غلامرضا سازگار، از شاعران آیینی‌ و از پیرغلامان اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آغاز ایام سوگواری بانوی دو عالم و فعالیت هیئات مذهبی در این ایام ضمن ارائه چند توصیه به شاعران و مداحان گفت: از آنها تقاضا دارم که در این مدت روضه‌هایی بخوانند که با متن روایات اهل بیت(ع) مطابقت داشته باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر روضه‌هایی خوانده می‌شود که از این ویژگی برخوردار نیستند. نسبت به حضرت زهرا(س) ظلم شده و بیشتر از این‌هایی که گفته می‌شود هم ظلم شده، اما ما باید در هیئات مذهبی آنچه که براساس مدرک است، بیان کنیم.

وی ادامه داد: مثلاً اینکه می‌گویند درب خانه حضرت از جا کنده شد و مردم از روی درب خانه رد شدند و ... اینها اگر واقعیت هم داشته باشد، ذکرش اهانت به ساحت حضرت زهرا(س) است. این همه ظلم و ستم به حضرت زهرا(س) شده، مداحان به بیان این نکات بپردازند. مداحان و شاعران در این ایام می‌توانند به وجوه مختلفی از زندگی بانوی دو عالم بپردازند، مثلاً از محبت ایشان بگویند، از علاقه پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) و اینکه پیغمبر دست ایشان را می‌بوسیدند و می‌فرمودند که این کار را به امر خداوند انجام می‌دهند، بگویند و یا به خطبه ایشان و احادیثی که درباره حضرت نقل شده است، بپردازند.

به گفته این شاعر، منابع متعددی در این رابطه نوشته شده است، اما من مطالعه «بیت‌الاحزان» حاج شیخ عباس قمی را برای این ایام مناسب می‌دانم؛ زیرا هم به زبان ساده‌ای نوشته شده و هم مستند است.

بخش دیگر سخنان سازگار به خطبه حضرت زهرا(س) اختصاص داشت. وی ضمن تأکید بر بهره بردن از این خطبه در ایام فاطمیه گفت: استفاده از خطبه حضرت زهرا(س) کار هر مداحی نیست. خطبه تقریباً یک جزء از قرآن است، اما خوب است که در مجالس به بخش‌هایی از این خطبه که معارف زیادی در آن نهفته است، اشاره شود. بعضی از مطالبش که جانسوز است و مداح می‌تواند آنها را بیان کند، قرائت شود. بخش دیگری از این خطبه نیز به ولایت‌مداری مربوط است که مناسب است در این ایام از این بخش از خطبه نیز برای آگاهی‌بخشی مردم قرائت شود.

سازگار به تأثیر این خطبه بر مخاطبان اشاره کرد و یادآور شد: سیدمهدی شجاعی در کتابش می‌گوید که اگر این خطبه برای مردگان هزارساله خوانده می‌شد، زنده می‌شدند و جواب می‌دادند، اما مردم مدینه از مردگان هزارساله، مرده‌تر بودند که این خطبه را شنیدند، اما عکس‌العملی نشان ندادند.

این پیرغلام اهل بیت(ع) با اشاره به برکات ایام فاطمیه برای شیعیان و دیگر مسلمانان و نظر علما در این رابطه گفت: برکت این ایام، پیوند خوردن مردم به اهل بیت(ع) است. مردم با وجود حضرت زهرا(س) است که به در خانه اهل بیت(ع) می‌روند. همانطور که مُحرم برای مسلمین برکت دارد، فاطمیه هم دارای برکاتی است که از همان آغاز ایام سوگواری خود را نشان می‌دهد. از جمله این برکات، نصب پرچم‌های سیاه بر سر در خانه‌هاست که مردم را به یاد اهل بیت(ع) و مصیبت خاندان نبوت می‌اندازد. حضور در جلسات روضه‌خوانی، ریختن اشک در مصیبت بانوی دو عالم و معرفتی که از این مجالس نصیب مخاطبان می‌شود، همه برکاتی است که شامل حال مردم در ایام فاطمیه می‌شود.

وی با تأکید بر حفظ وحدت میان مسلمانان در این ایام افزود: خود شخصیت و سیره حضرت زهرا(س) همواره محل وحدت میان اهل سنت و شیعه است. از این منظر، پیوسته در طول تاریخ از سوی اهل سنت شاهد نگاه احترام‌آمیز به این بانوی دو عالم هستیم. هیئات مذهبی باید هنر داشته باشند و در عین حفظ وحدت، به بیان مظلومیت بانوی دو عالم(س)، حضرت صدیقه طاهره هم بپردازند. باید مسائلی که در هیئات تحت این موضوع عنوان می‌شود، مستدل و با دانش و برهان باشد تا مستمع آن را بپذیرد و از سوی دیگر خللی در وحدت میان مذاهب اسلامی ایجاد نکند.