تجربه نوروز سینمایی تلخ موفق خواهد بود؟

فیلم های اکران نوروز 95  سرانجام قطعی شد.فیلم هایی که تقریبا می شد ترکیب آنها را حدس زد.ترکیبی که برخلاف اکران های نوروزی سال گذشته، روی چندان خوشی به کمدی نشان نداده و ترجیح داده ملودرام های بعضا تلخ، فضای بهترین فرصت نمایش فیلم ها در طول سال را پر کنند.به گونه ای که از میان 5 فیلم جدید اکران نوروزی، 4 فیلم آن را ملودرام تشکیل می دهند که از این 4 فیلم، 3 فیلم، بسیار تلخ هستند و تاکنون سابقه نداشته این حجم فیلم تلخ برای اکران نوروزی انتخاب شوند.البته احساس می شود مصلحت در اکران نوروزی، بر نام فیلم ها و پرستیژ بیرونی آنها باشد چنان که هر 5 فیلم اکران نوروزی را فیلم هایی با اسم های دهان پرکن شامل می شوند که مخاطب ایرانی پیش از این، بارها نام این فیلم ها را به بهانه های مختلف شنیده بود و همین، استقبال از تمام فیلم های را تقریبا مسجل و بالا می نماید. بنابراین باید منتظر اکرانی بسیار شلوغ و پرپول برای نوروز امسال باشیم.

با هم نگاهی خواهیم انداخت به این 5 فیلم جدید.

بادیگارد

کارگردان :ابراهیم حاتمی کیا

بازیگران : پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، محمود عزیزی، محمد حاتمی و پدرام شریفی.

داستان: - چرا اینقدر دیر اومدی؟ - ماموریت بودم - شغلت چیه؟ - تو حفاظتم - نگهبانی؟ - محافظم. آهان پس بادیگاردی...

فیلم جدید حاتمی کیا، واکنش های متفاوتی در جشنواره سی و چهارم برانگیخت.فیلم، آن طور که باید توسط داوران جشنواره دیده نشد.حاتمی کیا در این فیلم نیز فرم و روایت را به موازات یکدیگر پیش می برد.در فرم، مثل همیشه پرتحرک و سرشار از ایده های جدید است و مخاطب را به هم نمی ریزاند و در روایت، اگرچه در پاره ای اوقات، خنثی عمل می کند اما همان لحظات پرحجم و سنگین، تلافی می کند و این بار مخاطب را به شدت به هم می ریزاند.فیلم آن قدر خوب و خوش ساخت درآمده که فیلمیران برای نخستین بار تصمیم گرفت تا فیلم "مسعود ده نمکی" را در زمان دیگری اکران کرده و فرصت را به فیلم حاتمی کیا بدهد.فیلمی که انتظار می رود با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شود.

پنجاه کیلو آلبالو

کارگردان : مانی حقیقی

بازیگران : ساعد سهیلى، هستى مهدوى، فرهاد آئیش، پژمان جمشیدى، سیامک انصارى، افسانه بایگان، آزاده صمدى، سروش صحت، ویشکا آسایش،على صادقى، بهنوش بختیارى و داریوش اسدزاده.

داستان: داستان فیلم از مجلس عروسی مرجان آغاز می شود. در میانه های عروسی، ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می شوند و مهمانان هم فرار می کنند.در این میان، ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا می شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.

"مانی حقیقی" در ادامه مسیر تجربی خود، این بار یک کمدی پربازیگر ساخته؛ بازیگرانش هم اکثرا چهره هستند.فیلمی که در جشنواره شرکت داده نشد. تنها فیلم کمدی اکران نوروزی است. گفته می شود جنس کمدی فیلم، نزدیک به فضای رمانتیک بوده و نشاط بسیاری دارد.البته با توجه به آثار قبلی کارگردان، باورش سخت است که وی بتواند یک اثر خطی را در بیانی کلاسیک برای مخاطبش روایت کند.باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا حقیقی که تجربه به شدت متفاوتی را با "اژدها وارد می شود" از سر گذرانده، می تواند یک کمدی خالص و خطی را به مخاطبش تحویل دهد یا باید منتظر یک داستان غیرخطی با روایتی متفاوت باشیم.

خشم و هیاهو

کارگردان : هومن سیدی

بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، بهزاد عمرانی و رعنا آزادی ور.

داستان: خواننده ای معروف و متاهل، در ارتباط با یک زن دیگر، به اتهام قتل او دستگیر می شود و حواشی بسیاری برایش اتفاق می افتد.

یک درام تلخ اما مهیج.مشخص است که فیلم بر مبنای داستان "ناصر محمدخانی" و اتفاقاتی که چند سال پیش برای او و خانواده اش رخ داد، نوشته و ساخته شده است اما صاحبان فیلم زیر بار این ادعا نمی روند.ریتم فیلم تند است و اگرچه تلخ روایت می شود اما به راحتی می تواند مخاطب را با خود همراه کند."هومن سیدی" این بار برخلاف دیگر ساخته هایش، غلظت داستانی را بیشتر کرده؛ روراست داستان می گوید.چندان به دنبال پیچیده کردن فیلمش نیست گرچه تدوین این کارش تا حدودی غیرخطی است اما اصلا پیچیدگی های غیرضروری کارهای قبلی اش را ندارد و بنابراین رابطه بیشتری با مخاطب پیدا می کند.منهای این موضوع، "خشم و هیاهو" گام رو به جلویی برای این کارگردان جوان محسوب می شود.برداشت هایش روان است و مخاطب، چیز اضافی بر داستان را متوجه نمی شود.گمانه ها بر آن است که این فیلم نیز با استقبال قابل توجهی مواجه خواهد شد.

ابد و یک روز

کارگردان: سعید روستایی

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش و معصومه رحمانی.

داستان: خانواده در تدارک مراسم عروسى سمیه هستند، اما اتفاقاتی، روابط خواهران و برادران را سرد می کند که در نهایت باعث ماجراهایی می شود.

یکی از شگفتی های جشنواره سی و چهارم، با اینکه به شدت تلخ است اما برای اکران نوروزی انتخاب شده است.فیلم حتی توسط برخی ها، متهم به وطن فروشی نیز شده است و از سوی دیگر، با تعاریف بسیاری نیز مواجه شده که در نهایت توانست بسیاری از سیمرغ های اصلی جشنواره را تصاحب کند. اولین فیلم "سعید روستایی" آشکارا، بلندقدتر از یک کار اولی است.شاید گمانه اصلی پیش از تماشای فیلم، حول محور شبه روشنفکری یا تقلید از سبک سینمای فرهادی باشد اما وقتی فیلم را می بینیم، نه خبری از سینمای شعارگو و غلوآمیز شبه روشنفکری است و نه سیاق نوشتاری فرهادی، بر قصه حاکم است.تلخ ترین فیلم اکران نوروزی، بازی های درخور توجهی دارد که می تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.اما انتقادات زیادی به فیلم وارداست که احتمالا به نمایش فیلم شدت خواهد گرفت.

 

کفش هایم کو؟

کارگردان: کیومرث پوراحمد

بازیگران : رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار و مینا وحید.

داستان: حبیب کاوه کارخانه دار قدیمى مبتلا به بیمارى آلزایمر است. خانواده اش او را ترک نموده اند اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتى مى افتد.

جدیدترین فیلم "کیومرث پوراحمد" توانست موقعیت متزلزل چند سال اخیر این کارگردان کهنه کار را تا حدود زیادی بهبود ببخشد.این فیلم نیز یکی دیگر از آثار تلخ جشنواره سی و چهارم بود که برای اکران نوروزی برگزیده شد.دو وجه بسیار پررنگ فیلم، یکی استفاده بهینه و دراماتیک از مقوله احساس است که غلظت آن بسیار بالاست و مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.پوراحمد پس از "خواهران غریب" دیگر در هیچ یک از کارهایش تا این اندازه از احساس بهره نبرده بود گرچه غلظت احساس در این فیلم بیشتر از "خواهران غریب" است.دومین نکته شاخص فیلم، بازی درخور تحسین "رضا کیانیان" است.اکت نیست و مظلوم نمایی نمی کند؛ غلوآمیز هم نیست.بازی کیانیان سبب می شود تا بار احساسی فیلم، در مسیر درست خود به مخاطب منتقل شود.به نوعی با تماشای این فیلم از پوراحمد شوکه می شویم.فیلمی که اگرچه تلخ است اما به راحتی می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.