خانم بازیگر از نقشش در کیمیا می‌گوید

سعیدی بعد از اخذ دیپلم به‌صورت قراردادی به استخدام فرهنگ و هنر درآمد و در دانشگاه در رشته ادبیات انگلیسی ادامه تحصیل داد.

او علاوه بر حضور در تئاتر و تلویزیون، فعالیت خود را در سینما نیز ادامه داد و سال 75 در اولین فیلم سینمایی‌اش بازی کرد‌.

ازجمله کارهای کارنامه بازیگری سعیدی می‌توان به مجموعه‌های صنوبر، مریم مقدس، ستایش، بوی باران، چشمان آبی زهرا و... اشاره کرد.

سعیدی چند وقت پیش در نمایش جنایات و مکافات به کارگردانی پسرش ایمان افشاریان در قالب یک نقش منفی (پیرزن ربا‌خوار آلنا ایوانونا، بازی متفاوتی در کنار مهدی پاکدل (راسکلنیکف)، مجید آقاکریمی (پاریفری) و الهام شکیب (کاترین) ارائه کرد.

این روزها شاهد بازی این بازیگر توانا در سریال کیمیا هستیم. با سعیدی درباره سریال و نقش مادری که بازی می‌کند گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

پیش از این با جواد افشار به عنوان بازیگر همکاری داشتید؟

بله، با جواد افشار در سریالی همکاری کرده بودم . او کارگردان خوب و مسلطی است.

پرداختن به مقاطع مختلف تاریخ معاصر کشورمان در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 در سریال کیمیا چقدر برای شما مهم بود؟

دهه 50 بخصوص سه سال آخرش و پیروزی انقلاب یک نقطه عطف در تاریخ کشورمان است و بروز جنگ بعد از دو سال از پیروزی انقلاب همه مردم و مسئولان کشور را وارد یک چالش مهم کرد.

بنابراین پرداختن به این سال‌های مهم و پر التهاب در قالب ساخت فیلم و سریال خیلی مهم و ضروری است.

خوشبختانه سریال بازتاب‌های خوبی میان مردم داشته است. در سریال کیمیا یک پروسه 30 ساله تاریخ معاصر روایت می‌شود و این مسائل برای نسل جوانی که آن سال‌ها را تجربه نکرده منبع بسیار خوبی برای رجوع است .

پیشتر هم نقش مادر شهید و مفقودالاثر بازی کرده بودید؟

قبل از حضور در کیمیا مدتی بود که کمتر نقش خوبی برای بازی به من پیشنهاد شده بود و حدود یک‌سال کاری را قبول نکردم.

کیمیا و داستانش متقاعدم کرد بتوانم نقش این مادر شهید را بازی کنم و در سریال کیمیا بهترین‌ بازیگران سینما و تلویزیون حضور داشتند و خوشحالم در کنار این بازیگران طراز اول در یک کار ارزشی بازی کردم.

در مورد ویژگی‌های این مادر شهید، کارگردان برایتان چه تحلیل‌هایی ارائه کرد؟

این مادر (مونس) سمبل انتظار و نزدیک به دو دهه منتظر بازگشت پسرش بوده است، بعد از گذشت 20 سال هنوز موقعی که زنگ در خانه به صدا در‌می‌آید احساس می‌کند پسرش بازگشته است و هیجان‌زده می‌شود.

به هرحال مادر است با تمام عشق‌های واقعی به فرزند. من تلاش کردم در بازی‌ام این عشق دیوانه‌وار و مقدس مادرانه نسبت به فرزندم را به مخاطب منتقل کنم.

این مفقود بودن جنازه فرزند چقدر در تداوم این حس انتظار اثرگذار است؟

خیلی مهم است و همان طور که در سریال می‌بینیم بعد از گذشت سال‌ها هنوز اتاق پسرش دست نخورده است‌. مدام با یاد و خاطره فرزندش زندگی می‌کند.

به نظر می‌رسد این مادر با کمک کردن به دختر کیمیا تلاش می‌کند به آرامش برسد.

بله، به هرحال علاقه دارد این دختر و مادر به هم برسند و با کیمیا احساس همدردی می‌کند و می‌داند فراغ و دوری فرزند چقدر تلخ و جانکاه است.

تشویق‌های مردم در روند کاری‌تان چه اثراتی داشته است؟

بدون تردید این تشویق‌ها برایم دلگرم‌کننده بوده و برای مردم و نظراتشان احترام ویژه‌ای قائل هستم و سعی می‌کنم شخصیتی که از من در ذهن مردم ساخته شده است، خرابش نکنم.

اگر به مردم احترام بگذارید و بدانند برای آنان کار می‌کنید در نهایت این کار بر دل مردم می‌نشیند. در واقع مردم می‌دانند که شما برای آنها کار می‌کنید و به کار خوب ارزش قائل می‌شوید.

با تمام اینها کمتر شما را در قالب نقش‌های منفی دیده‌ایم. به ایفای نقش‌های منفی علاقه ندارید؟

درست است که بیشتر در نقش‌های مثبت بازی کرده‌ام، اما این باعث اشتباه بعضی از کارگردان‌ها شده و آنها فکر می‌کنند من فقط توانایی بازی در نقش‌های مثبت را دارم.

اتفاقا من این اواخر چند نقش منفی بازی کرده‌ام که نقش‌ها خیلی هم خوب از کار در‌آمد. اما باور‌پذیری نقش‌های مثبت من برای مخاطبان خیلی راحت‌تر است.

در سریال ناری‌گل نقش یک زن ایلیاتی را بازی کردم و کارگردانی آن را محمد سلیمان تاش به عهده داشت‌.

این مادر بسیار سرسخت بود و یک مادر‌شوهر بسیار سختگیر محسوب می‌شد که می‌خواست به زور زن پسر مرده‌اش را به عقد پسر کوچک‌ترش در‌بیاورد.

سخت نبود چنین نقشی را بازی کنید؟

نه، دوست دارم نقش‌های متفاوت بازی کنم‌. البته بازیگران انتخاب می‌شوند و نمی‌توانم هر نقشی را که دلم می‌خواهد بازی کنم، دوستان کارگردان براساس ویژگی‌های نقش‌هایشان بازیگران را انتخاب می‌کنند.

من هم فاکتورهایی برای پذیرش نقش‌هایم دارم که مراقبم از آن عدول نکنم. یعنی در وهله اول ما انتخاب می‌شویم و بعد براساس متن نقش را قبول یا رد می‌کنیم.

در حقیقت تمایلی ندارم در نقش‌هایی بازی کنم که به آن علاقه، دلبستگی، ارتباط و سنخیتی ندارم. در این چهار دهه دوران بازیگری‌ام از ایفای نقش‌های خنثی دوری کرده‌ام و یک جاهایی از بازی مدام نقش‌های زنان صرفا مثبت خسته می‌شوم.

البته پسرم ایمان در کار جدیدش نمایش جنایت و مکافات یک نقش منفی بسیار درست و درمان به من پیشنهاد کرد که یک پیره زن ربا‌خوار است و معمولا ایمان در زمان نوشتن فیلمنامه برایم نقشی می‌نویسد. تقریبا در پنج فیلم پسرم مثل آینه‌ای در غبار و قشلاق بازی کرده‌ام.

نترسیدید با بازی در یک نقش خیلی منفی در نمایش جنایت و مکافات دوستان شما دلخور شوند؟

برای خیلی از مخاطبان جالب بود زهرا سعیدی چنین نقشی بازی کرده است.

لابد با نقش‌تان در سریال کیمیا مقایسه می‌کنند؟

آن موقع که در تئاتر جنایت و مکافات بازی می‌کردم هنوز بازی‌ام در سریال کیمیا روی آنتن پخش نرفته بود و مخاطبان نمی‌توانستند مقایسه‌ای انجام بدهند.

این نمایش در جشنواره تئاتر فجر هم قرار است روی صحنه اجرا شود و منتظر واکنش مخاطبان هستم. در 30 شب اجرا هم نمایش با استقبال خوب مردم روبه‌رو شد.

چقدر تاثیر حضور شما در کارهای هنری باعث شد فرزندان‌تان جذب فعالیت‌های هنری شوند؟

همسرم هم جزو نویسندگان و هنرمندان پیشکسوت شیراز است. ایمان به دلیل وجود چنین پدری جذب فعالیت‌های هنری شد و طبیعی است در خانواده‌ای که پدر و مادر کار هنری می‌کنند بچه‌ها هم‌چنین علاقه‌ای داشته باشند.

پسر دیگرم احسان در صدابرداری و صدا‌گذاری فیلم و سریال فعالیت می‌کند و در سریال درحاشیه 2 با مهران مدیری همکاری می‌کند‌.

همسر ایمان هم بازیگر است‌. دختربزرگم هم طراحی داخلی و دکوراتور خوانده و دخترم کوچک‌ترم مشغول تحصیل در رشته موسیقی است‌.

من در دوران جوانی دبیر آموزش و پرورش بودم و سال‌ها به تعلیم و تعلم دانش‌آموزان پرداختم و همیشه پذیرای حرفه‌های بچه‌هایم هستم.

با توجه به چالش‌های فعالیت‌های هنری آیا مخالفتی برای ادامه این مسیر توسط فرزندانتان نداشتید؟

فرزندانم آگاهانه راه زندگی خود را انتخاب کردند و چون به فعالیت‌های حرفه‌ای علاقه دارند و از آن لذت می‌برند من هم مخالفتی نداشتم و کسی را نمی‌شود به زور مجبور کرد در فلان شغل و زمینه کاری فعالیت کند.

چقدر در این زمینه با شما مشورت کردند؟

مشورت می‌کنند و من هم تا حد توانم برای رسیدن به موفقیت کمک‌شان کردم و حالا هم در کارشان موفق هستند و ایمان سال گذشته اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را به اتفاق مهدی پاکدل ساخت.