«سیانور» تقدیم به وزیر فرهنگ شد

 نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی با حضور عوامل و همچنین اصحاب رسانه امشب در کاخ جشنواره برگزار شد.

در ابتدای نشست بهروز شعیبی کارگردان گفت: اگر این لحظه و در این زمان تمام عوامل تمام قد در خدمت شما اصحاب رسانه حاضر شدیم تنها به دلیل احترامی بود که برای شما قائل هستیم. «سیانور» قصه‌ای است که در دهه 50 اتفاق افتاده است در این مقطع بحرانی شاهد اتفاقاتی که مغفول مانده است. تلویزیون بخش‌هایی از انقلاب را در این مقطع به نمایش می‌گذارد که مختص افراد خاص است وقتش رسیده که نسل من پرهیز را کنار گذاشته و جامعه را با واقعیت روبه‌رو کند.

سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده این اثر سینمایی گفت: به نظر من تهیه‌کننده‌ای می‌تواند کارش را درست انجام دهد که تمام ژانرها را تجربه کند که البته با عقاید وی تناسب نیز داشته باشد. این اتفاق برای من در «سیانور» افتاد.

وی در ادامه افزود: این موضوع 40 سال پیش رخ داد و ما احتیاج داشتیم که در این مورد تحقیقات درستی داشته باشیم که برای نسل امروز قابل قبول باشد.

مسعود احمدی که در ارتباط با این موضوع تحقیقات وسیعی انجام داده بود و آن را به نگارش درآورده است، اظهار داشت: از شجاعت تهیه‌‌کننده ممنونم که توانست پای کار بیاید و کارگردان با ذوق، شجاع و سختگیری چون بهروز شعیبی را دعوت به همکاری کند.

وی در ادامه افزود: یادمان نرود که در آن مقطع در مملکت اتفاقی افتاد که منجر به انقلاب فرهنگی شد. منابع قبل و بعد از انقلاب را نیز مطالعه کردم و سعی کردم انصاف را رعایت کنم. شاهد بودم که در سالن نمایش برادر شهید صمدی لباف نشسته بود که از یک جایی به بعد شروع به گریه کرد.

بهنوش طباطبایی بازیگر فیلم سینمایی «سیانور» اظهار داشت: برای نزدیک شدن به این نقش بسیار مطالعه کرده‌ام و با آدم‌هایی از این دست مصاحبه داشته‌ام البته باید بگویم که به این مقطع از تاریخ که در این فیلم شاهدش بودیم بسیار علاقه دارم و برایم بسیار جذاب است.

هانیه توسلی دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت:‌ وقتی نقشی به من پیشنهاد می‌شود ابتدا خودم را جای آن می‌گذارم البته برای نزدیک شدن به این کاراکتر با خانم‌هایی که در آن مقطع زندانی بودند نیز مصاحبه کردم. جامعه در آن زمان بسیار ملتهب و سیاسی بود اما به نظرم جوان‌های امروز یک حالت انفعالی دارند.

حامد کمیلی نیز گفت:‌ یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی که تاکنون بازی کردم در «سیانور» تجربه کردم البته پیش از با سازمان مجاهدین خلق به واسطه بازی در سریال «پروانه» آشنایی داشتم سعی کردم این کاراکتر منفی را به گونه‌ای بازی کنم که ابتدا خودم آن را باور داشته باشم و به آن نیز حق بدهم.

پدرام شریفی اظهار کرد: کاراکتری که در این اثر سینمایی به عهده من گذاشته شد تا آن را بازی کنم هیچ سندیت تاریخی نداشت اما اهرم کمکی بود تا به واسطه آن وارد غصه‌های مختلف شویم.

معتمدی آهنگساز فیلم «سیانور» گفت: برای اینکه حس و حال آن دهه به مخاطب منتقل شود تصمیم گرفتیم همچون فیلم‌برداری از متریال‌های آن دوره استفاده کرد ما نیز همین کار را انجام دهیم. به نظرم موسیقی یک فیلم شرایطی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که با گوش دادن به آن همواره برای بیننده آن اثر عطر و بوی آن فیلم ماندگار شود.

تهیه‌کننده اثر سینمایی درباره کاندید نشدن «سیانور» در بخش‌های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ابتدا باید بگویم که این فیلم توسط داوران قضاوت شده است اما وقتی حضور در جشنواره‌ای را قبول می‌کنیم باید تمام قوانین آن را نیز بپذیریم. به هر حال این جشنواره شروع سال سینمایی کشور است.

وی در ادامه افزود: اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است وقتی روز اول اسامی داوران را دیدم به شعیبی گفتم از این گروه داوری برای «سیانور» کاندید هم در نمی‌آید.

شعیبی نیز در ادامه صحبت‌های رضوی گفت: من کم تجربه‌ام و دلبستگی‌هایی به جشنواره دارم اما واقعاً‌ باید بگویم جشنواره فجر تبدیل به تخم‌مرغ‌شناسی شده است که معلوم نیست سری بعد از درون آن چه چیزی بیرون می‌آید. زمانی که داشتم مطالعه می‌کردم نام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در تمام کتاب‌های آن موقع دیدم حالا که داوران ما را کاندید نکردند و هیچ سوءتفاهمی نیز به وجود نمی‌آید «سیانور» را تقدیم به علی جنتی می‌کنم.