمان بیفتد چطور می توانیم با موضوع کنار بیاییم. شاید مثل آن یکی با شبکه بی بی سی مصاحبه و درددل کنیم و شاید همانند آن دیگری با اعتماد به نفس بگوییم : سرمان بالاست چون خطایی نکرده ایم.

با این حال نتیجه تلخ و تکان دهنده ای که از بازتاب چنین اتفاقات ناراحت کننده ای حاصل می شود این است که متاسفانه بیش از اینکه این روزها شاهد هک شدن اکانت های شخصیت های معروف باشیم، شاهد و ناظر انسانیت های هک شده ای هستیم که دیر یا زود دامانمان را می گیرد. اگر در تمامی این جریانات مشابه کمی مقابل کنجکاوی های بی مورد و شیطنت های درونمان بایستیم بی شک با موج زودگذر اما شکننده این اخبار هم مواجه نمی شویم چرا که به زودی همه چیز برای قضاوت در محضر خداوند عالم بدون ذره ای کم و زیاد عرضه خواهد شد.