صدای عقیلی از «معمای شاه» حذف می شود؟

علی لدنی تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» که هر جمعه شب به کارگردانی محمدرضا ورزی از شبکه یک سیما پخش می شود و انتقاداتی که نسبت به این مجموعه در رسانه ها مطرح می شود به خبرنگار مهر گفت: من انتقادها را می خوانم و فکر می کنم خوب است که این فضای نقد وجود دارد با این حال تحلیل ها باید منصفانه ارایه شود.

وی ادامه داد: آنچه که در این سریال دیده می شود ساخته ما و کارگردان اثر است و هر کسی می تواند نسبت به آن نقطه نظری داشته باشد. مساله مهم این است که آنچه در سریال اتفاق می افتد بر اساس مستندات تاریخی است که پژوهشگران آن را تایید کرده‌اند. 

لدنی درباره مستندات تاریخی و اینکه بعضی از این مسایل نیز مورد انتقاد است، گفت: ما از نظرات منتقدان استفاده می کنیم اما آنچه که در سریال آورده شده است از منابع تاریخی بهره گرفته شده است و نسبت به این منابع شک و تردیدی وجود ندارد. همچنین آثار نمایشی قبل از نمایش واکاوی و بازبینی می شوند و اگر نکته ای مورد شبهه باشد درآورده می شود. 

تهیه‌کننده سریال «معمای شاه» در پاسخ به اینکه درام چه نقشی در این سریال داشته است و همچنین ساختار آن توضیح داد: سریال «معمای شاه» یک کار تاریخ محور است تا درام محور. در کارهای درام محور عوامل برداشت خود را از تاریخ ارایه می کنند ولی ما در این سریال عینا مستندات تاریخی را عرضه کرده ایم و حتی در مواردی دیالوگ ها همانگونه که در مستندات به کار رفته، بیان شده است. به طور مثال این سریال را نمی توان با «شهرزاد» اثر حسن فتحی مقایسه کرد چراکه «شهرزاد» کاری درام محور است و در حاشیه آن به تاریخ هم پرداخته می شود.

وی تصریح کرد: فیلمنامه ای که ما برای این سریال نوشتیم از همان ابتدا تاریخ محور بود و درام تنها قرار بود به این اثر کمک کند. در ساخت یک اثر تاریخی هم نمی توان در آن دخل و تصرف کرد درحالیکه درام باعث می شود که شما از مستندات تاریخی دور شوید.

تهیه کننده سریال «معمای شاه» در پایان درباره حضور سالار عقیلی در یکی از شبکه های بیگانه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من اطلاعی از حضور وی ندارم با این حال امیدوارم در پخش سریال مشکلی بوجود نیاید. در حال حاضر دستوری به ما ابلاغ نشده است.