حاتمی‌کیا:خجالت می‌کشم

نشست نقد و بررسی فیلم «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این نشست بر خلاف نشست‌های دیگر با صحبت‌های منتقد عزیزالله حاجی‌مشهدی مسئولیت ان را بر عهده داشت، آغاز شد.

وی در این بخش به ایده مرکزی و بکر فیلم «بادیگارد» و به فیلمبرداری خوب فیلم، ضبط صدای خوب آن و نقاط مثبت فیلم اشاره کرد.

در ادامه حاتمی‌کیا فیلم «بادیگارد» در روال و مسیر طی شده گذشته شد دانست و گفت: حال امروز من در جشنواره سی و چهارم مانند احوالاتم در هنگام پخش فیلم «هویت» در سال 65 است. آن زمان عملیات کربلای 5 در حال رخ دادن بود و من به دلیل فیلمم در جشنواره بودم اما گروهی از بچه‌های روایت فتح برای مستندسازی به منطقه رفته بودند و خجالت می کشیدم که آنجا نیستم امروز نیز شنیدم که با آزاد شدن برخی مناطق در سوریه بسیاری از مستندسازان به آنجا رفته‌اند و چون سال 65 هستند.

وی تأکید کرد: «بادیگارد» مثل همه فیلم‌هایم سنجیدن محاکات بیرونی با خودم است که آن را ارائه دادم.

به گزارش خبرنگار فارس در این نشست که برخی از بازیگران و فیلمبردار فیلم حضور نداشتند پرویز پرستویی و مریلا زارعی نیز از حضور مجدد در فیلمی از حاتمی‌کیا ابراز خرسندی کردند.

پژمان لشگری‌پور هم که مجری طرح و تهیه‌کننده «بادیگارد» بود، درباره ساخته شدن این فیلم گفت: آقای حاتمی‌کیا چند طرح داشتند که وقتی من فیلمنامه «بادیگارد» را خواندم اصرار کردم که این فیلم ساخته شود و با کمک آقای احسان محمد حسنی که الان برای ساخت مستند به سوریه رفته است پروژه از اول سال جاری کلید خورد.

بنابر این گزارش، در این نشست خبری حاتمی‌کیا به برخی از سؤالات پاسخ داد که از جمله آنها درباره کار سخت تولید فیلم «بادیگارد»بود که گفت: سه ماه فشرده فیلمبرداری داشتیم که می‌خواستم سکانس‌های اکشن کار حتماً‌ در بیاید برای همین به محمود کلاری فشار زیادی آوردم و در این فیلم اسپشیال و ویژوال و صدا و فیلمبرداری مهم است.

وی افزود: این روزها فیلم‌ها از جنس آپارتمانی و ساده شده و تنبل شده و به قول معروف همه از اینگونه فیلم‌ها زده شده‌اند لذا سعی کردم تا می‌توانم اکشن کار را زیاد کنم.

وی همچنین به تحقیقات فیلمش با حضور در مراکز هسته‌ای برای آشنایی با دانشمندان هسته‌ای اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره ادامه حاج‌کاظم در حاج‌حیدر فیلم «بادیگارد» گفت:  «بادیگارد» ادامه شخصیت‌های آژانس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم در برخی جاها نقد دولت تدبیر و امید را دنبال می‌کرده، گفت: بحث کلی داشتم هر چند حس می‌کردم ممکن است چنین برداشت‌هایی شود اما نقد سیاست است و این دولت و آن دولت ندارد.

ابراهیم حاتمی‌کیا همچنین در پاسخ به سوالی درباره عدم حضورش بر روی فرش قرمز با انتقاد از برخی رسانه‌ها به دلیل انتشار سخنانی به دروغ از وی، گفت: حال من با فرش قرمز و این کریدورها و تجملات آن همراه نیست و همین طور که در برخی جاها می‌گویند کراوات مکروه و یا حرام است برای من فرش قرمز حرام است.

کارگردان فیلم «بادیگارد» همچنین در پاسخ به خبرنگار فرهنگی فارس درباره ضدقهرمان‌های فیلم و خاکستری شدن آنها گفت: تعادل و رنگ‌بندی فیلم و تابلویی که ساختیم این لحن و این اندازه را می‌طلبید و حرفی بود که به نظرم می‌آمد درست است و باید بیان شود.

وی افزود: ضدقهرمان به تعبیری درون خود قهرمان است و شک شخصی است و اگر چه جرقه‌های در بیرون می‌بیند اما شعله‌ها از خودش و درون خودش دیده می‌شود و قصد این نبود که با آدم‌های مختصی و مشخصی بپردازیم.

در این نشست خبری ابراهیم حاتمی‌کیا همچنین به منتقدان نیز انتقاد کرد و این پرسش را از حاجی‌مشهدی مطرح کرد که چرا «منتقدان اینقدر مریض هستند» که حاجی‌مشهدی پاسخ داد: منتقدان باید هم خوبی‌ها و بدی‌ها را ببینند و خود را در کنار هنرمندان بدانند اما برخی وقتی می‌بینند فیلمی مورد تحسین قرار گرفته برای یافتن تشخصی کاذب آن را نقد می‌کنند.

حاجی‌مشهدی همچنین فیلم «بادیگارد» را نه یک فیلم سفارشی بلکه سفارش شخص خود حاتمی‌کیا دانست.

بنابر این گزارش پرویز پرستویی نیز در این نشست خبری درباره صحنه‌ای از فیلم که توسط همسر و دختران حاج‌حیدر در مورد تحت درمان قرار گرفته گفت: این تابلوی شگفت‌انگیزی بود که دوستان طراحی کرده بودند اما تماشاچی به درستی می‌فهمد و احساس شخصی من این است که محدودیت ما و نوع لباس این اتفاق ایجاد کرد و شاید آقای حاتمی‌کیا در آینده و پس از جشنواره درباره این صحنه تجدید نظر کند.

مریلا زارعی هم در پاسخ به سوالی درباره انتخاب شیلا خداداد به عنوان بازیگر فرعی این فیلم گفت: شیلا خداداد سه سال بود که از سینما دور بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، این نشست خبری با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که از جمله آنها برخی سوالات نامربوط و غیرکارشناسانه اصحاب رسانه و آهنگ تیتراژ پایانی که مورد اذیت و آزار اهالی رسانه قرار گرفت بود.