کتب مسئله دار پاپیچ وزیر ارشاد شد

حجت الاسلام سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره انتشار برخی کتب مساله دار و موضع مجلس در این زمینه گفت: کمیسیون فرهنگی به محض کسب اطلاع در خصوص موضوعی خاص، آن مسئله را پیگیری می کند. روز گذشته نیز مبحثی را درباره کتاب های مسئله دار داشتیم و قرار شد در اولین فرصت جلسه مشترکی با وزارت ارشاد داشته باشیم و در این خصوص توضیحات لازم را از این وزارتخانه خواهیم خواست.

وی درباره حضور وزیر ارشاد در صحن مجلس برای پاسخگویی در خصوص کتاب های مسئله دار تصریح کرد: این مهم روال قانونی خود را دارد و در البته وزیر ارشاد باید در جلسه کمیسیون فرهنگی حاضر شود و اگر توضیحات وی در این جلسه قانع کننده نبود، باید در این خصوص سوالی طرح شود؛ البته فعلا سوالی را از وزیر ارشاد درباره کتاب های مسئله دار نداریم و تنها قرار است از وی به همراه معاون فرهنگی خود برای حضور در جلسه کمیسیون دعوت کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: اگر توضیحات وزیر ارشاد در جلسه کمیسیون فرهنگی قانع کننده نباشد، امکان دارد این مسله در قالب سوال طرح شود. البته در گذشته هر بار که درباره کتاب های مسئله دار از مسئولان وزارت ارشاد سوال می شد، آنها عنوان می کردند که این کتاب ها در چاپخانه های زیرزمینی منتشر می شود؛ با این حال اگر اطلاعاتی وجود داشته باشد که این بار آثار با مجوز وزارت ارشاد منتشر می شود، قطعا مسئله قابل پیگیری است.

 

سفر اعضای کمیسیون فرهنگی به اسپانیا به دلیل بررسی عملکرد رایزنی فرهنگی ایران بوده است 

طاهری درباره سفر 5 نفر از اعضای این کمیسیون به اسپانیا گفت: مجلس شورای اسلامی در طول سال برنامه سفرهای خارجی را متناسب با وظایف و برنامه های کمیسیون ها در نظر می گیرد و طبیعتا یکی از اهداف سفرهای خارجی برای کمیسیون فرهنگی نیز بررسی عملکرد رایزن های فرهنگی در کشورهای مختلف است.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی جزو کمیسیون هایی است که کمترین سفر نمایندگان را به دارد و دغدغه صرفه جویی در بحث سفرهای خارجی از جمله دغدغه های این کمیسیون به شمار می رود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: یکی از اهداف سفر اعضای کمیسیون به اسپانیا بررسی عملکرد رایزن فرهنگی در این کشور است، بررسی وضعیت مسلمانان در اسپانیا، بررسی وضعیت ایرانیان، دیدار با مسئولان فرهنگی این کشور، ارتباطات پارلمانی و انجمن های دوستی از جمله اهداف دیگر این سفر به شمار می رود.

طاهری تصریح کرد: قطعا اینگونه سفرها، جزو سفرهای دو طرفه خواهد بود؛ به عبارت دیگر بعد از بازگشت نماینده ها از مسئولان اسپانیا نیز برای حضور در ایران و رایزنی در زمینه های مطرح شده، دعوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه علی مطهری، مرتضی آقا تهرانی، بیژن نوباوه، شجاعی کیاسری و جمشید جعفرپور به اسپانیا رفته اند، گفت: به طور دقیق از مکانیزم انتخاب کشورها برای سفر اعضای کمیسیون ها اطلاع ندارم، ولی گاهی سفرها با برنامه ریزی سازمان فرهنگ و ارتباط و گاهی نیز طبق برنامه ریزی های کمیسیون ها صورت می گیرد؛ با این حال دو نائب رئیس کمیسیون ها بیشتر در جریان مکانیزم انتخاب کشورها هستند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: طبیعتا اعضای کمسیون فرهنگی تا الان به چندین کشور سفر کرده اند، ولی اطلاع دقیقی نیز درباره سفرهای صورت گرفته اعضا نداریم.

وی افزود: مشخص نیست که در ماه های پایانی مجلس نهم اعضای کمیسیون به سفرهای خارجی خواهند رفت یا خیر.