احمد الطیب شیخ الازهر در حالی ظهر امروز پس از سفر یک هفته‌ای به اندونزی به مصر بازگشت که سفر او از منظر تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی نکات ویژه‌ای در بر داشت.

او در ابتدای سفر خود در هفته پیش سخن از دو بال اسلام به میان آورد و شیعه و سنی را این دو بال خواند و گفت: ضروری است که این دو به یکدیگر نزدیک شوند.

وی از همگان دعوت کرد تا به روح میراث اسلامی که به رحمت و تسامح دعوت می‌کند، باز گردند و هرگونه تندروی را کنار بگذارند.

شیخ الازهر: شیعه دو بال اسلام است/ مراجع شیعه پاسخ دعوت ما نداده‌اند

پس از آن الطیب در دانشگاه «شریف هدایه» خواستار مصالحه و همزیستی بین علمای امت اسلامی برای جلوگیری از تعصبات مذهبی شد و گفت: باید از افراطی‌گری و تلاش برای تحمیل یک مذهب یا یک نظر خاص برای مسلمانان جلوگیری کرد چه اینکه پشت سر افرادی که به دنبال تفرقه بین مسلمانان هستند دشمنان امت اسلامی قرار دارند.

وی با بیان اینکه چند ماهی است از علمای معتدل شیعه و سنی خواسته تا گردهم آیند، افزوده است: می‌خواستیم بیانیه‌ای در الازهر منتشر کنیم که کشتار بین سنی و شیعه حرام شود اما تاکنون مراجع شیعه پاسخی نداده‌اند.

الطیب در عین حال تکفیر شیعیان را رد کرد و اظهار داشت: شیعیانی خارج از امت اسلامی قرار می‌گیرند که قرآن و سنت نبوی صحیح را تکذیب کنند و رسالت پیامبر(ص) را به غیر او بدانند؛ نمی‌توان آنان را به دلیل برخی توهین‌ها به صحابه تکفیر کرد.

همچنین شیخ الازهر در سخنانی در «مرکز مطالعات قرآنی» جاکارتا پایتخت اندونزی، تاکید کرد که جنگ در سوریه جنگ شیعی و سنی نیست بلکه جنگ بین آمریکا و روسیه است.

اما مهمترین اتفاق در این سفر که موجب ایجاد موج رسانه‌ای در کشورها مختلف به‌ویژه مصر شد، حضور او در نمازی با حضور شیعیان بود.

وی که در مسجد الازهر در جاکارتا اقامه نماز می‌کرد در کنار او برخی شیعیان از جمله سیدعلی الامین از چهره‌های شیعه لبنانی که مخالفت‌های آشکاری با جریان مقاومت جزب الله لبنان دارد، حضور داشت.

معاون شیخ الازهر: با تشیع سیاسی مخالفیم!

این نماز وحدت به حدی مهم بود که فشار سلفی‌های وهابی علیه شیخ الازهر شروع شد و عباس شومان معاون شیخ الازهر در حالی که الطیب در اندونزی بود مجبور به پاسخگویی به آنان شد و گفت: شیعیان مسلمان هستم و نمی‌توان آنها را تکفیر کرد؛ ما در الازهر فقه مذاهب امامیه و زیدیه را تدریس می‌کنیم و در دانشکده اصول دین امور عقایدی آنها را تدریس می‌کنیم.

وی افزود: ما در عین حال موضع مشخصی نسبت به تشیع داریم و تشیع سیاسی را رد می‌کنیم؛ تشیعی که علیه اهل سنت اقدام می‌کند و در این بین ایران را به خاطر دخالت‌هایش محکوم می‌کنیم!

احمد الطیب نیز مجبور به پاسخ به این انتقادات شد و در این سفر چند باری بر مخالفت اکید خود بر شیعه‌کردن کشورهای سنی مذهب اصرار ورزید و این امر را به شدت تقبیح کرد.

وی در سخنان خود در «مرکز مطالعات قرآنی» جاکارتا و در «دانشکده مطالعات عالی» دانشگاه «دارالسلام کونتور» بر این امر تاکید کرد.

الطیب در «دانشکده مطالعات عالی» دانشگاه «دارالسلام کونتور» که تحت فشار رسانه‌ها پس از ادای نماز همراه با شیعیان قرار گرفته بود، گفت: فکر می‌کنند ما باید یک عده را تایید کنیم و دیگران را نه؛ اما الازهر از آن همه مسلمانان است و دچاز افراط نمی‌شود.

* شیخ الازهر: برخی از توهین به صحابه دست برنمی‌دارند این توهین‌ها موجب خونریزی شده

وی در عین حال افزود: فرقه‌هایی هستند که از توهین به صحابه و توهین به ام‌المومنین عایشه دست برنمی‌دارند و این از فرهنگ کینه‌توزانه آنان است و ما نیز دست از مطالبه خود برای توقف شبکه‌های فتنه‌جویانه‌ای که این توهین‌ها را طولانی مدت دنبال می‌کنند برنمی‌داریم.

الطیب ادامه داد: من از اینجا و در جاوه شرقی در اندونزی صراحتا بیان می‌کنم ما به شدت با حرکت‌های شیعه‌کردن کشورهای اهل‌سنت مخالفیم و ادامه این اقدامات را موجبات ریختن خون مسلمانان می‌دانیم و این مسیر مهمترین مانع تفاهم بین شیعه و سنی شده است.

وی بدون نام بردن از ایران همچنین دخالت در کشورهای اسلامی به بهانه حمایت از شیعیان را رد کرده و مدعی شد که این اتفاق وحدت ملی کشورها را از بین می‌برد.

به گزارش فارس، رفتار دوگانه الازهر در حالی است که یک رسانه مصری نوشت: الازهر در حالی از همکاری با شیعیان در خارج از مصر سخن می‌گوید که «شیخ الازهر کمیته عالی‌ئی تاسیس کرده است که با حضور و همکاری سلفی‌ها علیه اندیشه شیعی و شیعیان در مصر فعالیت کنند».