ایرج حریرچی در هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: لازم است جایگزین‌های مناسبی که با باورهای دینی و فرهنگی ما منطبق است به‌عنوان تفریح معرفی شود تا جوانان و نوجوانان به سمت استفاده از مواد محترقه و آتش بازی نروند.

حریرچی با اشاره به آمار حوادث چهارشنبه آخر سال ادامه داد: در گروه سنی 5 تا 19 سال 42.9 درصد و گروه سنی 20 تا 29 سال 26.5 درصد آسیب دیده بودند که 33 درصد آسیب دیدگان دانش آموز بودند. همچنین، شایع ترین عضو آسیب دیده دست بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بر لزوم ارتقاء سطح آگاهی والدین و فرزندان از خطرات ناشی از آتش بازی چهارشنبه آخر سال تاکید کرد و افزود: در اسفند ماه سال گذشته 2502 مورد سوختگی و جراحت ناشی از آتش بازی به اورژانس پیش بیمارستانی مراجعه کرده اند، همچنین 459 مورد آمبولانس برای این گونه حوادث در اسفند ماه سال گذشته به محل حادثه اعزام شده است.

به گفته حریرچی، سال گذشته 93 درصد از حوادث ناشی از چهارشنبه سوری در مناطق شهری بوده است و 10 مورد فوت در اورژانس بیمارستانی در استان‌ها در اثر آتش بازی اعلام شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به کل هزینه‌های سلامت اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها  با حساب‌های علمی محاسبه می‌شود.

وی گفت: آخرین حساب ملی سلامت مربوط به سال 87 بود و در سال 93 حساب‌های ملی سلامت طی سال‌های 87 تا 92 محاسبه شد و امیدواریم سال آینده بتوانیم حساب‌های ملی سلامت سال 94 را ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 82 درصد آنچه که مردم می‌پردازند مربوط به خدمات سرپایی است، افزود: 18 تا 20 درصد هزینه‌های سلامت که مردم می‌پردازند مربوط به خدمات بستری است.

حریرچی یکی از اهداف نظام سلامت را محافظت مردم از مخاطرات مالی ناشی از بیماری بیان کرد و گفت: این هدف خود در کاهش پرداخت از جیب مردم و در کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت کمک می‌کند.

به گفته وی، اگر 10 درصد از کل هزینه‌های خانوار صرف بهداشت و درمان شود آن خانواده دچار مشکل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین، در خصوص تعطیلات نوروز گفت: از آنجا که این تعطیلات طولانی است بنابر این نیاز به ساماندهی کادر درمانی و بهداشتی برای حضور فعال آنها در طی این تعطیلات به منظور ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در تمام نقاط کشور وجود دارد.

حریرچی با اشاره به حضور 18500 تکنسین اورژانس 115 در 2158 پایگاه شهری و جاده ای، افزود: 4970 دستگاه آمبولانس 115، 57 اتوبوس آمبولانس، 21 پایگاه اورژانس هوایی، 30 دستگاه موتور آمبولانس و 2 آمبولانس دریایی در ایام نوروز آماده ارائه خدمات به مردم خواهد بود.

وی افزود: بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها و سایر بخش‌های بیمارستان و کلینیک‌های ویژه فعال هستند و آماده ارائه خدمات درمانی هستند.

حریرچی با بیان اینکه قسمتی از مراجعات به اورژانس در ایام تعطیل مربوط به درمانگاه‌های خصوصی است، گفت: به همین دلیل تمهیداتی اندیشیده شده که 25 درصد مراکز درمانی بخش خصوصی نیز در ایام تعطیل فعال باشند.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته کمی در مورد ارایه خدمات داروخانه‌ها مشکل داشتیم، امسال داروخانه‌های مکان‌های سیاحتی و زیارتی در ایام تعطیلات نیز به مراجعین خدمات ارائه خواهند داد.

قائم مقام وزیر بهداشت به دیگر اقدامات و تدابیر برای تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: ستادهای عملیات بحران به طور 24 ساعته در دانشگاههای علوم پزشکی فعال هستند و همچنین ایستگاه‌های سلامت نوروزی نیز در اماکن عمومی و پُر تردد آماده ارایه خدمات به مردم هستند.

به گزارش وزارت بهداشت، حریرچی افزود: در برنامه بسیج سلامت نوروزی نیز تعداد 4500 بازرس بهداشت محیط در قالب 1700 تیم در حال فعالیت و بازرسی از مراکز توزیع غذا در سراسر کشور هستند و هموطنان می‌توانند موارد تخلفات بهداشتی را با شماره‌های 190 و 1490 در میان گذارند.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین به تماس تلفنی وزیر بهداشت عراق با وزیر بهداشت کشورمان مبنی بر حملات شیمیایی داعش به کرکوک و مصدوم شدن شماری از مردم این شهر اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت بلافاصله یک تیم پزشکی از جمله دکتر قانعی (رییس انستیتو پاستور ایران و فوق تخصص بیماریهای ریوی) را به کرکوک اعزام کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه داعش در این حملات از گاز خردل استفاده کرده است، گفت: گاز خردل کمتر کشنده است اما عوارض حاد و مزمن دارد و توصیه‌های درمانی و پزشکی لازم به کادر درمانی بیمارستان داده شد و آمادگی دیگر کمک‌های لازم را نیز داریم.

حریرچی گفت: همچنین سه تیم پزشکی دیگر نیز از سوی بسیج جامعه پزشکی به کرکوک اعزام شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص سفرهای خارج از کشور در ایام نوروز، گفت: در حال حاضر تنها جایی که پُرخطر است آمریکای جنوبی است و برای سفرهای زیارتی نیز رعایت بهداشت مواد غذایی و خوراکی و بهداشت فردی ضروری است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه، در خصوص پزشک خانواده گفت: در مدل نهایی پزشک خانواده هر خانواده باید از نظر اقدامات بهداشت عمومی که مبتنی بر پیشگیری است و از نظر مراقبت‌های اولیه درمانی بهداشتی تحت پوشش قرار گیرد.

حریرچی افزود: نظام یکپارچه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی مبتنی بر نظام ارجاع و مبتنی بر این که پزشک خانواده نقطه تماس اولیه بیمار باشد، مورد قبول وزارت بهداشت است.

وی بر لزوم تماس هر خانوار ایرانی در مدل پزشک خانواده با مراقب سلامت و یک پزشک خانواده تاکید کرد و خاطرنشان کرد: ارتباط مراقب سلامت با همه افراد به صورت چهره به چهره بوده و در موارد مورد نیاز به پزشک، بیمار از سوی مراقب سلامت به پزشک خانواده مستقر در مرکز جامع سلامت ارجاع داده می شود.