پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران که این روزها همراه با دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مشغول به سرانجام رساندن مراحل تحقیق فیلمنامه با موضوع طلاق عاطفی است درباره ساخت فیلم با موضوعات اجتماعی گفت: بعد از ساخت فیلم «هیس دختران فریاد نمی زنند» روی موضوعات مختلف اجتماعی متمرکز شدم اما سرعت تحولات اجتماعی بالا است و من به عنوان یک فیلمساز که علاقه شخصی به ساخت آثاری با موضوعات اجتماعی دارم از سرعت این تحولات عقب مانده ام.

وی ادامه داد: در سال های پس از ساخت فیلم «هیس دختران فریاد نمی زنند» روی موضوعات مختلفی متمرکز شدم اما متوجه پدیده های عجیب و غریب و غیر قابل پیش بینی در سیر تحولات اجتماعی شدم اما در میان سرعت این تحولات متوجه یکی از موضوعات دردناک اجتماعی با عنوان طلاق عاطفی شدم و طی تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم سن طلاق عاطفی در ایران بین ۳۵ تا ۴۰ سال تخمین زده شده است.

کارگردان فیلم «هیس دختران فریاد نمی زنند» متذکر شد: پدیده طلاق عاطفی از جمله مسائلی است که بدون نمود عینی به صورت مویرگی در جامعه رخنه و رشد کرده است و متاسفانه کمبود مهرورزی در اجتماع در رخ دادن طلاق عاطفی تاثیرگذار بوده است.

درخشنده تاکید کرد: یکی از فاکتورهای مهم در تحقیقات این فیلمنامه توجه به طلاق عاطفی در نسل های مختلف است. در مراحل تحقیق خود به این نتیجه رسیدم که نسل های گذشته طلاق عاطفی را تحمل می کردند اما این موضوع در زوج های جوان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و خیلی زود به طلاق منجر می شود.

این کارگردان سینما با تاکید بر اینکه جای طرح مسائلی از این دست در سینمای ایران خالی است، گفت: طرح موضوعات اجتماعی به ویژه معضل طلاق عاطفی در سینما خالی است و در نظر دارم با ساخت فیلمی با این موضوع درباره آن طرح موضوع کنم چراکه معتقدم سینمای ایران نمی تواند نسبت به این موضوع و البته موضوعات اجتماعی مرتبط با کانون خانواده بی تفاوت باشد.

درخشنده یادآور شد: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم، چهار نسخه فیلمنامه نوشتم اما هیچ یک از فیلمنامه ها مرا راضی نکرد و احساس کردم که نیاز دارم دایره تحقیقاتم کامل تر شود اما نکته مهم این است که مدیریت سینما باید نسبت به این موضوع حساس شود و شرایط ساخت فیلم هایی از این دست را فراهم کند.

کارگردان فیلم «بچه های ابدی» در پایان گفت: در حال حاضر با تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران وارد همکاری شده ام و مشغول بررسی پایانامه های دانشجویان با موضوع آسیب های اجتماعی طلاق هستم.