«نفس» نگاه صلح‌طلبانه‌ای دارد

نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «نفس»، که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر توانست در بخش سودای سیمرغ موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی شود،‌ اظهار کرد: جالب است که بگویم تعداد بخش‌هایی که فیلم «نفس»، کاندید سیمرغ بلورین شد با فیلم سینمایی‌ قبلی‌ام «شیار 143» برابری می‌کند. در دو دوره قبل «شیار 143» توانست در جشنواره‌های دیگر به خوبی دیده شود و موفقیت‌های دیگری را نیز کسب کند اما «نفس» تازه نفس است و باید جشنواره‌های دیگر را در مسیری که پیش رو دارد تجربه کند.

 

وی در ادامه درباره دریافت سیمرغ بلورین نگاه ملی گفت: به نظرم «نفس»، فیلمی است که از قصه‌های ایرانی حرف می‌زند و ما شاهد روایت قصه‌هایی از این دست هستیم. در این فیلم سینمایی شاهد آئین‌های ایرانی نیز هستیم، البته باید اضافه کنم که این اثر  نگاه مردم‌شناسانه‌ای دارد که به آنها و فرهنگشان نیز پرداخته‌ایم. در «نفس» شاهد لهجه‌های  بومی ایرانی هستیم و تاریخی از مملکت خودمان که در بردارنده انقلاب و دفاع مقدس است را به تصویر کشیده‌ایم اما تمام این اتفاقات از نگاه یک کودک برای مخاطب بازگو می‌شود به نظرم مواردی که به آن اشاره کردم می‌تواند دلایلی باشد که به نظر هیأت داوران «نفس» می‌توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی به «نفس» تعلق بگیرد.

 

این کارگردان در ادامه در ارتباط با «نفس»، گفت: ما قربانی جنگ شده‌ایم کشوری بودیم که جنگ به ما تحمیل شد و علی‌رغم اینکه تبلیغات منفی برای ما در تمام دنیا توسط دیگر کشورها صورت می‌گیرد به هیچ عنوان جنگ‌طلب نیستم بلکه خودمان تبعاتی را برای جنگی که به ما تحمیل شده است پرداخت کرده‌ایم و همواره در مقام دفاع از خود بوده‌ایم که در این میان آرزوها، رویاها و آنچه برای آینده خود ترسیم کرده بودیم از بین رفت. یکی از مضامین مهم دیگری که در «نفس» وجود دارد و فکر می‌کنم که باعث شد این سیمرغ بلورین به آن تعلق بگیرد، در واقع پرداختن به این بُعد از جنگ است که به آن اشاره کردم. «نفس»، نگاه صلح‌طلبانه‌ای دارد.

کارگردان «شیار 143»، در ادامه اظهار داشت: در «نفس»، تلاش کردم فضاهای جدیدتری را تجربه کنم و نگاهم را به مباحثی که اعلام کردم از دریچه چشم یک کودک به تصویر کشیدم. «نفس»، تجربه جدیدی است و فضای آن با «شیار 143» تفاوت دارد. از تمام توان خود استفاده کردیم تا به جهان‌بینی یک کودک به مسائلی که در پیرامونش است نزدیک شویم.