صداوسیما از بیمه کارکنانش سر باز زده است

او در این زمینه به وضعیت بیمه کارکنان صداوسیما اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا کنون صداوسیما به عنوان یک رسانه بزرگ از بیمه کارکنان خود سر باز زده است.

علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا درباره‌ی دو برابر شدن یارانه بیمه خبرنگاران و پرداخت آن از سوی ارشاد به رسانه‌ها عنوان کرد: اساساً پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست هر چند که کارفرمایان بسیاری از پرداخت حقوق کارکنان خود سربازمی‌زنند و لازم است که بازرسان رسانه ها را هم که از حساسیت بالایی برخودار هستند بازرسی کنند تا حق و حقوق خبرنگاران تضییع نشود؛ البته با قواعد خاص خود رسانه و نه مثل یک مغازه و یا کارگاه تولیدی چون خبرنگاران شاید بیشتر وقت خود را در محل رسانه نباشند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بیمه خبرنگاران با امنیت شغلی آنها الزاماً یکسان نیست؛ چه بسا که امنیت شغلی هم برای خبرنگاران یک موضوع واحد و یکسان نیست و خبرنگارانی هستند که اصولاً علاقه‌ای به کار ثابت و تعهد دادن به یک مجموعه رسانه‌ای را ندارند.

رییس خانه کارگر تصریح کرد: موضوع رابطه کارگری و کارفرمایی در قانون کار مشخص شده و منظور قانون و واقعیت آن نیست که افراد لزوماً به شغل کارگری و انجام فعالیت کارگرها مبادرت داشته باشند و چه بسا که افراد تحت عنوان شغلی مدیریت با کارفرمای خود رابطه کارگری و کارفرمایی داشته باشند.

محجوب در رابطه با رسیدگی تخصصی به دعاوی فی مابین خبرنگاران و کارفرمایان آنها در موراد قرارداد و بیمه گفت: هیات‌های تشخیص در اداره کار مستقر در مناطق مختلف و شهرها همگی تخصص کافی در رسیدگی به امور کار را دارند و خبرنگاران نیز در این رابطه می‌توانند مسائل خود را پیگیری کنند.

وی یادآور شد: بیمه تأمین آینده و تأمین خدمات اجتماعی حال و آینده نیروی کار است در حالی که امنیت شغلی موضوعی است که به رابطه کار و افراد و محیط کاری و همکاران آنها مرتبط است بناب این اگر بخواهیم راجع به امنیت شغلی صحبت کنیم مولفه های چندگانه ای را باید در نظر بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این مولفه که مدیران، دبیران و کسانی که گردانندگان رسانه‌ها و مطبوعات هستند راجع به خبرنگاران چگونه می اندیشند و آیا او را یک نیروی کار کاملا در حال تغییر و تعویض می دانند و یا نیروی کار دائم و مستمر خود می دانند و از آن سو باید توجه داشت که نیروها چگونه می اندیشند، آیا آمدند که در محیط کار خود دائمی باشند و یا به محض آنکه پیشنهاد کار بهتری داشتند به کار دیگری و یا در رسانه دیگری مشغول به کار شوند.

محجوب ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر فضای ناامنی شغلی در حرفه خبرنگاران باشد همچنانچه در عموم حوزه‌ها یک‌طرفه است در اینجا - خبرنگار و رسانه - عموماً یک‌طرفه نیست؛ گاهی مدیران مسئول با من تماس گرفتند و گفتند که نیروی کار، محل کار خود را ترک کرده و مسئولیت و تعهد خود را رها کرده و به ما خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: در بررسی امنیت شغلی و پیشه خبرنگاری نمی‌توانیم یک‌طرفه قضاوت کنیم و بگوییم این کارفرمایان هستند که همیشه عامل ناامنی شغلی خبرنگاران هستند، نمی‌گویم این حق خبرنگار نیست قانون به او حق داده هر زمان بخواهد استعفاء دهد با ارائه یک نامه و درخواست که 15 روز قبل آن مکتوب را به کارفرما ارائه داده باشد و می تواند در یک ماه محل کار خود را ترک کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با دو برابر شدن یارانه بیمه خبرنگاران از سوی معاونت مطبوعاتی نسبت به پوشش بیمه خبرنگاران حرفه ای و آماتور، اظهار کرد: این اقدام بسیار مثبت و خبرخواهانه است؛ کار بزرگی است و از آن تشکر می‌کنیم؛ چرا که در جهت اجرای قانون است چرا که تکلیف قانونی نه با دولت است و نه با ارشاد بلکه با کارفرماست و معاونت مطبوعاتی در جهت قانون، با هدف تشویق رسانه‌ها، دارد این یارانه را پرداخت می‌کند اگرچه معتقدم رسانه‌ها به عنوان کارفرما باید خبرنگاران را بیمه کنند بدون چشم‌داشت به یارانه و کمک دولت.

وی همچنین در نحوه رسیدگی به دعاوی کار در حوزه رسانه متذکر شد: این موضوعی نیست که محتوای آن خارج از قانون کار باشد و هیات‌های تشخیص می‌توانند به درستی پاسخگو باشند و رسیدگی در اداره کار انجام شود، متأسفانه تا کنون صداوسیما به عنوان یک رسانه بزرگ از بیمه کارکنان خود سر باز زده و آنها نیز باید مشمول قانون کار شوند و ما متأسف می‌شویم که آنجا حقوق خبرنگاران و نیروهای خود را تضییع می‌کنند و قانون را رعایت نمی‌کنند.

محجوب در پایان گفت: شغل خبرنگاری به دلیل پرحادثه و زیان آور بودن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و این قبلا احراز و اثبات شده است.

شایان ذکر است دولت یازدهم، ضمن ادامه حمایت های بیمه ای از طریق صندوق اعتباری هنر برای خبرنگاران آماتور و دارای کارت حرفه ای، یارانه بیمه را برای نخستین بار به رسانه هایی که همکاران مطبوعاتی خود را بیمه می کنند پرداخت کرد بدین صورت که عین مبلغ فیش واریزی رسانه ها به تامین اجتماعی به آنها عودت می شود؛ که به تازگی و برای فصل تابستان بیش از 5 میلیارد تومان «یارانه بیمه» ویژه 400 رسانه و 6 هزار نفر از اهالی رسانه پرداخت شد.

همچنین طبق خبرهای منتشر شده، از سال آینده یارانه بیمه رسانه هایی که خبرنگاران خود را با عناوین خبری مرتبط بیمه می کنند، دو برابر پرداخت می شود و بیمه افرادی که به شکل عادی بیمه می شوند، نصف پرداخت خواهد شد تا رسانه ها تشویق شوند خبرنگاران و همکاران مطبوعاتی خود را با عناوین اصلی و مرتبط بیمه کنند.