حجت‌الاسلام‌ سید محمدعلی شهیدی در همایش معاونین تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور درباره موضوع «شهدای منا» گفت: در مهرماه سال جاری تعدادی از هموطنان در حال انجام مناسک حج به‌دلیل بی کفایتی آل سعود در حادثه‌ای تلخ جان خود را از دست دادند و در پی درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مقام معظم رهبری، پس از بررسی‌های لازم براساس موافقت معظم‌له، بنا شد جان‌باختگان فاجعه منا در گلزار شهدا دفن شوند.

وی با اشاره به اطلاق عنوان «شهید منا» به جان‌باختگان این حادثه تلخ افزود: با توجه به درخواست جمع کثیری از خانواده‌های جان‌باختگان منا و براساس جلسه بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مقرر شد روی قبور آنها عنوان «شهید منا» حک شود و همچنین برای همسر و فرزندان آنها کارت شناسایی با عنوان «شهید منا» صادر شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد افزود: صرفاً همسر و فرزندان شهدای منا از خدمات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران برخوردار خواهند شد و خانواده این عزیزان به هیچ عنوان از حقوق مالی بنیاد بهره‌مند نخواهند بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح خدمات فرهنگی بنیاد تصریح کرد: خدمات فرهنگی بنیاد به همسر و فرزندان شهدای منا شامل سهمیه دانشگاه، سهمیه مدارس شاهد و معافیت از سربازی است و همچنین مقرر شده در بخش بیمه افرادی که فاقد بیمه بوده‌اند با تأمین بودجه آن از طریق سازمان حج و زیارت با توجه به ضوابط بهداشت و درمان بنیاد تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند.

وی تأکید کرد: این خدمات تنها به همسران و فرزندان شهدای منا ارائه خواهد شد و والدین و سایر بستگان این عزیزان امکان دریافت این خدمات را ندارند؛ همچنین در آینده کارت‌های شناسایی برای این عزیزان صادر می‌شود که البته در آن عنوان «شهید منا» قید خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ شهیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف کاری بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: وظایف بنیاد بر طبق اساسنامه در 2 حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و خدمات‌رسانی به ایثارگران تعریف شده که حوزه فعالیت معاونت تعاون بخش خدمات رسانی به ایثارگران را در بر می‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: معاونت تعاون و امور اجتماعی حوزه‌های مختلفی دارد و به تعبیری می‌توان گفت سنگین‌ترین وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران بر دوش این معاونت است.

معاون رئیس جمهور بر اهمیت نظارت بر انجام امور در حوزه فعالیت‌های معاونت تعاون تاکید کرد و گفت: بیشترین حجم مراجعات به بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوط به معاونت تعاون و امور اجتماعی است و از طرفی متوسط سن بسیاری از بخش‌های جامعه ایثارگری از جمله والدین شهدا و ایثارگران افزایش یافته که زمینه‌ساز برخی مشکلات برای این عزیزان شده است؛ لذا در برخورد و مواجهه با این عزیزان باید اخلاق اسلامی را به‌صورت کامل مدنظر داشت.

وی بر لزوم اشراف به قوانین تأکید کرد و گفت: لازم است تمام همکاران فعال در بخش تعاون با تمام بخش‌ها و قوانین مربوط به حوزه کاری آشنا باشند تا با اشراف کامل بر این مسائل به خوبی از عهده وظایف خود بر بیایند.

حجت‌الاسلام شهیدی به مسئله اشتغال به عنوان یکی از مشکلات پیش روی جامعه ایثارگری اشاره کرد و گفت: موضوع اشتغال یکی از دغدغه‌های امروز کل جامعه و جامعه ایثارگری است و توصیه ما به همکاران بخش اشتغال این است تا سعی کنند ایثارگران را با زمینه‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی آشنا کنند تا وابستگی این عزیزان به بنیاد کاهش یابد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان اظهار داشت: در سال گذشته 18 هزار شغل برای ایثارگران ایجاد شد و از سوی دیگر حدود 25 هزار نفر به افراد جویای کار در جامعه ایثارگری پیوستند؛ در حال حاضر 25 درصد سهمیه استخدامی دستگاه‌ها به ایثارگران اختصاص دارد و همچنین صندوق اشتغال ایثارگران نیز تأسیس شده که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.