وقتی «صیغه» در رتبه ششم جدول فروش سینما قرار می‌گیرد

یکی دیگر از شگفتی‌های امسال سینمای ایران فیلم«در مدت معلوم» بود، اثری از وحید امیرخانی که تا پیش از ساخت این فیلم بیشتر با مستندهایش شناخته می‌شد.

«در مدت معلوم»یا «فی المدت المعلوم» را نمی‌توان در ادامه مستندهای امیرخانی در نظر گرفت اما او با اولین قدم در سینما اثر پربحثی را روانه گیشه کرد. روزهای منتهی به جشنواره‌ سی‌و سوم بود که برای اکران خصوصی فیلم که آن روزها در مراحل صداگزاری بود به دفتری در خیابان رشت دعوت شدیم، نماز جماعت خوانده شد و قبل از دیدن اثر امیرخانی توضیحاتی در مورد اثر ارائه کرد، به او خبر داده بودند فیلمش از سوی هیئت انتخاب رای نیاورده است اما او همچنان علاقه داشت اولین اثر سینمایی‌اش در جشنواره دیده شود که البته این اتفاق نیفتاد و چند ماه بعد در روزهای منتهی به جشنواره سی وچهارم «در مدت معلوم» اکران شد و با اقبال تماشاگران روبرو شد.

 

اثر امیرخانی فارغ از محتوا در ساخت آنچنان که باید قابل توجه نبود، بازی‌ها متوسط و بعضا بد بودند اما انتخاب جواد عزتی، هومن سیدی و ویشکا آسایش برای گیشه کاملا درست بود و فروش را به نوعی تضمین کرده بود. فیلم در ساخت ضعیف است، خبری از قاب بندی‌های زیبا و درست یا رنگ‌بندی و ... که نشانه‌هایی از سینمای حرفه‌ای را به یاد تماشاگر بیاورد وجود ندارد، البته توانایی کارگدان بواسطه مستندهایی که ساخته بیشتر است اما در محتوا شرایط فرق می‌کند.

کارگردان، عقد موقت را موضوع اصلی فیلم قرار داده و ظاهرا قرار بوده به نوعی از این موضوع تابو شکنی کند و به آثار مثبت آن پرداخته شود، از همان ابتدا شایعاتی پیرامون هدایت فیلم توسط یکی از وعاظ مشهور تهران مطرح شده بود که با پیگیری خبرنگار فارس این ماجرا تکذیب شد. «در مدت معلوم» گرچه در موضوع به مانند «شوکران»، «خصوصی»، «آنچه مردان در مورد زنان نمی‌دانند» و برخی فیلمهای دیگر سینما به صیغه پرداخته بود اما احتیاط زیادی در این ماجرا بخرج داده بود و یا در مسیر ساخت با تغییراتی مواجه شده بود تا آنجا که انگار موضوع عقد موقت بیشتر برای تبلیغات و فروش فیلم کارایی داشته تا بررسی مسئله صیغه و ازدواج موقت و احیانا بررسی آثار آن در جامعه.

 

صیغه در سینمای ایران همواره طالب داشته و کمتر فیلمی با این موضوع بوده که توانایی فروش نداشته باشد و دیده نشود، «خصوصی» با توجه به مشکلاتی که در اکران برایش پیش آمد باز هم دیده شد و «شوکران» را در زمان اکران نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در سینماها دیدند و این روزها و در حالیکه پس از 74 روز اکران به فروش آن در تهران به دو میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است و چیزی در حدود 310 هزار نفر از تهرانی‌ها آن را دیده‌اند و در مجموع با 450 هزار تماشاگر در کشور خود را در بین سه میلیاردی‌ها جای داده است.

 

«در مدت معلوم» فیلم کم خرجی است که بنظر می‌رسد برای تهیه‌کنندگان و پخش کننده فیلم سود خوبی همراه داشته و برای کارگردانش نیز اعتبار مناسبی را در سینمای بدنه کسب کرده است، اما بعید است مردم به اندازه مبلغی که پرداخته‌اند منفعتی برده باشند. سهم فیلم‌های کمدی از گیشه سال 94 رقمی در حدود بیست و یک میلیارد و ششصد از فروش هفتادویک میلیاردی سینمای ایران بود.